Guild Wars 2

Guild Wars 2

ArenaNet tar et oppgjør med de etablerte sannhetene i MMO-sjangeren, og leverer den beste sosiale opplevelsen i et rollespill til dags dato...

Det å begynne å snakke om Guild Wars 2 er vanskelig. Det er så mange ting å diskutere, så mange deler av spillet jeg har lyst å formilde at å velge et startsted er en utfordring i seg selv. Etter mye om og men kom jeg fram til at det eneste naturlige utgangspunktet må være kjernen av MMO-opplevelsen, det slike spill virkelig handler om, nemlig det sosiale samspillet med andre spillere.

En utfordring MMO-spill lenge har hatt, er at andre spillere ofte kommer i veien for din opplevelse. Du må konkurrere med dem om å drepe fiender, gjøre oppdrag eller samle ressurser. ArenaNet har luket ut slike irritasjonsmomenter og gjort Guild Wars 2 til en virkelig sosial opplevelse. Hvis flere spillere sammen feller en fiende får alle erfaringspoeng og bytte uavhengig av hverandre. I tillegg er alle ressurser tilgjengelig for hver karakter, uavhengig av om noen andre har vært der nettopp.

Guild Wars 2
En event gikk ut på å ta ned en illsint kjempe, og da samlet det seg titalls spillere for å ta den ned sammen.

Viktigst av alt i denne sammenhengen er det ArenaNet kaller dynamiske hendelser. Disse er oppdrag som utspiller seg i spillverdenen, og alle som befinner seg i området kan samarbeide om å fullføre dem. Jeg opplevde gang på gang at spillere ropte ut til resten av sonen at de trengte hjelp til en hendelse, og plutselig har et titalls spillere samlet seg for å ta ned fienden. Det er en poetisk skjønnhet som gir en spiller lyst til å ville felle en gledeståre eller to.

Selv om de dynamiske hendelsene i bunn og grunn er oppdrag slik vi kjenner dem fra andre MMORPGer, så er denne basen så godt skjult at det føles ikke slik. Man får en følelse av at verden lever et liv uten deg, som du kan velge å ta del i dersom du vil. Du kan løpe rundt og oppdage at noen trenger hjelp, så kan du velge å hjelpe til eller ikke. Dette har også fjernet handlelisten av oppdrag man samler i andre MMORPGer.

Dette betyr ikke at dynamiske hendelser ikke har sine problemer. Ettersom alle i området kan delta skal vanskelighetsgraden i teorien øke i takt for å gi alle en utfordring. Dette fungerer dessverre ikke så godt når mer enn ti-tolv spillere samles samtidig, og hendelsene blir som et resultat alt for lette. Et annet problem er at mange av dem mangler muligheten til å mislykkes i det hele tatt, så bare du tar deg god nok tid vil du klare det til slutt. Tross dette er dynamiske hendelser et godt steg fram i forhold til tradisjonelle oppdrag i MMO-spill.

Guild Wars 2
I den personlige historien skjer samtalene i slike cutscenes, med 3D-modeller utenpå konseptkunst.

I tillegg til de dynamiske hendelsene kan man følge en lengre fortelling som starter allerede i figurskaperen. Du velger en bakgrunn for karakteren din, og når du kommer inn i spillet starter historien med utgangspunkt i denne bakgrunnen. Du begynner med å takle din egen rases problemer, men snart merker du at noe langt farligere truer Tyria: de eldre dragene. Historien er i og for seg helt grei. Det er ikke noe spesielt galt med den, men den mangler det som skal til for å skille den ut fra myldret av fantasifortellinger der ute. Når det er sagt gjør den en grei jobb med å huse deg fra område til område, og til avveksling fra resten av spillet fungerer den fint. Den er i tillegg helt frivillig, så du kan la den ligge dersom du ikke føler for å gjøre den i den i det hele og store.

De dynamiske hendelsene og den personlige historien utgjør hovedbolken av PvE-innholdet i spillet, men i tillegg bør spillets dungeons nevnes. Der dynamiske hendelser er ment som lett tilgjengelig, ikke alt for vanskelig innhold, er dungeons beregnet på de som ønsker en utfordring. Og når jeg sier utfordring mener jeg virkelig en utfordring.

Guild Wars 2
Den første dungeon i spillet heter Ascalonian Catacombs, og her kjemper man mot spøkelser og andre solsky skapninger.

I et rom skulle vi forsvare en NPC fra horder av fiender, samtidig som vi ødela tunellene disse kom ut fra. Først gikk vi som samlet gruppe for å ta tunellene en etter en, men dette førte til at NPCen ble overbemannet raskt. Vi satte så en av oss til å forsvare NPCen, mens resten tok seg av tunellene, men heller ikke det gikk. Etter det forsøkte vi å dele gruppen i to, og ta halvparten av tunellene hver. Mye prøving og feiling måtte til før vi endelig fant ut hvordan vi måtte gjøre det, og gikk videre til neste utfordring. Da vi endelig kunne slå oss på brystet etter å ha fullført dungeonen hadde det gått fire timer siden vi begynte. Dette høres kanskje mye ut, men med tanke på at dungeons er ment for de virkelig dedikerte spillerne synes jeg det er på sin plass at det er motstand i vente.

I den sammenheng vil jeg komme inn på kampsystemet. Selv om det er hurtigtastbasert føles det veldig aktivt og tilfredsstillende. Bevegelse er et nøkkelord her, for det er ikke meningen at man skal stå i ro og ta i mot all skade. For å lykkes i kamp tvinges man til å holde seg i bevegelse og unngå fiendtlige angrep. I tillegg er egenskapene åpenbart designet for ikke å kunne passe inn i en innlært rotasjon, men derimot må man bruke de taktisk i situasjoner hvor de er nyttige. Egenskapene dine er basert på våpnene du bruker, og du kan på hvilket som helst tidspunkt bytte til et annet våpen for radikalt å endre spillestilen din. Det eneste jeg har å trekke på kampsystemet går egentlig på det visuelle. Når man er mer enn en håndfull spillere som sloss samtidig blir effektene så store og mange at det blir vanskelig å ha kontroll over det som skjer, og det blir litt slitsomt å følge med.

Guild Wars 2
Kampsystemet krever at du alltid er på farten. Forbi er tidene der man stod i ro og trykket en egenskapsrotasjon.

Apropos det visuelle, så må det nevnes at Guild Wars 2 her imponerer fra ende til annen. Alt fra spillverdenen til menyer følger en håndmalt, kunstnerisk stil. Ikke få ganger har jeg stanset opp i spillingen for å ta en ekstra god titt på omgivelsene. Også med tanke på lydkvalitet så er Guild Wars 2 helt oppe i toppsjiktet, og når Jeremy Soule, komponisten bak The Elder Scrolls-serien, er bak musikken så er man garantert episke toner. Stemmeskuespillet er for det meste meget god (spesielt blant charr-rasen), men en del av samtalene mellom NPCer i bakgrunnen høres noe kunstige ut. Steve Blumm, Felicia Day, Noland North og Jennifer Hale stikker seg ut som de mest prominente stemmeskuespillerne i Guild Wars 2.

Guild Wars 2
Spredt rundt i spillverdenen er ulike utkikspunkt, som virkelig lar deg ta inn hvor vakker Tyria er.

PvP-delen av Guild Wars 2 er delt inn i to: Strukturert PvP (sPvP) og World vs. World (WvW). I sPvP kjemper to like store lag om tre kontrollpunkter som gir laget som kontrollerer dem en jevn strøm av poeng, og det første laget som når 500 poeng vinner. I WvW kjemper tre servere en to uker lang kamp om leirer, tårn og festninger. På det meste kan hele 2 000 spillere delta i WvW samtidig i kamper av episk skala.

Guild Wars 2
I den strukturerte PvPen oppstår det stadig intense kamper rundt kontrollpunktene.

Som en som aldri har likt PvP i MMORPGer, inkludert i det originale Guild Wars, må jeg si jeg ble positivt overrasket over hvor engasjert jeg ble av både sPvP og WvW. Når det kommer til sPvP tror jeg mye av årsaken ligger i kampsystemet. I sPvP får man virkelig får utfordret og utviklet sine ferdigheter som spiller, og når man møter andre spillere framfor datastyrte fiender blir kampene raskt intense og spennende. Jeg setter likevel spørsmål ved hvor lenge denne PvP-formen vil engasjere, da det bare finnes en spillmodus og fire ulike kart. Det synes jeg er i minste laget, selv om MOBA-spill har vist at selv et kart er nok så lenge det er godt nok designet.

I sPvP har man små lag, og din egen innsats har stor innvirkning på laget som helhet. I WvW, derimot, er lagene så store at det er tilhørigheten til en større gruppe som appellerer. I WvW får man virkelig følelsen av at man bidrar til noe større enn seg selv. Man kan gå i en gruppe på tjue, femti eller enda flere og erobre tårn etter tårn og fort etter fort. Eller så kan man samles på murene og forsvare seg mot en tilsvarende fiendegruppe, eller gå i mindre grupper og stanse fiendens forsyningslinjer, eller, eller, eller. Problemet med å gå i så store grupper er at det blir store forsinkelser til serveren, og med mindre du har en svært kraftig PC vil det bli hakkete. På dag- og kveldstid er det også timelange køer for å slippe til i WvW på de travleste serverne. Forhåpentligvis synker denne noe etter hvert som spillet blir eldre, men akkurat nå må en belage seg på å vente. Det at man kan spille annet innhold mens man sitter i kø lindrer problemet noe, men ikke helt.

Guild Wars 2
I World vs. World møtes hundrevis av spillere i store, om enn litt hakkete, kamper.

Det er ennå en masse ting jeg kunne snakket om eller gått i dybden på, men det holder å si at spillet inneholder hundrevis at timer innhold, og poleringen er på nivå med MMOer som har vært ute i årevis. Tross noen feil og mangler står Guild Wars 2 for meg som et stort, etterlengtet steg i riktig retning for MMORPG-sjangeren. Med et aktivt kampsystem, virkelig dynamisk og sosialt PvE-innhold og en PvP-del som engasjerer selv de som ellers ikke har interesse for slikt er det ingen tvil om at Guild Wars 2 er et mesterlig sammensatt spill. Så fremst du har den minste interesse i MMO-sjangeren, anbefaler jeg på det sterkeste at du tar en titt.

Anmeldelsen er basert på 60 timers spilling, men utgjør fortsatt bare en liten del av hele spillet. Vår rollespillekspert Jostein Holmgren vil fortsette å følge spillets liv i månedene som kommer.

9 / 10
+