The Witcher 2: Assassins of Kings

The Witcher 2: Assassins of Kings

The Witcher 2: Assassins of Kings ble hyllet som et av fjorårets beste rollespill til PC. Endelig er 360-versjonen klar, og vi har satt karakter...

The Witcher 2: Assassins of Kings ble tatt godt imot av både kritikere og spillere da det kom ut i fjor. Spillets velskrevne historie og den flotte grafikken fikk mye skryt, og selv om spillet krevde litt mer av spilleren enn det man kanskje var vant med fra dagens spill, var fortsatt de aller fleste enige om at det var en fantastisk opplevelse. Og nå skal konsolleiere også få kose seg i støvlene til Geralt of Rivia - men er de like komfortable som de var på PC, eller er 360-versjonen bare en dårlig konvertering?

Hvis du tror svaret på det er ja tar du grundig feil. Spillet setter deg som sagt i rollen som Geralt of Rivia. Geralt er en Witcher, et mutert menneske med overnaturlige evner. Geralt kan se bedre i mørket, har en høy smerteterskel og han kan kaste trylleformler. Han er også en dreven trylledrikkbrygger. Ved starten av spillet blir kong Foltest drept av en skummel skikkelse, og når Geralt får skylden må han jakte på kongemorderen for å renvaske seg.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Det er ikke det at områdene er så veldig store, men det er veldig lett å gå seg bort når man er for opptatt med å titte på de fine omgivelsene.

Det alle vil ha svar på er om 360-utgaven er like vakkert som originalspillet, og det er litt vrient å skulle svare på det spørsmålet. Hvis du tenker rent teknisk, er PC-versjonen mer imponerende. Den har bedre lyseffekter, skarpere skygger og en deilig motionblur-effekt (for ikke å snakke om høyere oppløsning), mens 360-versjonen får nøye seg med færre, men fortsatt imponerende lyseffekter, litt uklare skyggekanter og null motionblur. Helt greit. Dette er ting som krever mye kraft, uten at de nødvendigvis gjør så veldig mye for kjernespillet. Men likevel er 360-spillet er fortsatt fantastisk vakkert. Jeg tror dette er det peneste spillet jeg har sett på Microsofts aldrende konsoll.

Den visuelle stilen gjør seg godt, til og med uten PC-versjonens lekre grafikkeffekter. The Witcher 2: Assassins of Kings har en enormt fargerik verden, og designet på alle de forskjellige skapningene du vil støte på i løpet av dine reiser gjennom Tameria er som tatt ut av en storfilm med kjempebudsjett. Det er veldig tydelig at utviklerne har gitt omgivelsene mye oppmerksomhet, og de har sørget for at hvert eneste område er like unikt som det er vakkert.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Jeg skulle veldig gjerne overtatt dette huset for meg selv, men det er ikke stort nok...

Jeg begynte med å si at The Witcher 2: Assassins of Kings krever litt mer av spilleren enn det som er vanlig. Det jeg mener med dette er at det ikke nødvendigvis tar i bruk konvensjonelle spillmekanikker og elementer, og det har gjort at læringskurven er en smule bratt. Dette er altså ikke et spill hvor du bare kan plukke opp kontrolleren og begynne å spille. Heldigvis kan man bare tjene på å sette seg inn i alt av spillets ukonvensjonelle elementer.

I The Witcher 2: Assassins of Kings kan du for eksempel ikke drikke trylledrikk for å fylle helsen i tide og utide. I stedet må du gjøre det før en eventuell kamp. Et av spillets hovedfokus ligger på å kokkelere frem diverse trylledrikker, salver og så videre ved hjelp av ingredienser som du kan finne overalt, om det så er i skattekista til bonden eller fra blomstene i skogen. Trylledrikker kan fylle opp liv, gjøre deg sterkere eller kanskje gjøre at du tåler visse angrep bedre, mens salver, gift og slikt kan smøres på våpnene dine for å sørge for at fienden lider så mye som mulig. Dette tilføyer mye dybde, og selv om du ikke nødvendigvis bruke dette systemet før enhver kamp, er det uten tvil lønnsomt.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Kan du mane fram ild med bare hendene? Trodde ikke det nei...

The Witcher 2: Assassins of Kings er noe helt eget, og alle som har spilt PC-versjonen vil nok kjenne seg igjen i det. The Witcher 2 har en helt egen følelse. Det har rett og slett noe eget, og når du står langt inne i skogen, midt på natta fordi du feilberegne reisetiden til nærmeste landsby, skjønner du med en gang hva det er jeg prater om. Det er skummelt, engasjerende og vakkert på samme tid, og det skal godt gjøres å legge fra seg kontrolleren.

Det er en ting at du har mulighet til å utforske områder, du bør ikke forvente deg et like åpent spill som for eksempel Skyrim. Verdenen i The Witcher 2: Assassins of Kings er satt sammen slik at du har flere, relativt store områder å bevege deg rundt i, men i forhold til Skyrim kan du ikke bevege deg nøyaktig hvor du vil. Det finnes flere usynlige vegger, men de er som oftest plassert på steder du vanligvis ikke har noe å gjøre uansett. Det er nok mer passende å sammenligne spillverdenen med den i det første Mass Effect-spillet, der hvert område er frittstående.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Her blir Geralt og co. angrepet av en alvegjeng. Alvene blir, sammen med de andre magiske rasene, sett ned på av menneskene i Tameria, og derfor bor de ofte i skogen, eller i slummen i byene.

Det er ikke bare verdenen som minner meg om Mass Effect. The Witcher 2: Assassins of Kings gir spilleren noen ganger muligheten til å velge hva Geralt skal si. Disse sekvensene kan ha stor betydning for handlingen i spillet, og visse valg får gjerne konsekvenser som du ikke blir klar over først mye senere i spillet. Men i motsetning til Mass Effect er det ikke snakk om et ondt og et godt valg - nei, det er bare valg. Det handler ikke om hvem som er slem og hvem som er snill, men heller hva slags konsekvenser valgene dine har for Temeria og folkene som bor der.

Enhanced Edition har også andre godsaker å by på. Spillet har for eksempel rundt fire timer ekstra spilletid, i form av et knippe nye sideoppdrag. Utviklerne har skapt en rekke nye filmklipp for å gjøre historien litt lettere å forstå for de av oss som ikke har fått med seg det første spillet, eller bøkene serien er basert på. The Witcher 2: Assassins of Kings er ganske vanskelig fra før, og jeg døde relativt ofte på den normale vanskelighetsgraden. Men hvis det ikke er nok for deg, finnes nå det nye Dark Mode.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Geralt, nå hører du på meg. Hvis jeg vinner i håndbak skal du se å få klippet av deg alt det håret, og hvis du vinner skal jeg få bart... Deal?

Dark Mode er en fæl vanskelighetsgrad der hvis du dør, betyr det at spillet er over, og du er nødt til å starte helt på nytt hvis du vil fortsette å spille. Dark Mode er altså bare for de mest hardbarka Witcher-fansa. Enhanced Edition inneholder også alle de ni nedlastbare pakkene som har kommet ut så langt, så at man får mye innhold for pengene er det ingen tvil om.

Alt i alt byr The Witcher 2: Assassins of Kings på et realt, modent eventyrspill, med fantastisk grafikk og en velskrevet historie. Det tar litt tid før du kommer ordentlig inn i handlingen, og det er ikke alltid like lett å henge med når merkelige ord og stedsnavn du aldri har hørt før blir brukt i hytt og pine. Spillet sliter også med et par småting, som teksturer som noen ganger bruker litt lenger tid på å laste inn, og figurer som forsvinner fra filmklipp, men klarer du å se vekk fra disse få, og relativt små problemene, vil du få deg en opplevelse uten om det vanlige.

9 / 10
+
Flotteste spillet på konsollen, solid kontroll, velskreven historie, godt stemmeskuespill.