Metal Gear Solid HD Collection

Metal Gear Solid HD Collection

Spillhelten med den heftigste hockey-sveisen siden MacGyver er endelig tilgjengelig på Vita. Gjør deg klar for sniking, infiltrasjon og pappesker!

Spillbransjen er en bransje ikke så altfor ulik andre bransjer når det gjelder en viss trend: Når én går foran og oppnår suksess med noe nytt og unikt, kan du banne på at tre dusin andre vil følge etter for å få en liten del av profitten. HD-relanseringene som kommer på rekke og rad om dagene er et eksempel på dette. Samtidig er jeg blant dem som er stort sett positive til trenden med HD-relanseringer. Nylanseringene gir nye spillere muligheten til å oppleve gamle klassikere, og gamle spillere kan nå få oppleve kjente og kjære titler på formater som er mer tilgjengelige for dem i hverdagen enn de gamle konsollene.

Ut ifra dette kan man si at Metal Gear Solid HD Collection til Vita er temmelig smakfulle saker. To av forrige tiårs aller beste spill har ikke nå bare fått et HD-ansiktsløft, men har nå også blitt tilgjengelige for å spille mens man er på farten. En opplevelse som slettes ikke skuffer.

Metal Gear Solid HD Collection
Gjør deg klar for infiltrasjon, sniking og pappeske-kamuflasjer! Gjør deg klar for Metal Gear Solid!

La oss gjøre en ting klinkende klart allerede: Har du fremdeles av en eller annen obskur grunn ikke spilt Metal Gear Solid 2 eller 3, er det ingen tvil om at dette er en pakke du må skaffe deg. Hideo Kojimas spillepos om de truende atomvåpen-avfyrende Metal Gear-mechaene er noe av det mest minneverdige man kan bruke tid på i spillbransjen, og Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty og Metal Gear Solid 3: Snake Eater er ikke begge bare spill som fortjener toppkarakter, men som også kan regnes som noen av spillhistoriens beste spill (personlig holder jeg en knapp på toeren). I Metal Gear Solid 2 følger man legenden Solid Snake under hans infiltrasjons-oppdrag på en mystisk tanker i Hudson-elva i New York, før man senere følger nykomlingen Raidens oppdrag om å redde USAs president på den oljeplattform-lignende installasjonen Big Shell. Metal Gear Solid 3 tar oss på sin side med tilbake til da det hele startet i 1964, og følger Naked Snakes (bedre kjent i spillsagaen som Big Boss) historie idet hans oppdrag går ifra å redde en sovjetisk overløper til å spore opp og drepe sin egen mentor, The Boss. Få spill har mestret balansen mellom å skildre helter i krigsherjede miljøer samtidig som man får så avsmak for krig som Metal Gear Solid-spillene, og er noe enhver spiller med sans for en mer voksen og historiedrevet spillopplevelse bør få med seg.

Metal Gear Solid HD Collection er på ingen måte Vita-eksklusiv, og pakken har tidligere blitt lansert til både Playstation 3 og Xbox 360. Om man ikke har skaffet seg denne pakken tidligere, er det likevel ingen grunn til å fortvile: Helhetsopplevelsen Vita-versjonen gir er på ingen måte en mindreverdig opplevelse sammenlignet med hjemmekonsoll-versjonene. Tvert imot: Når jeg setter med ned med Vita-versjonen, føles det overraskende naturlig å spille spillene på Vita. Man skulle nesten tro de var programmert med Vita som utgangspunkt den gang de ble laget for flere år siden. Spillene nyter godt av HD-oppdateringen, og selv om den grafiske stilen røper at spillene er noen år gamle er dette slettes ikke stygt å se på. Langt ifra: Særlig Metal Gear Solid 3 kan noen ganger vise seg fra en svært vakkert og detaljert side.

Metal Gear Solid HD Collection
Den evig omdiskuterte helten fra Metal Gear Solid 2, Raiden, er med også denne gangen, enten du liker det eller ikke...

Kontrollene følger stort sett de samme prinsippene som originalversjonene til Playstation 2, og Vita-konsollens kontrollmuligheter er heldigvis implementert med forsiktighet og tilbakeholdenhet framfor å prakke på oss en hel haug med fancy kontrollfunksjoner vi egentlig ikke liker (ja, Uncharted: Golden Abyss - jeg ser på deg). Touchskjermen på fremsiden bruker hovedsaklig til å zoome inn i førstepersonsperspektiv eller under filmsekvenser, eller til se rundt hjørner når man står inntil en vegg. En tommel i hvert hjørne av touchskjermen gir deg kjapp og oversiktlig tilgang til våpen og utstyr, noe som absolutt fungerer bra. Bakskjermen brukes på sin side forholdsvis lite, og de få funksjonene den har (slå med kniven til Naked Snake, f.eks.) føles på ingen måter nødvendige eller relevante. Totalinntrykket er likevel klart: Metal Gear Solid HD Collection føles svært behagelig i håndholdte hender.

Metal Gear Solid HD Collection
Metal Gear Solid 3 er fremdeles en av de beste kalde krigen-historier noensinne, uavhengig av medium.

Er du derimot blant dem som ikke kan bestemme deg for om du helst vil spille spillet på Playstation 3 eller Playstation Vita, er du blant de heldige: Ved hjelp av Transfarring-systemet kan man nå synkronisere lagringsfilene mellom PS3 og Vita. I praksis betyr dette at man kan begynne å spille på PS3, for så å sende lagringsfila opp i en digital sky, som man så kan få tilgang til på Vita-versjonen og fortsette akkurat der man slapp på PS3 (og selvsagt gjenta prosessen motsatt vei etterpå). Prinsippet er ikke utprøvd i praksis, men teorien er langt ifra dum. Det store handicappet er at dette kun gjelder for rike spillere: Ikke bare må man ha en PS3 og en Vita, man må også eie et eksemplar av spillet til begge konsollene.

Og mens vi er inne på handicap: Det føles svært amputert at Vita-versjonen av HD-samlingen ikke inkluderer PSP-spillet Metal Gear Solid: Peace Walker, et spill man har inkludert i hjemmekonsoll-versjonene. Det nyeste spillet i Metal Gear Solid-serien var en fantastisk spillopplevelse på PSP, men led kraftig under mangelen på to analoge kontroller. Problemet er som kjent løst med Vita, men dessverre: Noe Peace Walker tilpasset til Vita kan vi foreløbig se langt etter. Om det skyldes Vita-spillenes begrensede lagringskapasitet vites ikke, men om ikke annet hadde en digitalt nedlastbar versjon vært et kjærkomment syn.

Metal Gear Solid HD Collection
Når Snake ikke er på oppdrag, elsker han å kle seg ut som kapein Sortebill. Hei fadderi-og-fadderullandei!

Metal Gear Solid HD Collection til Vita skiller seg på ingen måter seg nevneverdig ut ifra de andre HD-samlingene vi har sett det siste året. Samtidig er det stilig å se at Vita kan gi en fullgod opplevelse av disse HD-pakkene som de vi får servert på TV-konsollene. Og, som jeg sa innledningsvis: Har du fremdeles ikke spilt disse spillene, og befinner deg mye på reisefot til kjedelige reisemål, vet du hva du har å gjøre denne sommeren.

8 / 10
+
Fremdeles to av tidenes aller beste spill, sitter meget godt i hånda, kontrollsystemet er godt tilpasset Vita, meget pen grafisk restaurering, Transfarring-systemet.