Jeg er ikke ute etter å være slem. Men ja, etter å ha tilbragt 15 timer sammen med Gearbox' siste spill, så spør jeg om følgende: Har folkene bak Aliens: Colonial Marines noen gang sett filmene som spillet baserer seg på?
Jeg regner med at Randy Pitchford og hans 80 personer store utviklerteam er opptatte mennesker, og har derfor ikke fått svar ennå (har sendt en mail med nettopp det spørsmålet). Jeg gjetter likevel at svaret er nei. Gearbox er nok ikke kjent med Alien-universet, ei heller filmene fra regissører som Scott, Fincher, Cameron og Jeunet.
Aliens: Colonial Marines er nemlig ikke skummelt. Ikke i det hele tatt. Det har heller ingen atmosfære. Det byr aldri på den ekle visshet om at noe jakter på deg, du vet bare ikke hva det er - den atmosfæren Ridley Scotts Alien sydet av. Spillet har heller ikke den originale blandingen av macho munnbruk og skikkelig heftige actionsekvenser som i Jim Camerons Aliens. Den utmattende og forsvarsløse følelsen av å være helt alene og sårbar, slik som Aliens 3 bød på har heller ikke blitt inkludert i Colonial Marines.
Dette spillet kunne like gjerne vært kalt Space Shooting Corridor Combat. I hvert fall hvis man ser bort fra at mange av fiendene faktisk ligner på H.R. Gigers ekle romvesener. Alt annet er hentet fra det verste av det verste når det kommer til utslitte spillklisjeer og fullstendig fantasiløst gameplay. Det spillet er av søppelkarakter. Et trist, slitsomt, irriterende dårlig actionspill som i grunn mangler én eneste kvalitet. Det er en meningsløs produksjon jeg anbefaler deg på det sterkeste å ligge unna.
Historien skal fortsette der filmen Aliens slutter, men det er få likhetstrekk å spore og atmosfæren minner virkelig ikke om Aliens. Spilleren inntar rollen som Christopher Winter, en knallhard militærmann som sammen med to andre knallharde militærmenn (rikelig mengde tatoveringer, og sylskarpe kommentarer) entre romskipet USS Sulaco for å finne Ellen Ripley. Selvfølgelig går alt til helvete, og etter kun 30 sekunder begynner det kullsorte rommonstrene å angripe. I horder.
Problemene dukker opp umiddelbart. Gearbox ødelegger alt som heter stemning tidlig i spillet ved å bombardere spilleren med skrikende aliens, som forøvrig ikke tåler stort mer enn en Mariekjeks. Hvis man går tom for ammunisjon, så kan man eksempelvis bare smekke til de dødelige fiendene med geværkolben - selv om det er syv av dem samtidig. Dette strider selvfølgelig mot hele grunnideen med Alien, da kun én av disse var nok til å hamle opp med en hel skvadron med soldater. I Aliens: Colonial Marines er Xenomorph-fiendene latterligere enn de smånissene i Halo-serien (Grunts) som skriker og løper for livet. Det er da man vet at utviklerne ikke engang har giddet å skumme gjennom kildematerialet.
Dette er uansett ikke det eneste, eller det største problemet med spillet. For med unntak av at selve kontrollen er helt ok, så er alt annet enten håpløst dårlig eller gjennomført middelmådig. Sluttproduktet er et spill som er så utrolig mye dårligere enn jeg hadde ventet meg, og noen ganger føles det som om noen spiller meg et puss der jeg sitter og spiller på meg masse irritasjon.
Aliens: Colonial Marines er bygd opp av korridorer. Stålgrå romskipskorridorer som enten okkuperes av skummelt svake Xenomorphs eller maskerte soldater. Alle soldatene er kledd i hvit, med sorte finlandshetter, og man får aldri vite hvem de er, hvor de kommer fra eller hvorfor de er kledd helt likt. De eneste man vet er at de er mange, dumme og at de dukker opp når man minst aner det. Hele blandingen av menneskelig motstand og kjeks-Xenomorphs er ikke god, den er fryktelig dårlig.
Noen ganger virker det som om man spiller to forskjellige spill. Som om Gearbox har delt seg i to og jobbet hver for seg, uten å egentlig bry seg om hva de andre drev med. Etter en noen timer blandes Xenomorphs og hvitkledde legosoldater, og hele spillet forvandles fra å være trist og kjedelig til en lattervekkende forestilling av dårlig regissert kaos.
Enspilleren i dette spillet er elendig. Det finnes lyspunkter som trekker spillet opp mot godkjent, men de er for få og for spredt til at jeg kan ta hensyn til dem. Det handler i bunn og grunn om ekstremt uinspirert korridoraction mot idiotiske fiender med kjedelige våpen. Hvilket som helst førstepersons skytespill fra de siste fem årene byr på bedre underholdning enn dette her.
Grafikken i konsollversjonen er forferdelig. PC-utgaven er bedre, men likevel ikke særlig imponerende. Modellene har minimalt med detaljer, teksturene er lavoppløste, miljøene er trange og effektene er bleke. På toppen av det hele troner det dårligste animasjonsarbeidet vi har sett i et actionspill de siste årene. Fiendene rykker, hakker og hopper rundt på skjermen som et forsøksdyr under sjokkbehandling. Xenomorph-fiendene er enda styggere, og ligner mer på krokryggete pensjonister enn fryktinngytende rommonstre når de reiser seg opp på bakbeina for å angripe.
Selv lydbildet er kritikkverdig. Stemmeskuespillet er underkjent, fylt med tåpelig dialog og merkelige bugs, og alt fra våpelyder til musikk er mangelfullt. Hadde jeg ikke visst at spillet har vært under utvikling i flere år, så ville jeg tippet at det ble kastet sammen i løpet av en måneds tid. Grafikken minner om et spill fra 2001, spillkontrollen er identitetsløs og atmosfæren er som fiendenes intelligens: Bedrøvelig.
Det blir heller ikke noe bedre i flerspilleren, hvor de dårlige animasjonene og det fantasiløse brettdesigenet glimrer med sin tilstedeværelse. Det er ingen grunn til å spille denne flerspilleren når det finnes spill som Halo 4, Far Cry 3 eller Battlefield 3.
Aliens: Colonial Marines er en megafiasko, og det føles mildt sagt merkelig at det faktisk er laget av det samme studioet som for et lite halvår siden klinte til med det gjennomført gode Borderlands 2.