The Walking Dead

The Walking Dead - Episode 5

Siste episode av The Walking Dead er på samme tid den korteste og mest emosjonelle. Ha snytepapiret klart og forbered deg på en heisatur...

Den episodebaserte spillserien The Walking Dead er inspirert av Robert Kirkmans tegneserie med samme navn, og handler om en gruppe overlevende i en zombieapokalypse. Hovedfokuset til serien ligger på relasjoner mellom mennesker, og hvordan ulike personer forholder seg til de mest ekstreme krisesituasjoner.

Det er vanskelig å snakke om siste episode av en såpass historiefokusert spillserie uten å ta for seg det som skjer, men jeg skal prøve å ikke røpe noen detaljer.

Siden forrige episode ser ting veldig mørkt ut for gruppen. Clementine har forsvunnet, og blir holdt fanget av en ukjent person som så langt kun har gitt lyd fra seg over walkie talkie. Zombiehæren som nesten tok igjen toget i slutten av episode tre har omsider kommet seg frem til Savannah og gatene er nå fulle av udøde. Gruppen har fortsatt som mål å komme seg til Clementine og redde henne, men for å gjennomføre det må de ta en rekke vanskelig valg.

The Walking Dead

Hvem som er med i gruppen på dette tidspunktet er veldig avhengig av de valgene som er blitt gjort tidligere i serien. Har man kjørt en hard linje hele veien er det fare for at ingen vil være med Lee, slik at han må klare seg selv, men det tror jeg ikke er å anbefale. Selv klarte jeg å finne et kompromiss mellom gruppemedlemmene slik at alle de gjenværende bestemte seg for å bli med på det som tilsynelatende var et selvmordsoppdrag.

The Walking Dead

Episode fem har en veldig underlig dynamikk. I begynnelse er det flere tilfeller av sort humor, spesielt fra figuren Omid. Ved en rekke anledninger tok jeg meg selv i å humre tross det mørke bakteppet. Halveis gjennom episoden snur stemningen og blir direkte grusom og neste gang Omid vitser reagerer jeg instinktivt på samme måte som de andre figurene og synes ikke det er hverken morsomt eller passende. Så kommer et vendepunkt der Lee bestemmer seg for at han ikke lenger har noe å tape, og vi blir bydd på en actionscene som ga meg gåsehud. Når jeg endelig fant ut hvem det var som hadde kidnappet Clementine ble jeg både forferdet samtidig som det føltes litt passende. Serien har hele tiden påstått at valg man tar vil få konsekvenser. Jeg føler at The Walking Dead ikke leverer på dette området men det er hvertfall sant at valg man tar ikke blir glemt. Utfallene i spillserien var nok ikke påvirket i stor grad av mine valg, men jeg ble hvertfall tvunget til å ta stilling til det jeg har gjort, både av gode og dårlige ting.

Episode 5 er den korteste av alle episodene, men det er ikke nødvendigs et stort minus. Når konklusjonen på serien nærmer seg er det nesten litt godt at den kommer før enn siden. Hadde slutten blitt dradd ut i det uendelig hadde det sannsynligvis bare blitt et antiklimaks.

For min del gir jeg siste episode av The Walking Dead to premier, den første er for å ha den bråeste og mest emosjonelle slutten av et spill noensinne, og den andre er for å få meg til å bry meg. Til tross for at episoden var kort ble jeg glad, trist, sint, redd og til slutt lettet.

The Walking Dead

Når jeg ser tilbake på serien som helhet føler jeg at den ikke helt levde opp til lovnadene om en dynamisk historie, men den historien som ble servert var godt skrevet, engasjerende og traff meg rett i hjertet. Selv om jeg ikke hadde noen særlig innvirkning på handlingen så levde jeg meg inn i det som skjedde og endte opp med å bry meg om figurene, så det skal manusforfatterene ha all ære for.

Som jeg har sagt tidligere er The Walking Dead en lineær affære, ikke bare i historien men også i gameplay. Enkelte sekvenser er såpass enkle at alt du trenger å gjøre er å holde nede W for å gå fremover. Gameplay gjennom hele The Walking Dead handler mest om å klikke på venstre museknapp på rett ting til rett tid, og i den forstand er det et ideelt pek-og-klikkspill. Desverre er dette og quick time-sekvenser ikke den beste måten å engasjere spilleren på, og jeg skulle ønske at interaktiviteten stod i stil med kvaliteten på historien. Jeg velger likevel å ikke la dette trekke ned karakteren altfor mye, for når det kommer til stykke er det opplevelsen som er viktig, og ikke hvor avansert teknikken som ligger bak er.

The Walking Dead

Jeg anbefaler The Walking Dead på det sterkeste, og gir mine gratulasjoner og sympati til de som nettopp har gjennomført serien. Det finnes spekulasjoner om en sesong 2, men akkurat nå tror jeg bare at jeg vil la inntrykkene synke inn.

8 / 10
+
Fantastisk historie og stemmeskuespill, passende avslutning, episk sistekamp