Tekken Tag Tournament 2

Tekken Tag Tournament 2

Namcos nyeste kapittel i Tekken Tag-serien er klart med knallharde slag og endeløse kombinasjonsangrep. Jonas har satt karakter...

Etter å ha vært tilgjengelig i japanske arkade-haller i et helt år, er tiden endelig kommet for å gi ut Tekken Tag Tournament 2 på konsoll. For å gjøre det til noe ekstra har Namco valgt å lytte til fansen, og videre oppfylle så mange av ønskene som overhodet mulig.

Tag Tournament-serien er tross alt Namcos egen lekeplass. Ettersom den regnes som en spin off kan de fylle opp med figurer som har dødd, ha flere varianter av samme spillfigur og så videre. Det spiller heller ikke så stor rolle om balansen er perfekt, for med Tag-systemet oppfordres man nærmest til å finne så lange og ustoppelige kombinasjoner som mulig. Til slutt kan vi nevne at Namco har lagt til Combot, som spilleren selv kan skreddersy med angrep fra alle de andre slåsskjempene - en fullstendig ubalansert superfigur.

Tekken Tag Tournament 2
Med over 50 spillfigurer er ikke vanskelig å finne sitt drømmelag.

Kort sagt er Tekken Tag Tournament 2 et godt spill, med noen mindre bagateller. Spillet er både humoristisk og spennende på samme tid. Jeg valgte å starte i treningsmodusen, ikke fordi jeg trenger det, men fordi dette er en anmeldelse hvor man må teste ut alle elementene så godt det lar seg gjøre.

Treningsmodusen er Namcos stolthet, og den har fått navnet Fight Lab. Dens oppgave er å lære deg de grunnleggende Tekken-konseptene. Dessverre er den ikke så altfor god, og den føles for upedagogisk og kronglete til at jeg orker å bruke mye tid på den. Jeg mislykkes ofte med oppgavene fordi beskrivelsene er vanskeligere enn angrepene, og jeg er litt bekymret for fremtiden hvis dette er det beste de klarer. For det er tross alt et stort behov for nye ideer i fighting-sjangeren hvis den ikke skal stagnere.

Tekken Tag Tournament 2
Namco har lagt til haugevis av tilbehør slik at du kan skreddersy spilleren din. Hvis du ikke liker vesten til Eddy kan du bytte den ut med en skinnjakke.

Ensemblet er enormt med mer enn 50 spillbare figurer, og jeg har som vanlig valgt min favoritt, nemlig Bob. Han kombinerer styrke, rekkevidde og hurtighet på en måte det er vanskelig å slå, og sammen med muskelbunten Bryan Fury utgjør de et nærmest perfekt team. Jeg så Bob for første gang i en røykfylt japansk arkadehall i Shibuya, Tokyo, og siden den gang har vi vært uatskillelige.

Det tar ikke så lang tid å se hvor nært slektskapet er mellom Tekken Tag Tournament 2 og Tekken 6, og det er så likt at det eneste som skiller dem er i grunn at det handler om tag team-fighting denne gangen. Denne delen fungerer forøvrig utmerket. Det er alltid enkelt å gjennomføre smidige bytter, og det finnes flere nye muligheter for å gjøre dette.

Tekken Tag Tournament 2
Tanken er at man skal tilpasse sin slåsskjempe slik man selv ønsker ved å låse opp et utall attributter.

Det er for eksempel fullt mulig å spille som Bob og starte en kombo, for så å ta inn Bryan lynraskt og dermed ha du slåsskjemper som sjonglerer motstanderen, før man avslutter med et felles kast. Namco har også valgt å bygge videre på det såkalte Bound-systemet fra Tekken 6. Det innebærer at man relativt enkelt kan lamme motstanderen etter en air juggle, for så å fortsette komboen på bakkenivå. Man kan også utføre såkalte Tag Assaults hvis man ligger dårlig an og har havnet i Rage-modus med lite liv igjen. Dette føler jeg gir en bedre sjanse til å komme tilbake inn i kampen enn det var kun med Rage-funksjonen.

Tekken Tag Tournament har med andre ord flere muligheter enn noen annet Tekken-spill, og dette kommer garantert til å sørge for at spillere finner tekniske feil og ødelagte figurer som må må patches etter hvert. Men så lenge man spiller på normalt nivå, er det bare gøy å prøve seg frem, og det føles overraskende friskt med tanke på at det i så stor grad er bygd på Tekken 6. Jeg tror også at siden fire personer kan spille samtidig, så vil det bli tatt godt imot av folk som bare vil ha en sosial slåsskveld med kompisene.

Tekken Tag Tournament 2
Man kan spille Tekken Tag Tournament 1 mot 1, 2 mot 2, og faktist hele fire personer samtidig. Føler du deg overlegen kan du også velge å spille 1 mot 2.

Likevel er det denne likheten med Tekken 6 som er litt av problemet med Tekken Tag Tournament 2. Selv om jeg er glad for at Namco ikke ga seg i kast med Tekken 7 før neste generasjon, så er dette altfor likt forgjengeren sin. Fjerner man muligheten for å bytte spillfigurer så er dette praktisk talt det samme spillet, hvilket er en følelse jeg ikke klarer å riste av meg. Og når jeg blir lei av å bytte spillere og velger én mot én-kamper, så merker jeg hvor lite det er som egentlig har skjedd.

Da hjelper det ikke at at Namco har pusset på det tekniske slik at figurene blir våte av å falle i vannet, eller at bakgrunnene er mer detaljerte enn noen gang. For det må sies at Tekken Tag Tournament 2 er latterlig pent til tider. Først og fremst har brettene fått et realt visuelt løft siden Tekken 6, og er nå utrolig pene. De lekreste brettene er Nordpolen hvor vi møter selveste julenissen, og et brett fra Sverige som egentlig minner mest om Sydtyrol.

Tekken Tag Tournament 2
Selv om omgivelsene er pent designet føles likevel Tekken Tag Tournament 2 som et teknisk gammelt spill.

Namco snakket mye om nettfunksjonen Tekken World Federation i forkant av Tekken Tag Tournament 2. Her har de smugkikket på Call of Duty Elite, og som første slåssespill kan de tilby skikkelig statistikk. Det skal også komme nye utfordringer hver uke, la spillere utveksle erfaringer i forumet og i tillegg gi Tekken-tilhengere mulighet til å være med i turneringer. Det er fortsatt for tidlig å si noe om hvordan dette vil fungere, men ambisjonsnivået er høyt og jeg liker av Namco har satset såpass mye på nettfunksjonen etter at det var svært problematisk i Tekken 6.

Jeg har det virkelig gøy med Tekken Tag Tournament, men det føles likevel som om jeg spiller en utvidelse i stedet for et helt nytt spill. Da hjelper det dessverre ikke med en omfattende flerspiller eller alle mulige innstillingsmuligheter. Har du Tekken allerede, er dette et selvfølgelig kjøp. Har du derimot spilt deg lei på forgjengeren, så tror jeg ikke dette er det som skal til for å få deg til å forelske deg igjen.

7 / 10
+
Enormt figurgalleri, smidig tag-system, lovende nettkonsept og nydelig brettdesign.