Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor

Skyggene har lagt seg over Mordor, og vi har slaktet ork etter ork for å sette karakter på Monoliths nyeste spilleventyr...

Stemningen blir satt umiddelbart når et knivblad kutter hovedpulsåren på den skjeggete fantasy-hunken Talion, det vil si deg. Ingen historie uten hevn, konstaterer manusforfatteren og lar Talion leve videre med en forbannelse over seg. Alt er Saurons feil, og den mørke volden skal stoppes for enhver pris. En alveaktig følgesvenn kalt Celebrimbor har tatt bolig i Talion i og med forbannelsen, og han gjør det mulig å skyte piler i slow motion i tillegg til at han åpner for tankelesing og røntgensyn. Sammen blir målet deres å drive ondskapen mot Den Svarte Porten.

Talion har i sine unge år tatt klatretimer sammen med de kappekledde i Assassin's Creed-spillene, og sannsynligvis trent kampsport sammen med Bruce Wayne. Dette innebærer at du kan forsere ulent terreng uten problemer, og kampene går mye i samme ånd som i Arkham-spillene. Forskjellen med tanke på sistnevnte er bare at det nå er orkeblod, avkuttede lemmer og leirbål som kjemper om plassen i bildet. Har du imidlertid spilt noen av disse i det siste, så burde du ha en greit tanke om hvordan man spiller Middle-earth: Shadow of Mordor - og ja, disse delene av spillet er både smidige og tilfredsstillende.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Mye av tiden vil du bruke på å snike, og dette er også smidig løst. Blomsterkratt kommer til å bli din nye bestevenn ettersom disse er det beste verktøyet for suksessfulle snikmord. Hustak er også nyttige, både for overblikk ved angrep og for å kartlegge området med supersynet. Mange av kampene kan bli veldig utfordrende, så du gjør lurt i å kartlegge før du angriper fra skyggene. Selv om Talion kan slåss som Batman er han slett ikke udødelig, og jeg anbefaler gode forsvarsreflekser og sunn fornuft.

Når jeg blir kastet ut i Mordors åpne verden er det uten noen særlig veiledning. Terrenget er klart for utforskning, farer lurer bak hvert hjørne og kartet fylles raskt med ikoner som krever din oppmerksomhet. Det er lett å bli overveldet, men Monolith holder læringskurven jevn ved å la hver nye hendelse lære deg å håndtere situasjonen. En time senere er jeg vant til å håndtere store mengder fiender, angripende kjempehunder og behandling av alarmer, og vepsebol og utkikkstårn blir satt stor pris på.

Jeg blir forbløffet av hvor velpolert Middle-earth: Shadow of Mordor faktisk er til tross for spillets størrelse. Spillmekanikken og strukturen, mellomsekvensene, stemmeskuespillet, menyene og bakgrunnshistorien er alle vellagde elementer. Monolith har laget et stort verk, og det er tydelig at utviklingen er drevet av ren entusiasme fra start til slutt. Det finnes nok av fakta, parallelle historier og innviklede Tolkien-navn å holde styr på, og det formelig regner med underholdende Tolkien-referanser. Mordor er i Monoliths hender et mørkt sted som klarer å ha noen grønne gressflekker og litt solskinn uten å ødelegge atmosfæren. Du blir sluppet løs helt fra begynnelsen, og du står fritt til å utforske landskapet, bli spist av helveteshundene Carador eller knust av Mordors svar på Rancor.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Du blir raskt forklart hvordan den åpne spillverdenen fungerer rent strukturelt. For å overvinne ondskapen må du ta ut de store orkgeneralene. Maktstyret endrer seg hele tiden, ikke minst på grunn av ditt nærvær, og når det blir rørt i gryta (det vil si at du dreper en toppleder) tar en av orkene med lavere rang kommandoen. Ved å forhøre fotsoldater kan du finne ut hvilke orker som har hvilke roller og deretter merke dem som mål. Dette forholdet til lederne presenteres gjennom et ryddig maktslektstre kalt «Sauron's Army». Hver general har et eget navn, utseende, styrker og svakheter, og det er ganske enkelt imponerende hvor mye variasjon som finnes i dette opplegget.

Hver gang en orksjef dreper deg vil han dessuten huske deg når du kommer for hevn. Det slutter heller ikke der, for i nærkamper med gamle kjente blir det garantert nevnt noe om tidligere møter. Lavtstående orker kan dessuten klatre raskt på karrierestigen hvis de er heldige nok til å ta livet av selveste Talion, noe som gjør at maktskiftene føles mer organiske enn ved første øyekast.

På samme måte som i Far Cry 3 har spillet et godt utbygd oppgraderingssystem som hele tiden holder meg motivert. De er alle verdifulle og brukbare evner, og de føles aldri som en hasteløsning for å tilfredstille levelsultne mainstream-spillere. Du kan eksempelvis lære deg å ri Caragors (og senere Graugs) som i tillegg til å spise fiender også fungerer som et nyttig fremkomstmiddel. Du kan også lære deg å kaste kniver, eller hva med å forgifte tønnene med drikke som orkene gladelig forsyner seg av?

Middle-earth: Shadow of Mordor

Etter omtrent halvveis i spillet åpnes den mest spillforandrende evnen, nemlig muligheten til å hypnotisere fienden til å slåss for deg. Ikke engang de største orkene unnslipper, og du kan ta over deres sinn for å bygge din egen hær av orker. Det er ubeskrivelig tilfredsstillende å se sin egen tropp vokse i rang for til slutt å ta toppen mens du forsøker å gjøre slutt på Saurons ondskap.

Det finnes også mengder av sideoppdrag som forbedrer dine evner med sverdet, dolken og buen. Du har aldri noen flere våpen enn disse tre, men du kommer neppe til å savne noe annet uansett. Hver gang en general faller etterlater han runer som eksempelvis øker helsen din hver gang du setter kniven i en orks rygg, eller som øker kraften i sverdet. Erfaringspoengene kan brukes til å låse opp flere plasser til runer, og til forskjell fra de tidligere nevnte evnene føles runene som et klassisk rollespillelement som du selv kan skreddersy etter din spillestil.

Mordor er en veldig bra spillverden. Veldig innholdsrik, skrekkinngytende og riktig så vakker. I 1080p og med 60 bilder i sekundet er det et storslått syn å vandre gjennom en travel slagmark. Illusjonen av en verden som fortsetter å leve videre etter at du har slått av konsollen holder dessverre ikke hele veien, og jeg skulle ønske Monolith hadde sett til Rockstar og lagt til noen tilfeldige hendelser.

Orkene bråker og pisker sine slaver til å slite hardere, men jeg får alltid følelsen av at det bare er et skuespill for å få meg til å svelge atmosfæren. Det er litt som Mars i Red Faction Guerrilla. Det finnes potensial å bygge på her, men av en eller annen grunn (som tidsmangel) har de satt på bremsen. Ettersom alle deler av spillet er så godt bygd og gjennomarbeidet er dette bare en liten klage, og slett ikke noe som kommer til å ødelegge opplevelsen din.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor er ikke et spill som serverer minneverdige, skriptede sekvenser, selv om det finnes noen scener som fester seg. I stedet er det friheten til å ta alt i et eget tempo som vil fenge deg. Dette er et spill som byr på førsteklasses underholdning innenfor sine egne rammer, og det belønner deg etter hvor mye tid du investerer. Det gir en tilfredsstillende følelse å overvåke et område, merke seg mål og snikmyrde hele gjengen uten at alarmen går. Monolith gjør en god jobb med variasjon i oppgavene til tross for en viss miljørepetisjon. Generalsystemet og herskingen over andre kommer dessuten til å trekke deg enda dypere inn.

Det er historien som er det svakeste punktet. Gollum stikker innom for å slenge inn litt mystikk i spillverdenen, men stort sett er handlingen forutsigbar. Spiller du eventyret kun for historien vil du uansett gå glipp av hele poenget. Her har du et sandkassespill i Tolkiens elskede verden med velpolerte spillmekanismer som gir deg verktøy til å forme din egen Tolkien-historie. Det er nettopp det Shadow of Mordor leverer, og det er dette det bør bli husket for.

8 / 10
+
Fantastisk gameplay, sterk presentasjon, bra oppgradringssystem, interessant maktsystem, lekkert design og godt lydbilde.