Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Diablo III

Diablo III

Kenneth dro til helvete og tilbake i anledning konsollanseringen av Diablo III. Har Blizzards mørke eventyr lykkes med konverteringen? Vi har satt karakter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

En stjerne faller fra himmelen og dundrer gjennom taket på klosteret i Tristram. Lokalbefolkningen stålsetter seg mot de udøde som har begynt å gjenoppstå. Det hviskes om det kanskje er Diablo og hans brødre som er på færde igjen. Akkurat da alt ser mørkest ut dukker en fremmed vandrer opp i New Tristram, og dette er begynnelsen på enda et storslått eventyr gjennom Sactuary.

Diablo III på PC og Mac var en gedigen lanseringsuksess for Blizzard, og satte verdensrekord da 3,5 millioner spill ble solgt bare første døgnet etter lansering. Kritikkene var generelt sett meget gode, og med unntak av noen påloggingsproblemer de første døgnene så spillet ut til å bli et av tiårets største spill. Det viste seg derimot fort at ikke alt skulle gå knirkefritt for det tredje spillet i Diablo-serien.

I etterkant av lanseringen har det blitt avduket problemer med alt fra alltid-online-prinsippet til ubalansert loot, og spillet ser ikke ut til å klare å holde på spillerne mye lenger enn en gjennomspilling eller to. Midt oppi dette velger Blizzard å satse på spillet som sin første utgivelse på konsoll siden Starcraft hadde en liten svipptur innom Nintendo 64 i år 2000. Det var da spennende å se om de kom til å rote det til - spesielt med tanke på kontrolleren.

Diablo III
På konsoll kan endelig opp til 4 venner mose demoner sammen.
Dette er en annonse:

Vel, det gjorde de absolutt ikke. Kontrollene sitter som støpt, og avataren min lystrer meg faktisk mye bedre nå enn da jeg satt med mus og tastatur i PC-versjonen. At de lar meg stupe unna angrep i en hvilken som helst retning med høyre styrespak gjør også kampene langt mer dynamiske.

Kall meg gammeldags, men jeg mener tredjepersons hack 'n slash tar seg best ut med en håndkontroller, og her har jeg det endelige beviset på det. Pek-og-klikk-mekanikken gjorde at kampene i PC-versjonen ble en stort sett stillestående affære for meg. Dette var synd, fordi spill som dette er i stor grad definert utfra hvor gode de tusenvis av 10-20 sekunders kamper man utkjemper er. Med håndkontroller omgjøres spillet til et mer actionpreget opplevelse, og du er langt mer involverti de 10-20 sekundene.

En ting som ikke er forandret er den storslåtte historien. Få når opp til Blizzard når det kommer til historiefortelling, og Diablo III er intet unntak. Helt siden det første Warcraft har de skrevet historier som er på høyde med mye av det beste innen fantasy-sjangeren i alt fra litteratur og film til spill.

Plottet, settingen og omgivelsene i dette spillet er sydd sammen så presist at du aldri er i tvil om at Sanctuary holder på å rakne i sømmene. Karakterene er dype og interessante, og er godt hjulpet av et fantastisk stemmeskuespill. Allerede etter første akt vil du forstå at ingen i denne verdenen er den de sier de er.

Dette er en annonse:
Diablo III
Blizzards utviklere er mestre på å skape storslåtte historier og karakterer.

Områdene du besøker er varierte og levende (vel, så levende som katakomber fylt med udøde kan være). Spillet er i stor grad designet rundt tilfeldig generert innhold, og de fleste områder du besøker blir skrudd sammen til et helt unikt spillbrett for deg. Dette gir spillet en meget høy gjennspillingsverdi, mens det samtidig oppfordrer deg til å utforske absolutt alt.

Dette fikk jeg virkelig erfare da jeg løp tilbake gjennom et helt brett fordi jeg hadde oversett en liten avkrok. I denne avkroken, bak en dør, møtte jeg en fiende som slapp det legendariske sverdet Die Sweihander da jeg satte øksen min i han for siste gang. Det legendariske sverdet...

At jeg fikk et legendarisk våpen allerede i første akt kan bety at Blizzard har gjort alvor av lovnaden om høyere drop-sjanse i konsollversjonen. Utviklerne har tidligere uttalt at auksjonshuset ødelagte mye for spillet på PC, fordi det tok vekk mye av motivasjonen for å faktisk gå ut og lete etter bedre våpen selv. Nå er auksjonshuset fjernet, og erstattet av langt mer loot ute i spillverden. Takk og farvel, sier i alle fall jeg, for få ting er mer herlig enn den nydelige klirrelyden av nytt utstyr som treffer bakken.

Å håndtere utstyret og egenskapene dine er derimot knotete på konsoll. Med all den framgangen håndkontrollere har hatt, har de likevel ikke klart å få vekk savnet etter en datamus når det kommer til å rote rundt i egenskapstrær og utstyrsbager. Dette er løst på en grei måte, men jeg får aldri følelsen av å ha skikkelig oversikt over utstyret mitt.

Diablo III
Det er ikke alltid enkelt å holde oversikt over alt utstyret på konsoll.

Battle.net er også byttet ut med Playstation Network og Xbox Live. Dette er for meg den største skuffelsen med konsollversjonen, og det setter en siste spiker i kisten for å se noen form for meningsfylt PvP i spillet utover den halvgjennomførte duellfunksjonen Brawling.

Jeg ser de opplagte problemene ved å åpne for karakter- og gear-migrering mellom systemene, og jeg ser at hverken Sony eller Microsoft antageligvis ikke ønsker å åpne sine systemer for Battle.net. Men det er likevel veldig synd, fordi jeg savner Demon Hunteren min og alle mine Battle.net venner.

Å overføre Diablo 3 til konsoll kan ved første øyenkast se ut som en pussig idé, men etter å ha trasket til helvete og tilbake med en PS3-kontroller forstår jeg at det er konsoll dette spillet er laget for. Kampene blir såpass mye bedre med styrespake og knappemosing.

Vil du ha et første møte med Diablo-serien så spill det på konsoll. Jeg mistenker at pek-og-klikk-mekanikken handlet mer om hva seriens blodfans forventet enn hva som gir en god spillopplevelse. Har du derimot allerede saumfart Sanctuary på PC, vil du antageligvis ikke finne så mye mer i konsollversjonen enn litt mer actionpregede kampsituasjoner.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Storslått historie og stor gjennspillingsverdi. Med håndkontrolleren får man i tillegg actionorienterte kamper og mulighet til spille fire stykker samtidig.
-
Ikke Battle.net-støtte, for få nyheter i forhold til PC-versjonen til å trekke spillerne til konsollen, og ingen nevneverdig PvP.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Kakashi sensei
    Jeg har kjempet meg igjennom horder av demoner, djevler og annen faenskap. Diablo er tilbake i klassisk stil. Diablo 3 foregår 20 år etter... 9/10
  • hansleonard
    Når Diablo 3 først ble annonsert i Juni 2008 løp jeg ned til nærmeste Gamestop og forhåndsbestilte, Nesten fire år med utsettelser senere har... 10/10

Relaterte tekster

Diablo IIIScore

Diablo III

ANMELDELSE. Skrevet av Kenneth Flage

Kenneth dro til helvete og tilbake i anledning konsollanseringen av Diablo III. Har Blizzards mørke eventyr lykkes med konverteringen? Vi har satt karakter...



Loading next content