Football Manager 2013

Football Manager 2013

Det nærmest perfekte managerspillet prøver hardt å fornye seg, men Sports Interactive faller dessverre i noen dype fallgroper...

Det er den tiden av året igjen. Alle fotballfanatikere er klare for å ta på seg dressen for å lede sitt favorittlag til triumfer. Etter den store salgssuksessen i fjor ble det lovet at det massive overskuddet skulle gå til å gjøre spillet bedre enn noensinne. Men hva er egentlig det nye, store i årets Football Manager?

I år er uten tvil fokuset på to splitter nye spillvarianter. Disse har navnene Classic og Challenge. Classic er en forenklet variant av den vanlige spillmodusen til FM som er rettet mot nybegynnere. Challenge byr på korte og lange utfordringer. Du kan for eksempel lede et skadeskutt lag gjennom en hel sesong, hjelpe et lag opp fra nedrykk på en halv sesong og andre tilsvarende utfordringer. Alle disse har en tidsramme på seg, fra noen kamper til en hel sesong.

Football Manager 2013
Opplev hvordan Sir Alex Ferguson har det med sitt kjekslag

Classic-modusen virker ikke helt gjennomtenkt. I den fulle opplevelsen får du mulighet til å ta en prat med din assistent for å tilrettelegge hva slags ansvar du vil ha og ikke ha, som for eksempel å delta på treningskamper. Du har heller ikke mulighet til å snakke med dine spillere før, i pausen eller etter kampen. Er ikke dette en funksjon som ville gjort det spennende og mer underholdene for nybegynnerne? Det er i hvert fall ikke vanskelig å sette seg inn i hva man skal si til spillere før kampen. Alle som har sett fotball og kan tenke logisk klarer dette helt fint.

Det som gjør denne modusen verst for meg er det grusomme brukergrensesnittet. Dette er nemlig også annerledes. Du får et grusomt fargepanel (ja, jeg vet at du kan forandre på det) blandet med et design som minner meg altfor mye om konkurrenten Fifa Manager. Det ser rett og slett billig ut.

Football Manager 2013
Få kjappe og informative oppdateringer under hele kampen

Derimot er Challenge-modusen et frisk pust. Foruten at den deler det samme forferdelige brukergrensesnittet som Classic, så er dette en interessant vri på det hele. Det er ikke noe revolusjonerende, men det er forfriskende å se en ny vri på det hele. Det er bare synd at det kun er fire forskjellige utfordringer å velge mellom.

Men nå er det på tide med hovedretten. Den ekte versjonen av Football Manager. Her har det blitt laget et helt strålende nytt brukergrensesnitt som både er intuitivt og pent å se på. Dette gjenspeiles under kampene også. Det har blitt enklere å bytte spillere, endre taktikk og gi instruksjoner til dine spillere. Nå finnes også muligheten til å få løpende oppdateringer av din assistent under kampen, noe som gjør kampene mer engasjerende. Derimot sliter selve kampmotoren med noen kjipe bugs. Jeg opplevde flere ganger at forsvarspillerne sluttet å løpe etter ballen i løpsdueller som gikk mot hjørneflagget. Forhåpentligvis blir slike ting fikset fort opp i.

Football Manager 2013
Brukergensesnittet har aldri vært mer oversiktlig

Den siste dagen i overgangvinduet har alltid vært noe spesielt i fotballsirkuset, spesielt de siste årene med den økte pengebruken. Nå har endelig Sports Interactive tatt hensyn til dette og implementert deadline day i FM. Du får nå et valg mellom å delta på deadline day eller ikke. Svarer du ja vil dagen gå sakte, slik at det vil gjøre det mulig å kjøpe flere spillere den siste dagen. Samtidig får du stadig spørsmål fra pressen om hvilke spillere du vil kjøpe, selge eller rykter. Dette gjør FM enda mer virkelighetsnært og skaper et bedre inntrykk av pressen enn de ellers dørgende kjedelig pressekonferansene.

Football Manager 2013 prøver på mye nytt, men feiler samtidig på en del. Classic-modusen er noe alle kan holde seg unna. Jeg vil heller råde nye spillere til å prøve fullblodsversjonen av FM istedenfor. Challenge-modusen bringer noe nytt på banen, men skulle absolutt hatt flere utfordringer å velge mellom. Totalt sett sitter jeg med sterke blandede følelser. Helheten har blitt gjort bedre, men det nye faller altfor lett igjennom, dessverre. Uansett er Football Manager 2013 en solid opplevelse som alltid, og vil uten tvil glede den trofaste fansen.

7 / 10
+
God idé med Challenge-modus, strålende brukergrensesnitt i den vanlige modusen, deadline day.