Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

Studio Ghibli og Level 5 byr på det beste fra to verdener. Tomas har latt seg sjarmere av Ni no Kuni: Wrath of the White Witch...

Vis meg den som ikke lar seg sjarmere av Studio Ghiblis animasjonsfilmer. Det japanske filmstudioet har med filmer som «Chihiro og heksene» og «Ponyo på klippen ved havet» gang på gang bevist at det har en særegen evne til å skape rørende fortellinger og fantastiske univers. Hva skulle man ikke ha gitt for å ta del i disse historiene og for å få utforske disse utrolige verdene på egenhånd? Vel, du kommer ikke nærmere enn med Ni no Kuni: Wrath of the White Witch.

Som om det ikke er spennende nok i seg selv at vi får et unikt spillunivers tegnet og tenkt ut av et legendarisk animasjonsfilmstudio, skal rollespillspesialistene fra Level 5 stå for det spilltekniske. Med Dark Cloud, Rogue Galaxy, Professor Layton og en lang liste anerkjente spillserier bak seg, har de tyngden som skal til for å gi Studio Ghibli et solid underlag å stå på. Det er ikke mange spill som ser like lovende ut på papiret som Ni no Kuni: Wrath of the White Witch, og hvem er bedre enn nettopp Studio Ghibli til å vekke papir til live?

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Olivers hjemby, Motortown. Kan det bli mer idyllisk?

Frukten av samarbeidet er et tradisjonelt rollespill som tar etter begge sine skapere. Foruten at de tegnede filmsekvensene er lett gjenkjennelige som Studio Ghiblis verk, bærer spillets historie, tematikk, musikk og setting utvilsomt filmstudioets signatur. Spillet handler om Oliver, en gutt som reiser til en parallell verden i håp om å redde moren sin. I denne fantasy-verdenen møter han dobbeltgjengerne til mennesker og dyr han kjenner fra sitt eget hjemsted, og det viser seg at huskatter og bilmekanikere i hans 60-talls inspirerte hjemby har helt andre verv i den magiske middelalderverdenen.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch bygger på forholdsvis alminnelige rollespillelementer. Nivåsystemet er simpelt og standard for sjangeren, mens kampsystemet virker som et sammensurium av flere japanske rollespill. Som i Dark Cloud og Star Ocean beveger man seg fritt rundt på slagmarken og kan veksle mellom hvilken karakter man styrer og hvem man skal angripe. Man kan også lage strategier for hvordan lagkameratene skal oppføre seg. Det er fokus på å fange, oppfostre og bruke monstre i kamp, ikke ulikt systemet i Final Fantasy XIII-2. Det er grei variasjon i sammensetning av monstre, men muligens litt tynt utvalg av angrep og våpen.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Ni No Kuni betyr "annet land", eller "annen verden".

Det legges mye vekt på timing. En nøye planlagt kontring kan gi enormt store belønninger i form av ekstra liv og magibonuser som fort kan bringe deg tilbake fra det som så ut som en håpløs kamp. Man blir tvunget til å holde seg skjerpet i hver eneste kamp, da helsemåleren kan ta noen stygge treff hvis man ikke er klar til å unngå, avbryte eller blokkere fienders spesialangrep. Summen av de ulike elementene er et svært solid kampsystem, som virker engasjerende og som gir spilleren en grei mengde taktisk handlingsrom. Det hører også til historien at jeg ikke er nevneverdig lei av å sloss mot monstre etter å ha spilt oppimot førti timer.

Å utforske verden i Ni no Kuni: Wrath of the White Witch er en fryd. Omgivelsene er nydelige og varierte, og spillet er intet mindre enn gigantisk. Det er haugevis av sideoppdrag for den oppdagelseslystne, og med magi og ulike fremkomstmiddel kan man med et godt hode på skuldrene finne frem til hemmelige veier og skjulte skatter. De mange magiformlene man lærer underveis i spillet er dessuten en stor del av spillets utmerkede oppgaveløsningsdel. Alt i alt er dette en forfriskende komplett pakke i en spillverden som plages av påtrengende nedlastbart materiale.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Olivers alvevenn Drippy er alltid på plass med hjelp, spydige kommentarer og utpreget skotsk uttale.

Selv om det ble masse tid til utforskning ble jeg ikke spart for en del lineære oppdrag som simpelthen gikk ut på å følge pila. I spillets tidlige faser fikk man dessuten løsninger på de ellers smarte gåtene servert gjennom opplæringsekvenser som til slutt føltes en smule overflødige. Nå skal det nevnes at spillet etter hvert begynte å spøke med dette. En karakter påpekte for eksempel at det var kjedelig å forklare meg ting, men at jeg aldri ville funnet frem til løsningen på egen hånd.

Det er gjort en god jobb med den engelske versjonen av spillet. Mesteparten av spillets dialog er tekstbasert, men spillets lystige humor ser ikke ut til å ha gått tapt i oversettelsen. Stemmeskuespillet er litt varierende, men stort sett godkjent. For de som insisterer på å spille på originalspråket er spillet komplett med japansk tale og engelske undertekster.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Det er dessverre ganske store mellomrom mellom de ellers strøkne håndtegnede filmsekvensene.

Mange japanske rollespill sliter med å finne en god balanse mellom sjarm og dybde. Enkelte spill i sjangeren henger seg fast i unødvendig avanserte kampsystemer som er lite tilgjengelige, mens andre ikke har et fnugg av taktikk og kompenserer med sjarm og humor. Kjennetegnet på de virkelig gode spillene i sjangeren er at de har begge deler. Ni no Kuni: Wrath of the White Witch tilhører utvilsomt denne kategorien. Her får du brynet hjernecellene, samtidig som du blir møtt med humor og varme.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch er et spill som gir både i pose og sekk. Det er søtt og voksent på samme tid, og handlingen er sprø og bisarr, uten å være fremmedgjørende. Det appellerer til erfarne rollespillentusiaster like mye som til nybegynnere. Summen er et strålende rollespill og en varm fortelling i samme pakke, og den perfekte unnskyldning til å holde seg inne i vinterkulda.

9 / 10
+
Passer fint for videregående gamere og nybegynnere, koselig historie, fantastisk karaktergalleri, nydelig verden som er spennende å utforske.