Disney Infinity

Disney Infinity

Vi er blitt lovet velkjent figurer, fantastiske valgmuligheter og underholdning av rang for hele familien, men klarer Disney Infinity å levere ekte Disney-magi?

Det ambisiøse prosjektet Disney Infinity er, på samme måte som i Skylanders-serien, et spill som krever tilbehør i form av små plastfigurer. Kall dem gjerne leker. Disse settes på en medfølgende plate, og vips dukker de opp i digital utgave på Tv-skjermen. Jo flere figurer du har, desto flere kan du spille med, og desto flere eventyr kan du begi deg ut på. I Disney-universet er det dessuten nok å velge i.

Da vi hadde satt oss inn i konseptet satt jeg om min eldste sønn (snart elleve år) oss ned i sofaen. En lekker intro rullet over skjermen, med stemningsfull musikk og mektige lydeffekter. Stemmene fortalte at kun vår egen fantasi satt begrensninger i Disneys verden, og at vi kunne lage hva vi ville og dra hvor vi ville. Vanlig prat i Disney-sammenheng, men det viste seg raskt at det var mer hold i ordene denne gangen. Disney Infinity lar deg nemlig bygge dine egne verdenen. Litt som i Minecraft, men ikke på like møysommelig måte. Her kan du plassere ut et helt slott om gangen hvis du vil, du trenger ikke bygge det opp fra grunnen av.

Disney Infinity

Byggeklossene du har til disposisjon er delt inn i pakker kalt Tox Boxes, og ikke siden Trials Evolution har jeg sett et så rikt utvalg av deler og muligheter. Du kan lage en racerbane om du vil, eller kanskje en mer actionrettet kamparena? Mulighetene er mange og potensialet for brukerskapte verdener å utforske er gigantisk. Desverre kan det dog virke som utviklerne har lent seg for mye tilbake på forventningene om brukerskapte mesterverk, da innholdet som faktisk følger med ikke er så inspirerende.

Å herje rundt på øvringsbanene føles i grunnen ganske meningsløst, og i visse tilfeller er det vanskelig å beholde kontrollen. Jeg ivrig etter å skyte roboter og kjøre race, men jeg får ikke eventyret jeg ble lovet på begynnelsen.I tillegg skal spillet prate med meg hele tiden, og gi meg instrukser i hvordan jeg skal spille. Jeg er ikke interessert i det. Jeg vil spille, ikke lytte.

Disney InfinityDisney Infinity

Når det er sagt har ikke sønnen min det samme problemet. Han tusler gladelig rundt og utforsker omgivelsene, mens jeg prøver å være seriøs, og bygger veier, hus og murer til den store gullmedalje. Alt sammen innenfor et konsept jeg ikke er sikker på om jeg egentlig forstår. Likevel når vi slutten av eventyret på et vis, og det viser seg at man må ha rett figur på plattformen før man kan starte det neste. Vi bytter ut Jack Sparrow og Mike Wazowski med herr og fru Incredible, og kaster oss ut i kampen mot superskurker.

Personlig er jeg vant til spill der historien er det viktigste, mens alt rundt på en måte er bonuser. Slik er det ikke i Disney Infinity. Ikke i det hele tatt. Eventyret med piratene er i og for seg helt ok, og tar deg noen timer å gjennomføre, og det samme kan sies om eventyret med superheltene, men du sitter aldri klistret til skjermen. Det tredje eventyret som følger med på kjøpet er dessuten så bedrøvelig at guttungen kastet inn håndkle og etterlot meg alene i sofaen. Alene og frustrert.

Og frustrasjon er beklageligvis en gjentakende følelse når man spiller Disney infinity. Frustrasjon over styringen som av og til reagerer tregt eller henger seg. Frustrasjon over bildeoppdateringen som faller hvis man er mer enn én spiller. Frustrasjon over figurer som prater i munnen på hverandre.

Disney Infinity

Men nok om det. Tilbake til Toy Box, for der eventyrene som følger med er uinspirerte er brettbyggeren fylt til randen av muligheter. Det føles litt kynisk at man må kjøpe så mye ekstra for å virkelig utnytte spillet, men det er umulig å overse det enorme potensialet. Med en Disney-konto kan du laste ned Toy Box-verdener andre har laget, og i teorien oppleve nye herlige eventyr hver gang du fyrer opp spillet.

Om Disney Infinity blir en suksess eller ikke kommer i stor grad an på det brukerskapte innholdet. På egen hånd er ikke dette allverden å rope hurra for, men grunnlaget ligger der for et spill som kan bli enestående. La oss håpe Disney-fansen har like god fantasi som man skal ha det til.

Disney Infinity
Disney InfinityDisney Infinity
Disney Infinity