Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

For ti år siden ble verden kjent med Kingdom Hearts. Et spill som kombinerte det beste fra to verdener, og endelig kommer neste kapittel...

Kingdom Hearts kom som en overraskelse for mange. Ikke alle var like begeistret for ideen om å kombinere japansk anime med Disneys elskverdige tegnefilmkarakterer. Square Enix og Disney klarte likevel å fjerne all tvil da spillet ble lansert, og snart hadde Kingdom Hearts funnet veien inn i våre hjerter.

Etter at Kingdom Hearts II ble sluppet på Playstation 2 i 2006 var det mange som ventet på det neste spillet i serien med stor iver, spesielt siden Playstation 3 var rett rundt hjørnet. Dessverre har det neste Kingdom Hearts-eventyret latt vente på seg, og siden den gang har vi fått et par spin-off-titler til de håndholdte konsollene. Nå er det altså Nintendo 3DS som står for tur.

Ved første øyekast er Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance akkurat hva vi forventer av serien. Det er rollespillelementer i beste Square Enix stil blandet med ekte Disney-magi. Til tross for for det så vil spillet både forvirre og frustrere deg som ikke har kjennskap til Kingdom Hearts-universet.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Vi møter Sora og Riku. De har begge brukt de sagnomsuste Keyblades til å kjempe mot Heartless, Nobodies, og det evige mørket som er ute etter Kingdom Hearts - kilden til alt lys. Tydeligvis er ikke det å redde verden to-tre ganger godt nok for enkelte, så Sora og Riku blir sendt ut på en slags eksamen for å vise at de er verdige til å kalle seg Keyblade Masters. Dermed må de kjempe mot de mørke krefter, befri verdener som har blitt fanget av Nightmare - egentlig akkurat hva de har gjort hele tiden.

Dette ga hele historien en ganske så tam start. Å bli sendt ut på et oppdrag og kjempe bare for å bevise at man er god nok er langt mindre episk enn å bli motvillig dratt inn i en kamp mellom det gode og det onde.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Du har kontroll over både Sora og Riku, men ikke samtidig. I stedet for å kunne kjempe side om side så bytter man mellom Sora og Riku i tidsbegrensede intervaller. Dette blir kalt for Drop, og er egentlig et ganske rart konsept som ikke gjøre annet enn å gjøre historien mer komplisert enn den egentlig er. Spesielt irriterende blir det når tiden ebber ut og du blir kastet over til enten Sora eller Riku mens du er midt i et oppdrag eller en kamp.

Bedre blir det ikke at både Sora og Riku begge er fanget i hver sin versjon av virkeligheten. Verdenene i de to virkelighetene er selvsagt helt identiske (med unntak av kisteplasseringen), noe som betyr at du må spille gjennom de samme områdene to ganger for å komme videre med historien. Dette føles gjentagende. Mellomsekvensene blir også litt forvirrende, og av og til føler man at man har gått glipp av noe.

Som om ikke historien er forvirrende og uoversiktlig nok så får vi snart mer å bryne hjernen på når historien når sitt høydepunkt. Etterhvert kommer nemlig karakter og plottelementer fra alle de tidligere Kingdom Hearts-spillene med. Selv om spillet prøver å holde deg oppdatert om hva som har skjedd via tilbakeblikk og visjoner til de forskjellige karakterene, samt gi en slags oppsummering av historien til de andre spillene i ren tekst, så blir det ufattelig mye å holde styr på på en gang. Navn, hendelser og historie begynte å gå meg hus forbi på dette tidspunktet.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Heldigvis har spillet mer å by på, nemlig det som gir serien sin gode sjarm: De magiske Disney-verdenene. Vi får igjen ta turen innom kjente og kjære verdener fra våre favorittfilmer, alt fra renessansen i Ringeren i Notre Dame til det digitale Tron-universet. Alle verdenene er blitt fanget av Nightmare, og det er Sora og Rikus oppgave å vekke dem igjen.

Hendelsene i de forskjellige Disney verdenene er ganske identisk til det som skjer i filmene du kjenner dem fra, i veldig kort format, selvsagt. Områdene er store og variasjonen mellom dem er like stor som den alltid har vært.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance har veldig mye å by på visuelt, og du får fargerike omgivelser og heftige lyseffekter som sprenger utover skjermen i kamp eller når du farer mellom verdener, og det er ikke mangel på detaljer i figurene.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Det er synd at utviklerne ikke gjorde mer ut av områdene. De store områdene kunne vært fullspekket med hemmeligheter, gåter, og annet snadder å lete etter, men det virker som om de heller vil at du skal komme deg gjennom så kjapt som mulig. Spillets nye gimmick heter flowmotion, og den styrker denne følelsen.

Flowmotion lar Sora og Riku hoppe i stor fart fremover fra vegger, påler, ramper og mellom bygninger. Kall det gjerne høyoktan parkour med spesialeffekter. Når det gjelder å bruke flowmotion til å navigere gjennom områdene så sitter det ikke helt som det skal. Det er litt vanskelig å kontrollere retningen du flyr i, så det ender for det meste opp med at man fyker i alle retninger.

Heldigvis ligger flowmotions store styrke i kamp, og kamper er det nok av i spillet. Med flowmotion kan du fly inn på fiendene, spinne rundt dem, lande noen kraftige komboer og unngå angrep. Faktisk så vil du benytte deg av flowmotion i alle spillets kamper for å få dem kjapt overstått.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Kampene er varierte, men det er også i kamp at man oppdager spillets store svakhet - en klønete kontroll. 3DS-en har rett og slett ikke nok knapper til at kontrollen føles naturlig. Spillet støtter Circle Pad Pro, og man skulle tro at den ville løse noen av problemene, men alt den gjør er å la deg styre kameraet med den andre tommelspaken, greit nok det, kameraet kan havne i noen irriterende vinkler, men det er kontrollen som skaper de store irritasjonene.

For å navigere mellom gjenstander, magi og ferdigheter i kamp må du faktisk bruke styrekorset. Tro meg, å vri tommelen ned fra tommelspaken over skapte ikke akkurat god kampflyt, spesielt ikke når alt som står mellom tap og seier i en kamp er muligheten til å helbrede seg med en helsedrikk. Å flykte med lite liv i et lukket kampområde, for så å stoppe helt opp for å bla gjennom kampmenyen gjorde at jeg døde flere ganger enn nødvendig.

Vanskelighetsgraden er veldig opp og ned, spesielt i bosskampene. Enkelte av spillets bosser er enkle og kan fint hakkes i filler. Andre er brutalt overlegne og sender deg til Game Over-skjermen med et enkelt angrep. I de fleste tilfellene hjelper det å bare skaffe seg et par ekstra nivåer og prøve igjen, men andre ganger har man ikke stort annet valg enn å håpe at man er heldig nok til ikke bli revet i fillebiter med én gang.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Spillet har mange svake sider, men det klarer å sette stemningen. Når du er innom de forskjellige Disney verdenene så hører du kjente toner og melodier fra filmene, Kampmusikken og lydeffektene øker spenningen og gir den gode Kingdom Hearts-følelsen. Stemmene er tro til karakterene, til tross for at alle stemme skuespillerne ikke er like gode, og dialogene kan i mange tilfeller virke veldig pretensiøse, noe vi er vant med fra japanske rollespill.

At spillet tar til seg historieelementer fra de tidligere spillene gjør at det blir alt for mye info å holde styr på, og det virker som om Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance ikke er et spill som prøver å gi en unik historie eller engasjere i seg selv, men heller binde sammen alle elementene og plothullene som de andre spillene etterlot seg.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Hvis du er en fan av Kingdom Hearts og ønsker enda et gjensyn med Sora og gjengen, så vil du nok like Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance. Er du ny til serien, eller ikke kjenner historien til de andre spillene i serien så er ikke dette det beste spillet å starte med. Er du derimot som meg - en som virkelig liker Kingdom Hearts og som venter på en skikkelig oppfølger, så er dette spillet heller ikke noe for deg. Vi får heller vente på Kingdom Hearts 3.

Square Enix og Disney Interactive oppnådde noe stort da de kombinerte de to vidt forskjellige animasjonstilene i et og samme spill, og de burde virkelig ikke la det bli ødelagt av middelmådige historier og spin-offs.

6 / 10
+
Gode visuelle effekter og detaljer. God bakgrunnsmusikk.