Det var med noe skepsis at jeg tok imot nyheten om at Telltale Games var blitt hyret til å lage et pek og klikk eventyrspill basert på den populære zombie-tegneserien The Walking Dead. Jo mer jeg tenkte over det, derimot, jo mer mening ga det at nettopp Telltale, og ikke et mer skyteglad studio, skulle få bringe The Walking Dead fra grafisk novelle og tv-serie til spillformat. Det som gjør konseptet så appellerende er jo tross alt at serien handler mest om menneskene og hvordan de forholder seg til hverandre, og ikke bare hjernedød slakt av de levende døde.
Nå er første del av det episode-baserte spillet The Walking Dead blitt lansert, og Telltale skuffer ikke. Episodiske spill er ikke veldig populære for tiden, takket være bomskudd som Half-Life-episodene og Telltale sitt forrige prosjekt Jurassic Park, men i The Walking Dead funker det. Første episode vil bare ta deg et fåtalls timer å spille gjennom, og på slutten blir vi servert en serie med klipp fra det som venter oss i episode to. Med en planlagt utgivelseshyppighet på ett spill i måneden så bør det ikke bli for vanskelig å holde følge med The Walking Dead. Hele konseptet føles som en balansert kombinasjon av tegneserien og tv-serien, alt er på plass: stemningen, figurgalleriet og den evige zombietrusselen.
Spillet er satt før tv-serien, idet zombieutbruddet først finner sted. Hovedpersonen Lee sitter i baksetet av en politibil, på vei til fengsel for en utdåd som blir gradvis avslørt utover i episoden. En ustødig skikkelse ramler ut i veien og politibilen svinger unna og kræsjer inn i skogen. Lee våkner etter en ubestemt tid, han mumler at han er tørst så trolig har han vært bevisstløs en lang stund. Han har pådratt seg en stygg benskade i ulykken og er kraftig redusert. Ganske snart blir han tvunget til å drepe sin første zombie, politimannen som kjørte bilen, i en pek og klikk sekvens som vil få adrenalinet til å pumpe hos de fleste. Historien videre følger Lee i hans forsøk på å holde seg i livet, finne ut av hele situasjonen og beskytte menneskene rundt han, til tross for at ikke alle valg nødvendigvis er det korrekte når man ser tilbake på de.
Telltale har gjort en utrolig god jobb med å overføre The Walking Dead universet til et pek og klikk-spill. Spillet byr på actionsekvenser som vil overraske og sjokkere mange, spesielt en scene hvor du må regelrett hogge hodet av en zombie med sløv øks, om og om igjen. Lee sin benskade former en perfekt ramme for den trege bevegelseshastigheten som er vanlige i slike spill, og gjør det troverdig at Lee må bruke tid på å utforske omgivelsene sine for å løse problem, der andre kanskje heller ville vært litt mer hardhendt. Dialogene er også sanne mot opphavet og det er hele tiden en følelse av at ikke alt figurene tenker blir sagt. Spesielt det at man har tid på seg til å svare gjør at man ofte sier ting uten å tenke seg helt om, og at man av og til tar valg som man senere kan komme til å angre på. Dette er både sjarmen og dybden i The Walking Dead, du kan ende opp med å gjøre ting du ikke liker, uten muligheten til å gå tilbake i tid. På et tidspunkt måtte jeg velge hvem jeg skulle redde, og idet jeg tok valget innså jeg at jeg egentlig synes den andre personen fortjente mer å leve, men da var det allerede for sent å ombestemme seg, med mindre jeg ville starte hele spillet på nytt. Dermed måtte jeg leve med valget mitt, og spillopplevelsen ble med en gang mer personlig og involverende for meg.
Telltale har valgt å gå for en tegneserieaktig visuell stil. Det er enkelt og ikke særlig imponerende, men det fungerer og omgivelsene ender opp med å danne et passivt bakteppe til historien i spillet. Hovedfokuset ser man lett ved at det er på zombiene og figurene vi finner det høyeste detaljnivået i spillet. Dette er et spill som handler om historie og drama mellom figurene. Mer arbeid har blitt lagt ned i lydsporet til The Walking Dead. Stemmeskuespillet er engasjerende med opptredener fra kjente fjes og stemmer fra serien. I første episode er dette begrenset til Glen, men jeg har på følelsen av at vi vil møte flere kjenninger utover i serien. Hele tiden underveis i spillet ligger musikken og de fjerne lydeffektene i bakgrunnen og bygger stemning.
The Walking Dead er hovedsaklig utviklet for konsoll, noe som blir pinlig avslørt hvis man går inn i menyen på PC-versjonen og sjekker ut knappe-konfigurasjonene og blir servert et bilde av en xbox kontroll med piler som sier hvilken knapper som gjør hva. Resultatet er at The Walking Dead ikke er komplisert å sette seg inn i. Der er ingen ryggsekk full av ting man må holde styr på, og man slipper å gjette seg frem til obskure kombinasjoner av gjenstander man har plukket opp for å drive historien videre. Spillet er intuitivt og flyter godt. Murstein skal brukes til å knuse vindu. Øks skal brukes på zombier. Det eneste minuset som virkelig irriterte meg er at interaksjonespunketene i spillet, det vil si punktene man må trykke på for å interagere med ting rundt omrking i verden, ikke alltid gir mening. Noen holder ut en hånd for å hjelpe deg opp, for eksempel, og du må trykke på et spesifikt punkt ved siden av hånden, og ikke selve hånden, for å komme deg videre. Her kunne Telltale polert spillet mye grundigere før lansering.
Det er to spørsmål du bør stille deg selv før du vurderer å kjøpe The Walking Dead. Det første er om du er mer fan av tegneserien eller tv-serien av The Walking Dead. Spillet føles mer likt tv-serien, noe som kan være lurt å ha i bakhodet så du ikke blir skuffet. Det andre du må spørre deg selv er om du klarer å vente i nesten et halvt år på å spille gjennom hele spillet. The Walking Dead er delt inn i fem episoder som vil bli sluppet mer eller mindre månedlig, så det vil gå fem måneder før du får spilt siste del. Hvis dette ikke høres ut som et problem, derimot, så anbefales The Walking Dead. Dette er et spill som endrer vår forstålse for hva et pek og klikk spill kan være, og det gjør en utrolig bra jobb i å trekke spilleren inn og fortelle en spennende og emosjonell historie.