Lego City Undercover

Lego City Undercover

TT Fusions Lego-spill har sagt farvel til lisensierte eventyr, og ønsker i stedet velkommen en verden full av popkulturelle referanser og parodier. Dette er Lego City Undercover.

Hovedpersonen Chase McCain er en mann med mange gode egenskaper. Den mest innlysende av dem er evnen til å lire av seg one-linere. Fra start til slutt slipper han løs en endeløs strøm av vitser og sarkastiske bemerkninger. Selv om noen av morsomheten kan bli litt for platte for en voksen mann, så er det nok av de som får meg til å trekke på smilebåndet.

Historie og manus har en tydelig Pixar-aktig kvalitet. Dette ble klart for meg i en scene hvor McCain lærte Kung Fu ved å bruke hodetelefoner, før han kastet seg ut i en Matrix-lignende kamp med en deltidsansatt rørlegger. De minste har selvfølgelig ikke peilig på hva kildematerialet er, men det er tullete nok til at de er nødt til å like det uansett.

Lego City Undercover

Spillet har ingen filmlisens som kan trekke enda flere spillere, men nå er det slik at Lego City er en sterk merkevare på egenhånd, og barn som allerede har byggesettene vil selvfølgelig ønske å utbrodere med Undercover. Sånn sett tar ikke TT Fusion noen sjanser med Lego City Undercover. Mens voksne vil finne nok av underholdning i spillet, så er det hele så treffsikkert at det garantert vil gå rett hjem hos den yngre garde.

Den åpne verdenen har vært noe av det mest spennende med Lego City Undercover helt siden annonseringen. Dessverre er det ikke like stort i omfang som vi hadde håpet, og det tar ikke så altfor lang tid før de fleste områdene føles kjente. Når det er sagt, så er det nok av ting å foreta seg utenfor selve hovedhistorien.

Etter hvert som du spiller gjennom hovedhistorien, så åpnes det for nye utfordringer på kartet. Essensen her er at du låser opp nye antrekk som lar deg løse oppgaver du ikke har hatt mulighet til å løse tidligere. Antrekkene varierer fra klassisk svart innbruddstyvkostyme til et komplett gartnerantrekk.

Lego City Undercover

Lego-spillene har tidligere vært pinlig lineære, og veldig enkle. Selv om gåtene i Undercover er av samme karakter, så er de underholdende og interessante - til tross for at løsningen av og til kan stå skrevet i klartekst på skjermen.

Lego City Undercover har utvilsomt hentet inspirasjon fra spill som GTA, men det oser også av annen påvirkning. Tidvis både klatrer og løper man rundt i beste Ezio-stil, mens andre ganger kaster man seg ut i luftige svev som i Batman: Arkham-spillene. Noe av plattformhoppingen var dessuten ganske vanskelig, og selv om det kun være frustrerende til tider satte jeg pris på utfordringene.

Som forventet i et Lego-spill, så er ikke volden av det verste slaget. Kampene består av å dele ut knyttnever før man slenger på et par håndjern. Det er ikke spesielt vanskelig, men (igjen) fornøyelig. Det er heller ikke mulig å meie ned folk som går gatelangs. De klossete innbyggerne er ikke fullt så klossete i sine unnamanøvre hver gang man svinger opp på fortauet.

Lego City Undercover

Blant transportmidlene finner vi en blanding av biler, helikoptre, sykler, båter og hester. I Chase McCains ferd rundt i byen, får man dessuten god hjelp fra Wii Us Gamepad. Den viser et kart over det San Francisco-inspirerte området, og underveis dukker det opp andre figurer som hjelper deg i oppdragene. Kontrolleren bli også brukt til skanne, ta bilder og ta opp lyd - det hele er implentert på en god måte, og er enkelt i bruk.

Spillet løftes frem av de ulike figurene, og stemmeskuespillet skal ha mye av æren. Noen av vitsene er hysterisk morsomme, og de blir levert på en måte som når frem til både gamle og unge. Introduksjonen av stemmegitte figurer er nytt for merkevaren, og det gjør underverker i å la TT Fusion fortelle en rikere historie. Mens gryntelyder var nok til å fortelle historien i Lego Star Wars, så hadde det ikke vært på langt nær godt nok for Undercover.

Lydsporet er bunnsolid. Her henter de mer inspirasjon fra filmene som parodieres, og det hever historefortellingen flere hakk. Dere som er gamle nok vil kjenne igjen underliggende toner fra Theme from Shaft, og scenen som unektelig er hentet fra The Shawshank Redemption vil garantert få deg til å trekke på smilebåndet.

Lego City Undercover

Utseendemessig er det slik vi forventer av et Lego-spill. Ålreit animert og fullt av klossete figurer. Det er ikke mye som skiller Undercover fra Lego-titler til Xbox 360 og PS3, men det er ikke det visuelle som får oss til å kjøpe disse spillene uansett.

Lego City Undercover er en reinspikka enspilleropplevelse, og det føles litt som en bortkastet mulighet. Med tanke på hvor mye glede som finnes i spillet, så ville det vært fint å kunne gyve løs på eventyret sammen med familien. Med tanke på at man må spille det alene, blir det vanskelig å anbefale spillet til voksne. Særlig det å skulle anbefale det fremfor de fantastiske alternativene man har i sjangeren med en åpen verden. Likevel er manuset nesten alene verdt en titt, og hvis man i tillegg elsker Lego så er det i grunn ingenting å nøle med.

Det er beundringsverdig at spillet klarer å være morsomt gjennom hele den tolv timer lange historiedelen. Utover dette er det massevis å gjøre, så man blir ikke ferdig med det første. Totalpakken i Lego City Undercover er massiv. Det er garantert noe som vil holde de minste opptatt i en god stund fremover, samtidig som det underholder godt voksne spillere.

Lego City Undercover
8 / 10
+