Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut

Et voksent spilleventyr har funnet veien til Wii U i form av Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut. Men har det bevart magien fra originalen? Vi gir deg svaret...

Det er nesten noe surrealistisk ved at man på den samme konsollen kan skifte fra Marios fargerike verden til en dystopisk framtid hvor fargene primært består av sort og gul, og hvor enhver form for kidnappingsforsøk av prinsesser har blitt skiftet ut med politisk korrupsjon, kapitalisme og mord.

På tross av at de gjentatte ganger har sagt at de i denne konsollgenerasjonen vil favne bredere har Nintendo ennå ikke lykkes med å trekke et mer voksent publikum og de tilhørende voksne spillene til Wii U. Men likevel har en spesialutgave av det makeløse Deus Ex: Human Revolution nå landet på konsollen.

Og det er ikke til å ta feil av, for det nyeste spillet i Deus Ex-serien er en virkelig voksen opplevelse. Oppdragene er gjerne fastlåste, men valgene i forhold til hvordan de skal løses er overlatt til spilleren. Det er i praksis det samme spillet som kom til PC, Xbox 360 og Playstation 3 i 2011, men man skal ikke bruke lang tid på Wii U-versjonen for å innse hvor sterkt spill det fortsatt er, og hvor lite dets mange kvaliteter har falmet.

Deus Ex: Human Revolution

Adam Jensen er sikkerhetsvakten som etter et møte med futuristiske soldater våkner opp i en verden hvor ingen ting i hans liv er som det en gang var. I en sekvens som er tydelig inspirert av, nærmest kopiert, fra Paul Verhovens originale film om Robocop, opplever vi fra Jensens perspektiv hvordan han desperat holdes i live av et knippe leger, for å en liten stund etterpå våkne opp som en cyborg - en blanding av menneske og robot.

Og det er nettopp den menneskeskapte evolusjonen som er fokuset i historien i det nyeste Deus Ex. Spørsmålet om hvor langt vi er villige til å gå for å forbedre oss selv, og eliminere såkalte defekter og komme tettere på det angivelig perfekte liv, får nærmest daglig spalteplass hos all verdens nyhetskilder. Derfor virker historien også mer relevant enn det man typisk forventer fra en spill-blockbuster.

Deus Ex: Human Revolution

Det er dog heldigvis likevel mer snakk om et spill enn en samling interaktive tanker om framtiden vi har her. Med en blanding av førstepersons- og tredjepersonsperspektiv sendes du ut på oppdrag som vanligvis gir deg oppgaver som å redde gisler, infiltrere fiendtlige baser eller stjele informasjon. Men det er i utførelsen at Deus Ex skiller seg fra hoveddelen av lignende spill.

Det, som kunne ha vært et utmerket skytespill med science-fiction-elementer, overrasker ofte ved å åpne for langt flere artige måter å løse oppgavene på. Hvis du for eksempel heller vil snike deg rundt, kan du lete etter bakdører, ventilasjonskanaler og PC-terminaler som kan stenge ned sikkerhetssystemer, slik at fiendene kan unngås helt. Du kan også velge en mellomting, hvor fiendene uskadeliggjøres med bedøvelseskuler og hacke datasystemer så sikkerhetssystemene vendes mot fienden.

Valget er alltid ditt i Deus Ex: Human Revolution, og dette gjøres enda mer forlokkende ved at spillet sjeldent slår deg i hodet med de forskjellige valgmulighetene. I stedet føles det hele organisk, hvor du eksempelvis gjerne tilfeldigvis snubler over en datamaskin som kan koble fra sikkerhetssystemet, åpne en ny rute fram til målet, eller la deg bruke kameraer som gir deg et overblikk over hele eller deler av spillområdet.

Deus Ex: Human Revolution

Valgene dine har ytterligere blitt utvidet i Director's Cut-versjonen ved at de utskjelte boss-kampene nå i større grad enn før kan løses ved hjelp av oppfinnsomhet og kløkt. Der hvor det før ikke var noen vei utenom å fylle bossene med det du måtte ha i våpenmagasinene dine er det nå mulig å gå langt mer kreativt til verks. Dette harmoniserer godt med spillere som liker best å ikke skyte seg igjennom spillet.

De beste nyhetene i denne oppdaterte versjonen støter man derimot på når man tar Wii Us Gamepad i bruk, og lærer å utnytte de mange funksjoner som er flyttet over på dens trykkfølsomme skjerm. Selv om det ikke virker slikt helt i starten har faktisk Eidos funnet en balanse hvor de har utformet både funksjonelle og kreative muligheter i forhold til hva som kan la seg gjøre på Gamepadens lille skjerm.

Deus Ex: Human RevolutionDeus Ex: Human Revolution

Som standard viser skjermen på Gamepaden et kart over omgivelsene, og en knippe virtuelle knapper på hver side av skjermen som gir hurtig tilgang på våpen og andre objekter. Den gir også lett tilgang på dokumenter som man har samlet underveis i eventyret. Det er også artig at man eksempelvis kan bruke Gamepaden som sikte når skal skyte med en skarpskytterrifle. Skulle man trenge det får man også her tilgang på en strategiguide, som inneholder tips om hvordan man skal komme seg videre i spillet.

Den artigste muligheten er dog spillets interaksjon med Nintendos Miiverse. Her er det mulig å ta bilder fra spillet, dele de med Miiverse, og legge ved kommentarer som kan gi andre tips om hvordan de kommer videre i spillet. Det er ikke snakk om noen revolusjon her, men det er ikke desto mindre en god idé å utnytte de mulighetene som allerede finnes på konsollen.

Hvis det er et sted hvor Deus Ex faller en smule igjennom er det utvilsomt på det tekniske. Her er det ikke snakk om et stygt spill, men snarere et spill som viser sin alder i en sammenheng hvor grensene for hva vi kan forvente oss av spill stadig har blitt skubbet framover. Teksturene er en smule utviskede, og det hadde ikke gjort noe om bildefrekvensen var noe høyere.

Deus Ex: Human Revolution

Samtidig havner man av og til i situasjoner hvor den kunstige intelligensen feiler, og fiendene da nesten sitter fast i vegger eller ikke enser din tilstedeværelse. Det hadde heller ikke gjort noe om Gamepadens trykkfølsomme skjerm hadde hatt kortere responstid. Det hender at reaksjonen kommer et brøkdels sekund for sent, som igjen gjør at man begynner å lure på om skjermen i det hele tatt har registrert av su trykket på den.

Det er derimot ingen av manglene som ødelegger opplevelsen, og faktisk var jeg positivt overrasket over hvordan Gamepad-skjermen føltes som en direkte utvidelse av science-fiction-universet som historien utspiller seg i.

Deus Ex: Human Revolution er utvilsomt en anormalitet på Wii U, men dette gjør det derimot ikke mindre interessant. Når spillet samtidig er såpass godt som det er, selv med et par år på baken, er det ikke den store tvil om at dette spillet er noe som alle Wii U-eiere som ønsker seg noe mer voksent innhold burde vurdere å skaffe seg til sin konsoll.

8 / 10
+
Massevis av valg, solid utnyttelse av Gamepaden, god historie, fornuftig ekstrainnhold