Sleeping Dogs

Sleeping Dogs

Lyst til å leke politi og røver? Sleeping Dogs gir deg muligheten, og vi sendte Robin avgårde til Hong Kong for å sette karakter...

Jeg var en av dem som faktisk likte det første True Crime-spillet, så da Activision kansellerte True Crime: Hong Kong var jeg ganske skuffet. Så kom Square Enix og kjøpte rettighetene til spillet slik at utvikler United Front Games kunne fortsette arbeidet på spillet med litt hjelp fra Squares London-studio. Ett år og et navnskift senere er Sleeping Dogs endelig her. Denne anmeldelsen baserer seg hovedsaklig på PC-versjonen av spillet, men Xbox 360-versjonen har også fått kjørt seg. PS3-utgaven er ikke blitt testet.

Sleeping Dogs
Te? Du snakker til to farlige gjengmedlemmer, oldis. Tror du virkelig vi drikker te?!

Sleeping Dogs begynner i et skittent Hong Kong-havnestrøk, der Wei Shen og vennene hans holder på med å utføre en narkohandel. Men når en intetanende havnearbeider blir litt for nysgjerrig går det raskt galt. Havnearbeideren får en diger kjøttkniv i nakken, og politiet ender opp med å arrestere hele gjengen - inkludert Wei Shen. I fengsel møter han en gammel kjenning som inviterer han inn i den beryktede Sun On Yee-triaden - noe som passer Wei Shen perfekt, for det viser seg nemlig at han egentlig er undercover politi.

Det første en legger merke til i Sleeping Dogs er kampsystemet. I likhet med Batman: Arkham City er kampsystemet basert rundt kontring. Du slår og sparker med X-knappen og kontrer med Y når fienden angriper. Gjennom spillets gang vil du låse opp nye evner og angrepskomboer som er med på å skape et av de mest engasjerende kampsystemene jeg noen gang har prøvd.

Sleeping Dogs
Sleeping Dogs er uten tvil det peneste sandkassespillet så langt i år...

Trykker du B vil Wei gripe tak i fienden, og herfra er det mulig å være litt kreativ. Er det for eksempel en forbrenningsovn i nærheten kan du ved ett enkelt knappetrykk sende fienden rett inn i flammene. Går du bort til en bil på gaten kan du knuse trynet til motstanderen i bildøren, eller slenge ham inn i bagasjerommet for en real kjøretur. Gøy!

Det tar et par timer før du får ditt eget skytevåpen, men det gjør ingenting når nærkampene er så utrolig bra. Med én gang kan siktekornet virke litt for stort for å utføre presisjonsskudd, og mangelen på et lock-on-system merkes tidlig i spillet, men man venner seg kjapt til skytemekanikkene. I likhet med kampsystemet kan du oppgradere skyteferdighetene dine over tid, og etterhvert vil du til og med kunne ta i bruk bullet time. Bullet time blir aldri like stilig som i Max Payne 3, men det kommer til nytte - spesielt når du møter på mange skurker samtidig.

Sleeping Dogs
Jeg tror ikke du har det like gøy som meg, kompis...

United Front Games har forsøkt å gjøre bilkjøringen om til et slags kampsystem for biler, og det fungerer til en viss grad. Du kan for eksempel krasje inn i biler med X-knappen. Trykker du den og holder styrespaken mot bilen du ønsker å ta ut, sender Wei Shen kjøretøyet sitt inn i motstanderens bil. Til tider kan dette se en smule dumt ut, spesielt når bilen din beveger seg sidelengs over i andre kjørefelt på samme tid som den kjører fremover i to hundre kilometer i timen. Likevel har jeg lært å bli glad i systemet, og det kan bli vanskelig å skulle gå tilbake til biljaktene i Grand Theft Auto IV uten det.

Wei Shen kan også kaste seg fra bil til bil i fart, og skulle du ha behov for å løsne skudd i det du hopper fra én bil til en annen kan du selvfølgelig gjøre det også. I bullet time!

Sleeping DogsSleeping Dogs
Akrobatiske Wei Shen er ikke spesielt flink til å holde seg på innsiden av kjøretøyet.

Men bilkjøringen er ikke uten problemer. Konsollversjonen av spillet sliter med bildeoppdateringen når hastigheten blir høy, og til tider blir det så ille at jeg heller velger å gå. PC-versjonen har ikke samme problem, og kjører for det meste mye glattere uten at det krever ekstremt kraftig hardware. Forhåpentligvis vil United Front Games ordne dette via en oppdatering, for det gjør virkelig bilkjøringen helt udugelig på konsoll.

Visuelt sett er Sleeping Dogs virkelig fantastisk. Kun et fåtall ganger har jeg kommet over en stygg tekstur, og lys- og skyggeeffektene kan nesten måle seg selveste Battlefield 3. Men grafikkens beste side er helt klart refleksjonene. Alt i spillet reflekteres i panseret på byens mange biler, og når det regner gjøres hele gata om til mer eller mindre et digert speil som viser vakre speilbilder av alt og alle i den store byen.

Sleeping Dogs
Okei, slapp av! Bare gå rolig forbi, de kan ikke vite at det var du som kjørte over den mannen.

Oppdragene er godt variert, og foruten sideoppdrag er det ikke ofte man blir å utføre de samme oppgavene flere ganger - det vil si, så lenge du ikke har spilt Grand Theft Auto, ettersom det ikke kunne vært mer tydelig at den kanadiske utvikleren har fått inspirasjon fra GTA-utvikler Rockstar. Heldigvis er oppdragene så engasjerende, og det er forfriskende å spille et GTA-lignende spill hvor du kan gå gjennom hele oppdrag uten å i det hele tatt se et skytevåpen.

Du får utdelt oppdragene fra flere forskjellige kilder, og de er delt opp i triade- og politioppdrag. Wei Shen er som sagt opprinnelig politimann, men i løpet av handlingens gang vil han bli usikker på hvor hans lojaliteten egentlig bør ligge. Jeg klarer ikke engasjere meg helt i historien med én gang, men ettersom jeg blir kjent med de forskjellige hovedfigurene begynner ting å falle på plass. Stemmeskuespillet er også for det meste på topp med store navn som Emma Stone, Tom Wilkinson og Lucy Liu.

Sleeping Dogs
Hvis du bare gir meg kofferten fylt med penger, så skal du få slippe ekspressheisen til bakkenivå... not!

Sleeping Dogs er en godtepose av gode ideer, med et par småproblemer. Bildeoppdateringen er skuffende på konsoll, og små irritasjonsmomenter kan være litt demotiverende til tider, men som sagt er det snakk om smårusk, og ingen av problemene er store nok til at det ødelegger spillopplevelsen. Mange, spennende oppgraderingsmuligheter og et ekstremt fett og solid kampsystem er med på å gjøre Sleeping Dogs til mer enn bare nok en GTA-klone, og det legger et veldig godt og solid grunnlag for eventuelle oppfølgere.

Har du en kraftig nok PC til å kjøre spillet anbefaler jeg at du går får PC-versjonen. Konsollversjonen er fortsatt bra, men det er ingen tvil om at dette er et spill som gjør seg best med litt krefter under panseret. Anbefales til alle med sansen for sandkassespill og brutale kung fu-kamper.

Sleeping Dogs
Ikke det at Hong Kong har så mange flotte badeplasser, men det burde da gå an å finne noe bedre enn dette. Eller hva?
8 / 10