Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Dead Space 3

Dead Space 3

Jeg har lenge vært redd for at Visceral Games skulle ta en Capcom, med andre ord rive opp horror-røttene til fordel for ny, mer action-basert mark. Denne frykten har for det meste blitt realisert, noe som har vist seg å være helt greit.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Etter hendelsene i de tidligere spillene er Isaac Clarke, og jeg bruker hans egne ord, permanent ødelagt. Ellie har dumpet ham, og nå lever han i skjul i den urbane undergrunnen i en av de ytre koloniene, hvor han ikke engang klarer å betale husleien. Det tar ikke lange tiden før kolonien blir angrepet av Unitologists, de religiøse galningene som tilber The Black Marker, og som i sin ignoranse er i ferd med å sette den siste spikern i menneskehetens kiste. Målet deres er Isaac, mannen som har tilintetgjort ikke bare en, men to Markers. Før Michael Altmans tankeløse sauer får satt sine klør i ham, blir Isaac oppsøkt av to mildt sagt stressede karer, Carver og Norton. De informerer ham om at ekskjæresten hans har forsvunnet mens hun undersøkte det hun trodde kunne stoppe Necromorph-trusselen, og at de trenger hans ekspertise. Det er på tide å finne frem Plasma-kutteren igjen.

Dead Space 3
Å, jeg har savnet deg også!

Det som virkelig appellerte til meg i det opprinnelige Dead Space, utenom lemlestelse av fiendene dine på groteskt nivå, var skrekken. Den klaustrofobiske følelsen av å være fanget på et ikke lenger funksjonelt skip i det mørke, kalde verdensrommet var hele tiden tilstedeværende. Det å vandre rundt på egen hånd i de tomme korridorene på Ishimura, mens ukjente lyder omkring meg antydet at jeg var alt annet enn alene, ga meg gåsehud. Sekvensene uten fiender var ofte noe av det skumleste i Dead Space, da frykten for det ukjente er psykisk terror, og det gjorde øyeblikket når det plutselig dukket opp en drapslysten romzombie mye mer intenst. Skrekken dro meg inn i universet. Jeg ville ut av dette marerittet, men jeg ville ikke at det skulle ta slutt.

Dead Space 3
Jo, jeg SKAL ri!
Dette er en annonse:

Den tredje utgivelsen i serien har lagt mye av det jeg elsket i originalen på hylla, og fokusert på å lage en helstøpt action-opplevelse isteden. Og vet du hva? Jeg ville ikke at det skulle ta slutt denne gangen heller. Helt fra den adrenalinfylte prologen til den episke konklusjonen, satt jeg med nervene i helspenn.

Det første jeg la merke til i Dead Space 3 er hvor pent det ser ut. Imponerende lyseffekter, estetisk vakre utsikter og utrolig detaljerte områder, for å nevne noe. I likhet med tidligere spill finnes det fortsatt ingen HUD. Alt av informasjon er å finne på drakten (eller RIGen, om du vil) til Isaac, og det både ser ut og fungerer like bra som før, i tillegg til å tjene sitt egentlige formål, nemlig det å aldri ta deg ut av opplevelsen. Det hele føles veldig filmatisk, noe som kler historien godt. Eventyret er fullt av vendinger, og solid stemmeskuespill samt et stort antall lydbøker og loggbøker krydrer fortellingen.

Dead Space 3
Jeg SA jo at du skulle holde deg unna kjeksene mine!

Når du er i kamp er det lite som er forandret. Det er fortsatt avkutting av lem som gjelder, men dette fungerer ikke helt med den mer action-orienterte settingen. I det originale Dead Space var det om å gjøre å ta knekken på fienden før den nådde frem til deg. Ble du omringet, var oddsene dårlige. Nå er det ikke rent sjeldent at fiendene er helt oppe i ansiktet ditt, og da ofte i hopetall. Da blir det gjerne taktisk lite ønskelig å ta seg tid til å sikte inn på de forskjellige kroppsdelene, og mer lønnsomt å bare tømme magasinet i riktig retning. Det skal også nevnes at det ikke bare er beboerne på Tau Volantis (den isdekte planeten du tilbringer mesteparten av spillet på) som er fiendtlig. Planeten i seg selv er en eneste stor dødsfelle, enten det er snøstormer med ekstremt lave temperaturer, snøskred eller enorme fjellvegger som faller mot deg mens du prøver å rappellere oppover det som virket som en lur snarvei. Det er fortsatt herlig moro å slakte necromorphs, med et unntak - en stygging kun kjent som Snowbeast. Denne jævelen er både et irriterende og repeterende element, siden han dukker opp flere ganger i løpet av historien, og er like døll å slåss mot hver gang, da han ikke har noen nye angrepsmønster.

Dette er en annonse:
Dead Space 3
Dagen derpå #Denfølelsen

En av de store forandringene i Dead Space 3 er muligheten til å skreddersy ditt eget favorittvåpen. Frister et maskingevær som skyter Stasis-dekte bolter, med en påhengt motorsag til å fullføre jobben? Eller hva med en kombinasjon av rakettkaster og bombekaster, for de litt mer plagsomme livsformene? Her er det kun kreativiteten som setter grenser, men før du kan realisere de våte drømmene dine må du samle inn materialene som trengs. Dette gjør du mest effektivt ved å ta i bruk såkalte Scavenger Bots, små roboter som du manuelt kan plassere fra deg steder hvor det er mye materialer, før de automatisk begynner å sanke inn og du kan fortsette Necromorph-slaktingen. Du får flere Scavenger Bots i løpet av spillets gang, noe som fører til mer effektiv høsting. Når materialene er samlet, dukker de opp på arbeidsbenken hvor du lager våpnene dine. Når du først slipper løs din indre ingeniør, vil du oppdage hvor oversiktlig og organisert det hele er. Likevel, det er en liten del av meg som savner Credits og Power Nodes.

Dead Space 3
Til evigheten, og FORBI!

Utenom hovedhistorien så har du muligheten til å gjennomføre en rekke sideoppdrag, som byr på store belønninger i form av både dypere innsikt i historien, og mer materielle godsaker. Disse forlenger underholdningsverdien betraktelig. Det tok meg rundt femten timer før rulleteksten dukket opp, som er over en tredjedel mer enn de to tidligere titlene. Og pust ut, for når eventyret er over har marerittet akkurat begynt. Dead Space 3 inneholder en co-op modus hvor den ene spilleren kan tre på seg støvlene til Carver, og dette gir historien en helt ny dimensjon. I tillegg er New Game Plus selvfølgelig tilbake, og denne gangen er det hele fire moduser å velge i. Du har standardversjonen, hvor du starter spillet på nytt med alle våpenoppgraderinger og statistikk overført, og nå har du også modusene Classic, Pure Survival og Hardcore. Classic er for nostalgikeren, og er spesielt designet for fans av det originale Dead Space, en modus jeg satte stor pris på. I Pure Survival etterlater ikke lenger fiender seg ammunisjon eller helsepakker, alt dette må lages selv på arbeidsbenken. Til slutt har vi Hardcore, som ikke er for svake sjeler. Her skal du spille gjennom hele historien uten å dø en eneste gang. Dør du, er det tilbake til start. Litt sånn som Ludo, egentlig. Frem med hodepinetabelettene!

Dead Space 3
Finn èn feil.

Jeg var skeptisk da jeg startet, men i løpet av de femten spilletimene ble jeg mer og mer overbevist om at dette er noe jeg vil anbefale alle fans av serien. Selv om jeg savner skrekken fra tidligere spill, er pakken vi blir servert i Dead Space 3 så gjennomført og full av minneverdige øyeblikk, at det kan stå på egne ben som et fullverdig actionspill.

NB: På grunn av begrenset tilgang på test-maskiner har jeg ikke fått spilt co-op delen i annen form enn i den offentlige demoen.

Dead Space 3
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Adrenalinspekket eventyr, muligheten til å skreddersy ditt eget våpen, gjenspillingsverdien er et faktum.
-
Skrekkelementet er nesten borte, kan til tider bli repeterende, %$&# Snowbeast.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Dead Space 3Score

Dead Space 3

ANMELDELSE. Skrevet av Ruben Jones

Ja, det blir bare mer og mer action i Dead Space-serien, men vår anmelder har likevel latt seg imponere...

4
Dead Space er ikke erklært død

Dead Space er ikke erklært død

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det nyeste spillet i EAs romskrekkserie, Dead Space 3, solgte ikke like mange eksemplarer som utgiveren hadde håpet. Nå arbeider utvikler Visceral Games på Battlefield:...



Loading next content