Goat Simulator

Goat Simulator

Verdens første geitesimulator (?) byr på en rasende festlig opplevelse sauebønder ikke nødvendigvis vil kjenne seg igjen i, men ikke forvent underholdning i timevis...

Hvis jeg ikke har misforstått grådig startet Goat Simulator som et slags tøyseprosjekt i lunsjen hos utvikler Coffee Stain Studios, mens de egentlig jobbet med noe annet. Hvordan dette nådde offentligheten vet jeg ikke, men populariteten ble uansett så høy at fansen nærmest krevde en frittstående lansering på Steam. Utviklerne tok utfordringen, kvittet seg med feilene som gjorde spillet uspillbart, beholdt feilene som gjorde spillet festlig, la til litt mer innhold og gjorde som de fikk beskjed om. De slapp Goat Simulator på Steam til en snau hundrelapp.

Hvis jeg skal beskrive dette med ett ord må det være humor. Med to, absurd humor. Hvis du ønsker en autentisk opplevelse som geit, har du muligheten til å rusle rundt og gjøre lite annet enn å breke, men de fleste vil nok satse på en mer ekstrem tilnærming. Geita i Goat Simulator har nemlig en tunge sterk nok til å slepe med seg selv tunge biler, og en skalle sterk nok til å ødelegge det meste du kommer over. Du kan også gjøre om geita di til en ragdoll med ett enkelt tastetrykk, og til sammen utgjør disse mekanikkene en helhet som belønner de oppfinnsomme. Hva med å plukke opp en tilfeldig forbipasserende med tunga, frakte ham til toppen av den høye krana på byggeplassen (geiter kan naturligvis klatre i stiger) og slenge han ned på trampolinen 50 meter nedenfor? Klart du kan. Hva med å stange inn i bensinstasjonen og se den blåses i fillebiter mens trykket fra eksplosjonen sender deg til himmels. Ingen stopper deg.

Goat SimulatorGoat Simulator

Jeg kan ikke si så mye mer uten å spolere opplevelsen for deg (du finner flere eksempler lengre ned i teksten), men jeg tør å påstå at de aller fleste vil le høyt av situasjonene du roter deg opp i her. Goat Simulator rendyrker en absurd form for humor du rett og slett ikke finner noe annet sted, og overraskelsene utviklerne har lagt til er stort sett både festlige og oppfinnsomme. Samtidig er det nesten litt drøyt å be om penger for dette, selv om det bare er rundt 80 kroner.

Spillet bærer preg av å være utvidelsen av et upolert hobbyprosjekt. Grafikken er ikke så gæren, men animasjonene, lydene og presisjonen i kontrollene ligger på et nokså amatørmessig nivå. Dessuten har det såpass mange bugs og småfeil at utviklerne måtte inkludere en respawn-knapp i menyen. Denne kommer du til å trenge når du setter deg fast i miljøene. Disse feilene er imidlertid en del av sjarmen og ikke noe som plager meg. Snarere tvert imot bidrar de til den særegne humoren spillet rett og slett oser av. De største problemet er heller mengden innhold som blir presentert her. Når du har spilt en times tid er sjansene gode for at du har sett og prøvd alt, og personlig var jeg mett på dette tidspunktet. Jeg koste meg og lo mye underveis, men det er ikke et spill jeg kommer til å vende tilbake til gang på gang. Man skal ikke forvente allverden av 1/6 av prisen man normalt betaler for et PC-spill (i hvert fall på Steam), men utviklerne kunne fint ha lagt til mer innhold her før de lanserte den "ferdige" utgaven.

Goat SimulatorGoat Simulator
Goat SimulatorGoat SimulatorGoat Simulator

Om du kommer til å falle for Goat Simulator beror derfor ene og alene på hva du synes om humoren. Spillet har et slags uforståelig poengsystem, samt en rekke utfordringer å bryne seg på (hold deg i luften i x-antall sekunder og den slags), men i det store og det hele faller alt på hvor mye kaoset får deg til å le. For å hjelpe de som fortsatt er usikre har jeg derfor laget en liste over festlige situasjoner du garantert kommer til å rote deg borti.

NB: Hvis du er redd for spoilere slutter du å lese nå!

• I den ene kanten av spillområdet har noen folk party i hagen. De danser og koser seg. Om du lar dem være i fred eller ødelegger den gode stemningen, er opp til deg. Du kan eventuelt dytte løs den enorme kampesteinen oppe i skråningen og se hva som skjer.

• Inne i bygget med Coffee Stain Studios-logoen påklistret får du anledning til å ruinere kontorene til de som har laget spillet. I tillegg finner du en TV i etasjen over, som du kan bruke til å spille Flappy Bird-klonen Flappy Goat (hva ellers?), komplett med poengtavle linket opp til Steam-vennelista di.

• For å kunne stryke ut Michael Bay-utfordringen trenger du bare å sprenge bensinstasjonen.

• På innsiden av Low Gravity Testing Facility finner du blant annet en half-pipe der du kan teste ragdoll skating. Det er svært krevende.

• I det ene hjørnet av området driver noen sadistiske folk med goat fighting, der du bokstavelig talt havner i ringen mot en annen geit.

• I et annet hjørne av området finner du et slags alter der du kan ofre folk til geitegudene. Ofrer du fem stykker blir du belønnet med demonøyne og svarte horn.

• Hvis du timer alt riktig (har flaks) treffer du trampolinen i bunnen av ragdoll-sklia. Da burde du få nok høyde til å fly opp på toppen av stupetårnet. Der finner du én av de små, gule geitestatuene som er gjemt rundt omkring i området.

• På tuppen av den høye krana kommer du nære nok til å kunne hoppe ut og henge deg fast (med tunga selvsagt) i hangglideren som flyr i sirkel rundt området.

• Hvis du leter godt nok er sjansene gode for at du finner en nyttårsrakett du kan bruke som en kortvarig jetpack.

Goat SimulatorGoat Simulator