Assassin's Creed III

Assassin's Creed III

Kan Assassin's Creed III revolusjonere Ubisofts etablerte spillserie? Vi har krysset Atlanteren for å finne svaret. Robin har satt karakter...

Siden seriens første spill har jeg sett på meg selv som en stor fan av Ubisofts snikmordere, men det er ikke til å legge skjul på at det har vært minimalt med forandringer fra spill til spill - noe jeg kritiserte Assassin's Creed: Revelations for i fjor. Derfor har jeg vært veldig spent på om dette er noe Assassin's Creed III vil forandre på, og skal vi tro utvikleren er det nettopp det vi får. Her skrytes det av en ny (les: Oppgradert) spillmotor, fokusskifte og et ambisjonsnivå høyere enn vi kunne ane.

Assassin's Creed III handler om figuren Desmond Miles, som befinner seg i nåtiden (altså år 2012). Gjennom maskinen Animus får han oppleve forfedrenes liv i et forsøk på å hindre at verden går under (for som vi alle vet, skal det skje i desember 2012). Så langt har han fulgt Altaïr Ibn-La'Ahad mellom år 1165 til 1257, for så å fortsette med italieneren Ezio Auditore da Firenze i tidsperioden 1459 til 1524. Nå hopper han enda lenger frem i tid, og det viser seg at unge Desmond også har tilkobling til indianerne i Amerika. Det er litt av et slektstre, men jeg skal ikke klage, for indianeren Connor (eller Ratonhnhaké:ton, et stammenavn det tar lenger tid å uttale enn det tok før uavhengighetskrigen endelig tok slutt) har mye å by på.

Assassin's Creed III
Assassin's Creed III er et veldig pent spill, og det skal godt gjøres å ikke måtte stoppe opp flere ganger, bare for å ta inn den flotte utsikten.

Selv om Connor ikke har den samme sjarmen som Ezio fra de tidligere spillene hadde, mener jeg handlingen Assassin's Creed III er markant bedre, og stemningen er på topp hele veien. Handlingen tar for seg tiden før, og i løpet av den amerikanske uavhengighetskrigen - også kalt revolusjonskrigen. Uten å røpe for mye, kan jeg meddele at jeg ved flere anledninger ble overrasket over retningen historien tok, og til tider hadde jeg bare lyst til å løpe rett til neste oppdrag, slik at jeg kunne få vite hva som skulle skje videre. Samtidig sliter handlingen med å nå et klimaks, og jeg ble en smule overrasket da rulleteksten inntok skjermen. Det kan nesten virke som deler av handlingen er borte, noe jeg regner med Ubisoft vil ordne i form av fremtidig nedlastbart innhold (i likhet med det de gjorde i Assassin's Creed II).

Ubisoft har også forbedret det tekniske aspektet, og den oppgraderte spillmotoren Anvilnext presterer godt. Flere hundre figurer kan vises på skjermen samtidig, noe som kommer godt med i noen av uavhengighetskrigens heftigere slag. Connor kontrolleres for det meste på lik linje med seriens tidligere figurer, og foruten noen små endringer skal det godt gjøres for en serieveteran å slite med kontrollen.

Assassin's Creed III
Den oppgraderte spillmotoren Anvilnext presterer godt, selv med store antall figurer på skjermen samtidig. At bildeoppdateringen sliter litt på konsoll er ikke akkurat overraskende, men det blir sjeldent et stort problem.

Den tydeligste kontrollforandringen finner du derimot i løpemekanikken. Før kunne spilleren holde inne B-knappen for å dytte unna intetanende folk på gaten. Den funksjonen finner du ikke lenger, og i stedet er du nå nødt til å manøvrere rundt alle menneskene på gaten. For å sørge for at dette funker, har Ubisoft gitt Connor muligheten til å hoppe fra side til side midt i en intens gatejakt. Dette gjøres enkelt og greit ved å flytte analogspaken til den siden du ønsker å flytte deg, og det høres kanskje ikke imponerende ut, men det gir gatejaktene en helt annen flyt enn tidligere, og personlig foretrekker jeg denne metoden.

Dessverre sliter Assassin's Creed III med flere av de samme problemene forgjengerne slet med. Serien er kjent for å la spilleren fritt klatre rundt på diverse bygninger og strukturer, men til tider kan figuren ha lett for å klenge seg til visse objekter som en magnet til metall. For eksempel var det en scene der jeg måtte hoppe av et skip før det eksploderte, men i stedet for å løpe rett frem til bauen for så å hoppe av, bestemte Connor seg for at han heller hadde lyst til å slå av et par sekunder på toppen av et gelender - lenge nok til at skipet til slutt eksploderte. Ting som dette skjer litt for ofte, og det er skuffende at utvikleren ikke har lagt mer fokus på ordne opp i slikt, spesielt med tanke på at dette er noe serien har slitt med siden det første spillet ble sluppet i 2007. Likevel skal det sies at når systemet fungerer slik det skal, så er det virkelig en fryd å kaste seg fra hustak til hustak. Inkluderingen av treklatring kommer også godt med i spillets mindre urbane områder...

Assassin's Creed III
Kampsystemet har fått en liten overhaling, og Connor kan nå kontre flere fiender samtidig, noe som ofte leder til noen virkelig storslagne drap.

Spillverdenen i Assassin's Creed III er massiv. Her får du boltre deg i 17-hundretallets Boston og New York, i tillegg til et digert naturområde som inkluderer blant annet tett skog, høye fjell og mørke huler som du fritt kan utforske. Så lenge du befinner deg innenfor bygrensene vil du lett kunne kjenne igjen gameplayet fra tidligere spill, men ute i naturen kan det nesten virke som et helt annet spill. Her kan du jakte på vilt, angripe konvoier med forsyninger til fienden, eller bare nyte utsikten fra toppen av et tre.

Og det er litt av en utsikt. Assassin's Creed III er et veldig pent spill, med lyseffekter som får deg til å føle solens varme, og en fargepalett som virkelig understreker spillets stil. Animasjonene er også fantastiske, og foruten et par grafikkfeil en gang i blant, kan de nesten kalles silkemyke, noe som absolutt styrker flyten i spillet. Det tekniske aspektet er derimot ikke like imponerende, og bildeoppdateringen viser helt klart at dagens konsoller begynner å trekke på årene. Den holder seg heldivis relativt stabil hele veien gjennom, og selv når det vises hundrevis av figurer på skjermen samtidig er det fortsatt spillbart. Litt skuffende er det at spillet til tider sliter med tegneavstanden på teksturer, noe som gjør at områder lenger vekk fra spilleren kan virke grå og livløse.

Assassin's Creed III
Noen ganger kan det være greit å legge kniven på hylla og heller nyte det gode liv til sjøs.

Men lastetidene klarer seg ikke like bra. Jeg kan godta lange lastetider når utviklere presses til å følge dagens grafikkstandard på sju år gamle konsoller, men det er ikke problemet. Problemet er at Ubisoft har klart å skvise inn lastetider på de merkeligste tidspunkt.

Gjennom spillets gang vil du gå til innkjøp av flere heftige våpen - Connor får fatt i alt fra bajonetter til gigantiske blå... ting som du kan slå folk i hodet med (jeg burde kanskje fulgt nøyere med i historietimene, men Assassin's Creed III byr på noen våpen jeg aldri før har hørt om). For rask tilgang til alle disse, kan du til enhver tid holde inne en av skulderknappene for å åpne våpenhjulet - men noen ganger (og bare noen ganger) tvinges du til å sitte gjennom en lasteskjerm, bare for å velge et nytt våpen. Dette ødelegger flyten i kampene, og etterhvert ble jeg så lei at jeg sluttet å eksperimentere med nye våpen, slik at jeg slapp lastetidene.

Assassin's Creed III
Her ser du Bostons havnestrøk. De to byene (New York og Boston) har en veldig forskjellig stil, og det er ikke vanskelig å skille de to fra hverandre.

I forkant av lansering har utvikleren lansert flere videoklipp som viser storslagne kamper til sjøs, med digre krigsflåter og heftige kanonkamper. Jeg var skeptisk etter å ha spilt gjennom halvhjerta minispill som Tower Defence-funksjonen fra Assassin's Creed: Revelations, men det viser seg at utvikleren har dreisen på dette. Sjøslagene er som sagt storslagne, og jeg ble mildt sagt overrasket over hvor mye tid som må ha blitt lagt ned på dette. Nok en gang serverer Assassin's Creed III noe som nesten føles som et eget spill i seg selv.

Et lite stykke inn i historiedelen får Connor tilgang til skipet Aquila - ved første øyekast virker det ikke særlig imponerende, men i løpet av spillets gang vil du kunne kjøpe blant annet nye kanoner av flere slag, og vegger som beskytter mannskapet fra innkommende kanonkuler. Jeg er nok ingen taktisk mester når det kommer til krig på det åpne hav, men jeg har vokst opp på en båt, og jeg ble født med matroslue på huet - så derfor tør jeg påstå at følelsen av å kontrollere Aquila i Assassin's Creed III kan kalles realistisk. Ikke misforstå meg, det er ikke spesielt vanskelig å kontrollere skipet (utfordringen ligger heller i hvordan du håndterer de fiendtlige skipene), men poenget mitt er at det føles ekstremt bra.

Assassin's Creed III
De har ikke sett meg enda, men jeg er likevel redd for at noen av disse gutta skal trykke på avtrekkeren ved et uhell...

Assassin's Creed III er en verdig oppfølger, og endelig har utvikleren gjort noe mer enn bare å slenge på en ny historie og en kniv med krok på. Dette er noe serien sårt trengte, og jeg har allerede forelsket meg i sluttresultatet. Spillet sliter med noen tekniske aspekter, og oppdragsstrukturen kunne helt klart vært mer åpen for oppfinnsomhet fra spillerens side, men utvikleren har klart å bevare essensen, samtidig som de har sprøytet nytt liv i den gode gamle formelen.

Ubisoft imponerer nok en gang med en handling som baserer seg like mye på sanne hendelser og historiske fakta, som den baserer seg på tull og tøys. Det er vanskelig å skulle sammenligne Assassin's Creed III med andre spill i sjangeren, rett og slett fordi utvikleren gjør sin egen greie. Jeg gleder meg til den dagen serien kan tilby meg en hundre prosent åpen verden á la Red Dead Redemption, men det er likevel ingen tvil om at dette er en krig jeg kommer til å bruke mye tid på i månedene som kommer.

Assassin's Creed III
Sorry mac, men dette gikk fryktelig dårlig for dere... kanskje vennene deres endelig lærer at man ikke skal angripe den råeste snikmorderen historien har sett.
8 / 10