Batman: Arkham Origins

Batman: Arkham Origins

Alle gode ting er tre påstår et ordtak jeg har plukket opp. Batmans siste sprell tyder på at dette ikke nødvendigvis stemmer i Gotham...

Rocksteady Studios, utvikler av de to forrige spillene i franchisen, har nå overlatt jobben til Warner Bros. Games Montréal som i fjor oversatte Batman: Arkham City til Wii U. De er derfor ikke helt ukjente med all teknikk som må på plass for å få et godt Batman-spill på beina. Til tross for kjennskap til grafikkmotor og verktøy har WB Games Montréal ikke klart å holde den samme høye standarden som Rocksteady - resultatet er rett og slett skuffende.

Det er fortsatt en stund til hendelsene i Batman: Arkham Asylum finner sted og Batman er fortsatt mer et rykte enn et ikon på kriminalitetsbekjempelse. Nå som Batman har hatt et par år i gamet har irritasjonen blitt merkbar hos Gothams kriminelle. Black Mask har kalt inn åtte eksepsjonelt unike og dyktige leiemordere for å ta knekken på den beryktede Batman som stadigvekk stikker kjepper i hjulene for Gothams kriminelle. Den notorisk korrupte politistyrken i Gotham sår tvil ved Batmans eksistens og hensikt - og de anerkjenner på ingen måte hans metoder. De vil helst se ham fengslet eller, som skurkene ønsker, død. Velkommen til Gotham, byen der du overhodet ikke har noen venner.

Batman: Arkham Origins
Det er introdusert en del QTE i bossfightene, men noen av dem er ganske kule. Deathstroke bød på en bossfight jeg likte. Synd rollen hans ble kuttet en del i spillet.

Plottet kan høres ganske spennende ut, men sammenlignet med tidligere spill er jeg ikke i tvil om at Batman: Arkham Origins har den svakeste historien i serien. Jeg klarer ikke helt å engasjere meg i det som skjer og jeg føler at plottet fokuserer for mye på at man skal gjøre ting eller dra et sted uten å involvere meg i hvorfor. Utforskingen av interessante karakterer blir i stor grad overfladisk og ikke så spennende som den kunne vært.

Men det tar heldigvis ikke lang tid før det bunnsolide grunnarbeidet til Rocksteady Studios skinner gjennom. Fortsatt er det ingenting som slår følelsen av å knyttenevebanke 20-30 sinna skurker og ikke bare komme seirende ut av kampen - men å ha klart å lenke sammen en myriade av angrepsteknikker, kontringer, krydret med gadget-bruk. Animasjonene er fortsatt utrolig gjennomførte og kampene er ikke bare en fryd å spille (med mindre du dummer deg ut og bommer på kontringer hele tiden), men de er fantastiske å se på. Jeg føler at kontrollen av Batman er noe mer upresis enn tidligere noe som kommer tydelig frem når man sliter seg gjennom nivåer som krever litt eleganse. Kameraet har fortsatt en del klumsete tendenser som gjør at du innimellom blir overrasket av slag du aldri så komme og dette blir spesielt tydelig når omgivelsene er litt klumset i designet.

Batman: Arkham Origins
Black Mask er ansvarlig for mylderet av leiemordere i Arkham City denne julen.

Arkham er nå omtrent dobbelt så stor som i Batman: Arkham City og det er lett å kose seg mens man svever over hustak og gater. Underveis vil du oppleve litt mer liv enn tidligere ved at byens småkriminelle raner minibanker, banker politiet eller skaper kvalm. Du velger selv om du vil hjelpe til. Selv om byen er flott og stor, så må jeg påpeke at WB Games Montréal har gjort en god del dårlige designvalg som byr på logiske brister: Jeg er barske Batman med masse muskler og jeg røsker lett ned ventiler som er boltret fast i betong og jeg river opp massive jerndører som om de skulle vært lagd av papp. Hvorfor blir jeg fullstendig handlingslammet når jeg møter en låst hønsenettingdør? Hvorfor må sterke Batman bruke sprengstoff på sponplater som blokkerer veien hans? Andre ganger opplever jeg at Batclaw-en kan gripe på en kant, men én meter lengre til høyre er det ikke mulig fordi det ikke passer til Enigma-gåten som er der. Eller så skal det trigges en filmscene som krever at du ikke er på et uventet sted. Slik inkonsekvens irriterer meg spesielt om det er gjort for å ta snarveier.

Spillet er på ingen måte like polert og veltestet som det Rocksteady Studios' spill har vært. Stadig vekk opplevde jeg besynderlige feil som at motstandere satte seg fast i vegger, jeg satte meg fast i vegger og andre omgivelser og flere steder der du forventer at Batman hopper så hopper han ikke - selv om du har klart å hoppe inn dit (du nå er fanget, hurra!). Jeg opplevde forsinkelser i lyd, treg innlasting på teksturer, hakkete og direkte dårlige flammeanimasjoner, filmsekvenser som aldri startet opp og i en bossfight opplevde jeg så ekstremt lav bildeoppdatering at jeg måtte restarte kampen. Flere ganger opplevde jeg også at alle fiendene på et brett blir stive av skrekk når de oppdager at jeg har banka en av kameratene deres. De står fullstendig bom stille - noe som gjør det veldig lett å snike seg bak dem å slå dem ut, men de pleier å få samlet seg på den tiden jeg bruker på å knerte et par stykker av dem. Det er mulig at mange av disse feilene kan korrigeres med en patch eller fem, men jeg skulle så gjerne unngått frustrasjonen det er å restarte et spill på grunn av denne type feil.

Batman: Arkham Origins
En av Batmans nye gadgets, Remote Claw. Et nyttig vektøy som kan få en motstander og en gasstank til å møtes i et eksplosivt sammentreff.

Likevel gjorde ikke en og annen glitsj til at jeg ga opp spillet. Som jeg nevnte tidligere er slåsskampene fortsatt storslåtte. Det er introdusert en vurdering av kampene dine som vises når du har banket inn den siste skurkeskallen i området. Denne forteller deg hvor flott eller dustete slåsskampen din var, og deler ut XP-poeng som du kan bruke for å oppgradere drakt, våpen og teknikker - slik vi kjenner godt fra tidligere Batman-spill. For å skaffe deg mer XP og utstyr kan du gyve løs på sideoppdragene eller «Most Wanted» listen som gir deg en del utfordringer tilknyttet til en bestemt skurk eller leiemorder slik at du kan få flyttet dem til en celle i Blackgate fengsel. Mr. Enigma er fortsatt med, og byr på en rekke spenstige innretninger og gåter som du kan løse for å få litt XP, eller bare for øke frustrasjonsnivået hans etter hvert som du ødelegger planene hans.

Detektiv-modusen er tilbake som vanlig, men når man undersøker gjerningsområder har man lagt til et par visuelle forbedringer. Etter hvert som du finner og skanner nye spor vil du kunne spole frem og tilbake i rekonstruksjonen av hva som har skjedd for å potensielt oppdage nye spor. Dette fungerer ganske greit og selv om det aldri er utfordrende å finne sporene - så er det oppklarende å få presentert hendelsen i beste CSI-stil. Ellers husker vel de fleste hvordan de mer eller mindre misbruker detektiv-modusen for å se motstandere gjennom vegger, finne ut hvem som er bevæpnet og bygge deg opp en strategi på angrepet. Det fungerer fortsatt like bra.

Bosskampene er det dog ikke så veldig mye å si om. Den eneste bossen jeg fortsatt husker er Deathstroke fordi han var litt vrien og kampen så ganske flott ut mens den holdt på. Dessverre har jeg jo allerede sett en trailer med en slik storslagen kamp - og den stemmer ikke overens med hva som faktisk presenteres. I tillegg husker jeg Firefly, men det er mer fordi jeg ble frustrert av at jeg hele tiden ble sprengt i filler av hans granater mens det ble vist en liten scene som skulle vise meg at jeg hadde truffet ham med en klistergranat.

Batman: Arkham Origins
Det er fortsatt utrolig herlig å vinne slåsskamper der oddsen virkelig ser dårlig ut.

Til tross for det negative inntrykket denne anmeldelsen maler, så sier jeg ikke at Batman: Arkham Origins er et spill å styre unna. Jeg skal innrømme at mangelen på nyvinninger gjør til at dette føles som Batman Arkham City 2, men det er uansett en særdeles god spillopplevelse. Liker du de tidligere Batman-spillene er det ingen tvil - du skal ha dette spillet også. Du kommer til å kose deg i mange timer og når storyen er gjennomført har du fortsatt en haug med sideoppdrag og challenges som du kan utføre. Men når sant skal sies så kunne (og burde) dette vært et mye bedre spill enn hva det har endt opp med å bli.

Multiplayeren er dessverre ikke tatt med i denne vurderingen, men dette vil bli lagt til anmeldelsen som en kommentar på et litt senere tidspunkt.

7 / 10
+
Rocksteady sitt fantastiske grunnarbeid som virkelig skinner gjennom i slåsskampene og noen nyvinninger som fungerer greit.
-
Uforklarlige og mange bugs, til tider lav bildeoppdatering, middels historie, uinspirerte bosser til tross for utrolig spennende persongalleri, urovekkende mye gjenbruk fra forrige spill og ulogiske designvalg.

Batman: Arkham OriginsScore

Batman: Arkham Origins

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes