Trials Evolution

Trials Evolution

Det mest vanedannende XBLA-spillet noensinne har blitt enda bedre. Vi har vridd gassen i bånn og satt karakter på Trials Evolution.

Hvis du eier en Xbox 360 er sjansene gode for at du også eier Trials HD. Red Lynx' perle bød på en herlig totalpakke. Det var genialt i sin enkelhet, men også brutalt krevende. I Trials Evolution har de bygget videre på konseptet og forbedret alt. Absolutt alt.

Som ordtaket sier skal man ikke reparere noe som ikke er ødelagt, og Trials Evolution holder seg tro mot forgjengeren. Faktisk er kjernen i spillet identisk. Du er en fryktløs motorcrossfører, som må takle stadig mer krevende baner. Til hjelp har du en sprek motorsykkel, moteriktige MC-klær og fysikkens nådeløse krefter. Kontrollene begrenser seg til gass, brems og balansering, og mer trenger du heller ikke. Alt dreier seg om fysikk, det kan være litt vrient til å begynne med, men straks du mestrer kunsten er du hekta.

Trials Evolution
Typisk da, at demningen skulle rase sammen akkurat nå liksom!

Mens forgjengeren holdt seg innendørs tar Trials Evolution steget ut i det fri. Dette har store konsekvenser for variasjonen i banene, som strekker seg fra berg-og-dalbaner i skyene til mørke grotter under bakken. Spillet er fortsatt todimensjonalt i kjernen, men de nye banene går ofte i buer eller sirkler. Alt foregår i en stor åpen verden, og lengden på enkelte av banene går forgjengeren en høy gang. Den lengste banen tar oppimot ti minutter å gjennomføre, hvertfall første gangen, og tar deg med på en vakker ferd gjennom landskapet. Dype skoger, frodige daler, og bratte fjelltopper legges bak deg, mens solen går ned bak åskammen.

Utendørsarealene byr også på flere spektakulære øyeblikk enn tidligere. Hoppene er større, eksplosjonene er flere og banene er mer dynamiske. For eksempel foregår én av banene på en falleferdig bro, som kollapser i et ras av metall mens du krysser den. Kameraføringen er samtidig friere enn i forgjengeren, og de største stuntene blir fremhevet av spenstige kameravinkler. De fleste banen har minst ett spektakulært stunt, og du bare prøve den neste banen før du gir deg.

Trials Evolution
Jeg visste jeg skulle tatt med fallskjermen i dag!

Til å begynne med er utfordringene forholdsvis enkle, men vanskelighetsgraden økes radikalt mot slutten. Hvis du ga opp extreme-banene i forgjengeren er du ikke alene, men i Trials Evolution har listen blitt hevet enda høyere. De siste banene byr på tilsynelatende umulige hindringer, men følelsen du får når du endelig klarer det er desto deiligere.

Et av nøkkelpunktene som gjorde Trials HD populært var konkurransen mot vennene dine. Denne knivingen om de beste tidene er bevart og du blir hele tiden sammenlignet med andre spillere på vennelista di. Dette øker det spillets levetid betraktelig. Skryterettighetene i vennegjengen smaker tross alt bedre enn all verdens achievements.

Trials Evolution
De siste banene er... kremt... nokså vanskelige.

Samtidig har Red Lynx utvidet tilbudet og inkludert flerspiller i sanntid denne gangen. Opptil fire spillere kan konkurrere samtidig, både på de vanlige banene og egne supercross-baner. På de vanlige banene vises motstanderne som spøkelser du kan kjøre gjennom, mens supercorss-banene har plass til fire i bredden. Disse gir en helt ny dimensjon til spillet, og fungerer utmerket. Marginene er små mellom vinneren og taperen, og intensiteten blir mye høyere når man kjører side om side. Supercross kan også kjøres lokalt på én skjerm, og Trials Evolution er et ypperlig partyspill.

Hvis du er av den kreative typen er Trials Evolution definitivt spillet for deg. Banebyggeren vi husker fra forgjengeren har fått en solid overhaling, og fantasien din vil sette begrensninger lenge før spillet gjør det. Du kan lage dine egne baner hvor som helst i den åpne verdenen og finjustere mesterverket ned til den minste detalj. Red Lynx har åpenbart hentet inspirasjon fra spill som Little Big Planet 2, og satt sammen et omfattende verktøy som strekker seg forbi hovedspillets rammer.

Trials Evolution
Fiksa denne på fem minutter, lett.

Du kan gjenskape alle banene utviklerne har designet, lage tradisjonelle baner, eller skape noe helt annet. De beste banen blir nok de "vanlige" trials-banene, men ikke desto mindre kan du lage omtrent hva du vil. Alt fra bowling til flysimulatorer er mulig, hvis du har nok tålmodighet og tid. Når du er ferdig kan du dele mesterverket med folk fra hele verden, og kjempe om en plass på Red Lynx' jevnlig topplister. Forholdene ligger til rette for et blomstrende miljø av kreative designere, og jeg er spent på hvilke kreasjoner som dukker opp etter lanseringen.

Trials Evolution er et fantastisk spill, som gir deg mer valuta for pengene enn det meste annet. Det snuser på toppkarakteren, og mangelen på rene gameplay-nyheter er alt som står i veien. Dette er essensielt tilbehør til din Xbox 360.

Trials Evolution slippes i morgen 18. april, kun til Xbox Live Arcade.

Trials Evolution
Flerspilleren har ført til mye glede på GR-kontoret. Og enda mer sinne og frustrasjon.
9 / 10
+
Forbedret i alle ledd, avhengighetsskapende, fantastisk banebygger, stor åpen verden, høy holdbarhet, god flerspiller, morsomt.
-
Ingen rene gameplay-nyheter, litt ensformig musikk.

En annens mening

Kristian Nymoen
Trials Evolution er et fantastisk vanedannende spill som er lett å lære og vanskelig å mestre. Spillet viderefører det meste som fungerte bra i forgjengeren og ender opp som en fullstappet spillpakke til XBLA. Omgivelsene er mer fargerike og varrierte, brettdesignet enda sprøere og en aktiv kameraføring gjør spillet mer spektakulært. Med flerspiller i sanntid, en avansert og morsom banebygger, god bruk av vennelister over nett og et ekstremt vanedannende gameplay gjør Red Lynx det aller meste riktig. Vri gassen og kjøp - Trials Evolution er herved anbefalt!
9/10

Trials EvolutionScore

Trials Evolution