Kinect Star Wars

Kinect Star Wars

Plenty av lyssabelsvinging, men jedi-følelsen uteblir. Vi har slått kolbøtter i stua med Kinect Star Wars...

Mangelen på oppturer for Kinect-eiere er ikke ukjent, men om det skyldes teknologien eller viljen til å utnytte den på riktig vis, vet jeg ikke med sikkerhet. Da kamerakontrollen ble avslørt lå det mange lovord i luften, Kinect Star Wars ett av dem, og ved hjelp av et helt åpenbart forhåndslaget spillklipp klarte man å skape en hel masse forventninger til den myteomspunne lyssabelsimulatoren vi så lenge har ventet på. Nå som Kinect Star Wars står på trappene og banker høflig på døra, er det derimot et litt annet spill som møter oss i entreen.

Verdt å merke er at Star Wars Kinect er delt opp i fem deler rett ut av esken: Jedi Destiny, Rancor Rampage, Podracing, Galactic Dance Off og Duels of Fate. Det skal ikke stå på variasjon når Lucasarts disker opp med sitt første helaftens Kinect-spill, og det er definitivt blitt gjort en god del brainstorming hva kamerakontrollbruk angår. I Jedi Destiny, spillets tradisjonelle historiemodus, følger man en valgfri padawan-duo i sin kamp mot fiendens styrker, og alle bevegelser man her lærer bæres videre til de øvrige modusene.

Kinect Star Wars
Heavily armed: Bruk armene for å reflektere Blaster-skudd. Presisjon er viktig, men tilfeldighetene råder.

Av bevegelser du blir tvunget til å gjøre foran skjermen på stuegulvet, er å fekte med armen for å kontrollere lyssabelen, gå et skritt frem for å løpe, gå et skritt sidelengs for å dukke unna angrep, trekke armen bak deg, skyve den frem for å bruke Kraften, samt hoppe for å hoppe. Det absolutt alle er mest spent på er dessverre ikke hva man kan gjøre i teorien, men hvordan det funker i praksis - og her faller Star Wars Kinect langt og dypt igjennom.

I løpet av de første minuttene har jeg møtt Yoda, kjørt Speeder og hakket opp en hel rekke hjelpeløse droider, kun ved å bruke kroppen. Hva jeg nøyaktig har gjort med kroppen og hvordan dette har utspilt seg på skjermen, er på den annen side to helt forskjellige historier. Det funker til en viss grad å føre armen dit man vil at lyssabelen skal føres, og den skinneskyter-aktige strukturen på spillet viser tydelig at utviklerne har tenkt i riktige baner, men idet fiendene strømmer på og man står der i sin egen lille verden av armer og bein, blir det pinlig klart hvor dårlig kameraet er til å fange opp og oversette bevegelsene dine.

I sånn ca fem minutter ble jeg for eksempel stående og hoppe rett opp og ned i et forsøk på å forsere en trestamme, men til tross for høye beinløft valgte Kinect plent å ignorere meg til fordel for å holde på med sitt. Man kan begynne å undres hva denne lille røveren av en kamerasensor egentlig tenker, men at den ofte velger å registrere folk i bakgrunnen fremfor de som står direkte foran dingsen, er et beklagelig faktum. Å hive vilt om seg med armene føles av naturlige grunner ikke som å slåss med en lyssabel, og store deler av opplevelsen forsvinner i de innleste bevegelsene.

Kinect Star Wars
Grønn mentor: Udugelig, du er. Skam på deg selv, du gjør.

Som tilfellet var med tidlige Wii-spill (husker noen Red Steel?) blir nemlig ikke sveipene dine 100 prosent gjenskapt i sanntid på skjermen, men tolket og oversatt til programmerte angrepsmønstre. Dette betyr dermed at det ikke har noe å si hvor hardt eller raskt du slår, men at du bør ligge nærmest mulig de bevegelsene utviklerne har bestemt.

Slik spilling i stuen utarter seg med romkamerater flest, gikk det for øvrig ikke upåaktet hen at husets nerd hadde kommet seg opp av sofaen og på beina, og idet vi ble to foran skjermen, ble Kraften betydelig sterkere. Det gikk dessverre ikke lange tiden før lyskestrekken ble et faktum og vi skjønte at samarbeidsspill gjør lite for de kontrollproblemene som florerer. Man føler seg rett og slett ikke herre over spillfiguren.

Joda, det er jo litt moro at hele spillet foregår på norsk, det er litt moro å gå amok i sitt eget hjem som en Rancor mot røkla, og det er jo litt moro at man blir svett i trøya av å spille, men den upresise kontrollen gjennomsyrer stort sett alle partier av spillet, og Kinect Star Wars ender derfor opp som lisensierte tv-spill flest: Midt på skalaen, en dårlig punchline verdig.

Hadde det ikke vært en større selvfølge å lage dette for Move?

05 Gamereactor Norge
5 / 10