The Vanishing of Ethan Carter

The Vanishing of Ethan Carter

The Astronauts serverer et okkult mordmysterium med en historie det lukter muffins av. Jostein har satt karakter...

The Vanishing of Ethan Carter er et førstepersons mordmysterium med overnaturlige elementer. Spillet åpner med at du, den synske privatdetektiven Paul Prospero, kommer til Red Creek Valley. Du er der for å finne Ethan Carter, en ung gutt som har sendt deg et meget foruroligende brev. Det går ikke lang tid før det viser seg at uroen er velbegrunnet: Du finner et lik, og mordmysteriet er et faktum.

The Vanishing of Ethan Carter føyer seg inn i rekken av pseudo-spill som har kommet ut de siste årene. Som Dear Esther og Gone Home er det historien som står i sentrum, og de mekanismer som finnes er der bare for å lede deg gjennom historien. I likhet med begge disse serveres ikke historien på sølvfat, det er stort rom for tolkninger og spekulasjon. The Vanishing of Ethan Carter er også meget kort, og tar bare noen få timer å spille gjennom. Personlig liker jeg veldig godt denne typen spill, og jeg liker også The Vanishing of Ethan Carter.

The Vanishing of Ethan Carter

Det er nettopp historien, eller snarere mysteriet, som driver deg frem gjennom spillet. Spillet presenterer deg med bruddstykker av en større helhet som du må sette sammen. The Vanishing of Ethan Carter er av den typen spill du blir sittende å lese side opp og side ned av forumdiskusjoner for å se hva andre har plukket opp som du gikk glipp av. Det gjorde i alle fall jeg. Det at ikke alle er enige om hva som virkelig foregikk gjorde denne fordøyelsesprosessen enda bedre.

Dette betyr ikke at du må søke opp fasit etterpå. Mange vil kanskje foretrekke å sitte igjen med sin egen versjon av hva sannheten virkelig var. Uansett vil jeg argumentere at spillet krever en nysgjerrig tilnærming. Har du ikke det er ikke The Vanishing of Ethan Carter for deg.

The Vanishing of Ethan Carter

Det bør også påpekes at jeg mener historien, så snart du klarer å sette den sammen, er god. Meget god. Mot slutten kommer en kjempetvist, som setter alt du har lært så langt i et helt nytt lys. Øyeblikket det gikk opp for meg hva som virkelig foregikk var et virkelig høydepunkt. Men det var først etter tvisten, altså etter spillet var slutt, at jeg likte historien. Underveis i spillet føltes den for mekanisk og uinspirert, som om skribenten følte seg låst til et mønster (et mønster jeg ikke kan gå inn på uten å avsløre for mye). Det er mulig dette ble gjort for at slutten skulle stå i kontrast til historien underveis, men jeg opplevde ikke dette som nødvendig.

Et siste punkt om historien: Forfatterne bak har passet på å legge inn en haug med metaforer og andre hint til hva som virkelig foregår underveis. Når jeg tenker tilbake er det morsomt å se de små detaljene man ikke tenkte over, men som i ettertid viste seg å være mer betydningsfulle enn de først lot oss tro.

Det at historien står i sentrum er noe som tydelig merkes i at spillmekanismene er veldig enkle. De brukes heller som en plattform for å fortelle historien, med pek og klikk-elementer uten å være et fullblods pek og klikk-spill. For hvert lik du finner må du gjenskape hendelsesforløpet: finne gjenstander knyttet til mordet, legge dem der de lå opprinnelig og avgjøre i hvilken rekkefølge de ble brukt. Til slutt kommer dine synske evner til nytte, og viser deg hele hendelsesforløpet med dialog og alt. Ideen er god, men jeg savner en større utfordring. Etter du har løst første mord (som var en genuin utfordring!) skjønner du oppskriften, så de øvrige mordene føles repetitive. Det er bare et par gjenstander involvert i hvert mord, og å finne ut hendelsesforløpet er i realiteten bare å prøve og feile til du klarer det. Med tanke på at spillets historie er så utfordrende å sette sammen, ser jeg ikke behovet for å gjøre spillet for øvrig så enkelt.

The Vanishing of Ethan Carter

I tillegg til mordene fortelles narrativet gjennom historier som Ethan selv har skrevet. Hver historie bærer med seg en eller annen paranormal utfordring som passer tematisk til historien selv. Det er i disse fortellingene at nøkkelen til å forstå spillets egen historie. Gjennom spillet beveger du deg derfor hovedsakelig mellom å løse mord og finne ut av Ethans fortellinger.

Den resterende tiden går du for det meste rundt og utforsker. Her skal det påpekes at dette er en fryd i seg selv. The Vanishing of Ethan Carter er et fantastisk nydelig spill, blant de peneste jeg noen sinne har spilt. Kartet er basert på en dal som i virkeligheten ligger i Polen, med et nedlagt togspor, en demning og vakker natur. Dette fremheves av høyoppløste teksturer, flotte lyseffekter og en utrolig oppmerksomhet for detaljer. Til og med trærne beveger seg naturlig i vinden. Musikken som akkompagnerer det visuelle står i god stil, med vakre, fredfylte toner.

The Vanishing of Ethan Carter

Med dette sagt er spillverdenen større en den har behov for å være. Med dette mener jeg at det er veldig mye av kartet som det ikke finnes noen ting i, som bare er der for syns skyld. Dette er i utgangspunktet ikke veldig negativt, hadde det ikke vært for at det aller første spillet lærer deg er å utforske hver minste lille krok for å løse utfordringen til Ethans første fortelling. Derfor fortsatte jeg og saumfare hver lille maurtue og trestamme videre i spillet, men til min frustrasjon fant jeg aldri noe mer enn det som var åpenbart.

The Vanishing of Ethan Carter er unikt, og leverer en solid og oppsiktsvekkende historie. The Astronauts har gjort mye jeg aldri har sett i spillform før, og klarer virkelig å overraske. Det at historien klarte å ta meg med storm i siste øyeblikk, der den fram til da virket uinspirert, tar jeg av meg hatten for. Dessverre synes jeg ikke historien trengte å føles uinspirert fram til da, og de repetitive og simplistiske spillmekanismene klarte ikke å holde spenningsnivået oppe underveis. Det trekker totalopplevelsen ned, selv om siste inntrykket var meget godt.

The Vanishing of Ethan Carter
7 / 10
+