Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations

Kim har rotet på loftet og funnet frem Konoha-hodebåndet og Kiba-kostymet sitt en siste gang. Karakteren er satt...

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations (en munnfull det navnet der) er det tredje spillet i Naruto Ultimate Ninja Storm-serien. Det spill nummer to som er satt i Shippuden-delen av Naruto, og det er en morsom liten sak. Greit nok, det mangler finesser som andre spill har og er mer en button-masher enn et realt slåsspill, men dette betyr ikke stort når man har det gøy.

Sasukes chidori mot Narutos rasengan. Hvem vinner?

Med hele 72 spillbare figurer blir det en del å sette seg inn i. Det er faktisk så mange figurer at man kan bli litt paff der man står i menyen for å velge seg en slåsskjempe. Dessverre må flesteparten av dem låses opp ved å spille historiemodusen eller bruke opptjent valuta i spillet.

I historiemodusen velger du en av primærfigurene i serien, for så å spille en forkortet utgave av deres fortelling. Her får du sett ting fra både perspektivet til barne- og ungdomsversjonen av Naruto og Sasuke, og noen til. Det hele er egentlig ganske forglemmelig da det ofte er gjentagelser fra de tidligere spillene. Så om du er fan av serien har du sannsynligvis sett alt før. En ting man derimot burde tenke på er at man lett kan bli spoilet om man ikke har sett eller lest alt av Shippuden. Noen av oppdragene inneholder nemlig en del ting fra senere i serien. Derimot er det en fantastisk ting med Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations fremfor tidligere i spillserien. Du slipper å løpe rundt og gjøre masse kjedelige oppdrag for å kunne låse opp nye figurer og slikt - du bare spiller.

Sasuke er fortsatt sinna på Naruto for kysset de delte i første episode av serien.

Som i alle spillene er stemmeskuespillet bra både på japansk og engelsk, med alle de originale skuespillerne. De japanske er helt klart best. Musikken er også som å forvente av Naruto, som den alltid er: Eksentriske japansk rytmer. Grafikken er også helt lik med noen småendringer her og der. Jeg sier ikke at grafikken er dårlig, snarere tvert i mot. Den er faktisk noe av det beste du kan få visuelt sett om du ser etter et spill som er 100 prosent tro mot kildematerialet.

Personlig har jeg aldri likt kameraet i Ultimate Ninja Storm-serien. Det er ikke som Tekken og Street Fighter der kameraet viser deg fra siden og du slåss på en 2D arena hvor du kan bevege deg i psudo-3D. Derimot har CyberConnect2 valgt en mer dynamisk kameraføring hvor vinkelen ligger bak og litt til siden for din figur. Det er gjort for å gjøre det mer anime-aktig og du kan bevege deg som du ville gjort i et hvilken som helst eventyrspill. Det er helt rått å se på som tilskuer, men dessverre kan dette veldig fort gjøre den som spiller frustrert når fokuset endrer seg midt i en kombinasjon, eller en kamp for den sakens skyld.

Til tider er det vanskelig å se forskjellen på det som er tatt fra spillet og det som er videosnutter fra TV-serien. Ser du forskjell?

På mange måter er Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations det du forventer av et Naruto-spill, verken mer eller mindre. Som et spill for fans er det absolutt en herlighet å spille. Alle signaturangrepene fra serien er å finne, og de er helt syke å se på. Dessverre krever det kun tre tastetrykk for å få dem til. Så det du ender opp med å gjøre er å lade opp chakra, trykke tre knapper og vips der gjør du ditt ultimate angrep. Dette gjelder de fleste du spiller mot, men noen av figurene er litt mer strevsomme å ta. Om du har spilt Ultimate Ninja Storm 2, så vil mekanikkene sitte i ryggmargen fra det øyeblikket du trykker start. For de som aldri har spilt det, vil det samme skje etter rundt ti minutters tid.

Naruto er virkelig sinne nå, og nine tails kommer til overflaten.

Spørsmålet jeg stilte meg selv når jeg spilte var: «Hva kan CyberConnect2 gjøre etter dette spillet med Naruto-serien?» Spillet er så fullt av innhold at det er fint lite mer de kan legge til. Generations er en samling av alt fra Naruto. Alle figurer, alle angrep, alt. Det er det ultimate Naruto-spillet (pun intended) som tar for seg både den originale serien og Shippuden. For de av dere som aldri har spilt Naruto før, men ønsker å prøve seg, så kan jeg sterkt anbefale Generations da det vil gi deg det meste fra de to første spillene samt videreføringen av Shippuden. For fans av serien, det samme. Dette er å blir det beste Naruto-spillet som er laget. Det er bare synd at spillet mangler dybde, og er som en blåkopi av de forrige spillene. Tonnevis av innhold er dessverre ikke godt nok når gameplay er dønn likt.

7 / 10
+
Utrolig mange spillbare karakterer. Mye innhold. Flott presentasjon. Bra stemmeskuespill.