Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare

Er Call of Duty: Advanced Warfare det spillet som skal tilføre noe nytt og friskt til en spillserie som går på tomgang? Vi har søkt svaret og satt karakter...

Det at Call of Duty dukker opp i en «ny» utgave hvert år er sikkert som banken. Grunnen til at jeg bruker anførselstegn er at de ulike versjonene har hatt marginale forandringer fra gang til gang. Ifølge Activision har det vært nok med små forandringer. En hektisk flerspiller og en historiedel som oser av Hollywood-action er hovedingrediensene i ethvert nye Call of Duty, og ofte er våpene eller hvilket historisk viktig monument som blir sprengt i fillebiter som utgjør forandringene - det er i praksis alt. I hvert fall frem til nå.

Call of Duty: Advanced Warfare
Advanced Warfare får mye ut av studioets gode bruk av motion-capture.

«Power changes everything». Det er ikke et veldig ydmykt slagord utviklerne i Sledgehammer Games har klistret på sitt Call of Duty: Advanced Warfare, spillet som altså skal være et revolusjonerende kapittel i serien. Har de imidlertid forandret nok til at Actvisions kassasuksess føles nytt og friskt? La meg starte med å se om historien har mer å skilte med enn bare Kevin Spaceys stjerneglans.

Call of Duty: Advanced Warfare

Året er 2054. I rollen som soldaten Jack Mitchell (Troy Baker) er det opp til deg og din beste venn, soldaten Will Irons, å hjelpe folket i Seoul mot et angrep fra Nord-Korea. Sørgelig nok går det skeis, Will dør og Mitchell mister armen samtidig som han blir kraftig forbrent over hele kroppen. Under Will begravelse møter han kompisens far, Jonathan Irons (Kevin Spacey), og får tilbud om jobb i Atlas. Atlas tilbyr en privat hær til høystbydende, men også alle mulige tekniske forsterkninger for den enkelte soldat.

Mitchell får en robotarm og en Atlas-drakt (som sender tankene til Elysium og Crysis). Med denne drakten kan man hoppe høyere, rive ned ståldører som om de var av papp, bli usynlig og mye mer. Mitchell er nå en del av verdens sterkeste hær, og jakten på den nord-koreanske terroristen Hades tar ham fra Nigeria til Bagdad. I løpet av ferden dukker det opp nok av spørsmål, som er det virkelig Hades som er den største trusselen, eller finnes det noen i kulissene som trekker i trådene?

Call of Duty: Advanced Warfare
Gideon kommer antageligvis til å bli en fanfavoritt med sin britiske sjarm og beinharde attitude.

Som du skjønner pløyer ikke historien i Call of Duty: Advanced Warfare noen ny mark i spillmediet. Du kommer ikke til å sitte måpende over de forutsigbare vendingene, og mye av dialogen er så Michael Bay-dramatisk at latteren min sitter løst. Men dette visste vi jo fra før. Karakterene og historien er hverken mangefasetterte eller dype i Call of Duty-spillene, men det er heller ikke meningen. Vi som spiller Call of Duty hvert år vil ha en rett på sak, action-orientert Hollywood-aktig reise der historien er tilpasset de heftige øyeblikkene.

Call of Duty: Advanced Warfare
Kevin Spacey kaster glans over spillet, og innsatsen hans er strålende fra ende til annen.

Det er ikke nødvendigvis noe galt i dette, men jeg føler at historien om privatiserte militære styrker, fremtidssoldater og om hvordan makt forderver har mer potensial enn det som blir presentert her. Det er alltid noe litt trist ved at historiefortelleren bare rører ved overflaten av det som kunne blitt noe mer meningsfullt og gripende. Samtidig må man være inneforstått med at dette er Call of Duty, ikke en tankevekkende film av Stanley Kubrick eller Terrence Malick. I stedet får vi fjernstyrte droner, juling, enorme våpen, gigantiske eksplosjoner, mech-drakter, lasergevær og en estetikk som hopper mellom futuristiskt sterilt og mørkt og brutalt. Hvis du har fulgt med på det vi har skrevet om spillet det siste året, så vet du hva du kan forvente.

Call of Duty: Advanced Warfare
De nye mulighetene som følger med exo-drakten er blant annet et skjold du kan plukke frem når du trenger det.

Selv om jeg er litt skuffet over hvor lite Sledgehammer berører problematikken rundt en privatisert hær, så reddes enspilleren av skuespillerinnsatsene til Troy Baker, Gideon Emery, Angela Gots og selvsagt Kevin Spacey. Mellomsekvensene hvor motion capture-teknologien virkelig får skinne er utrolig vakre. All intensitet i blikk, munnbevegelser og generelt kroppsspråk gjør at jeg nesten glemmer at det er et spill på skjermen, og ikke en film.

Animasjonene under selve action-sekvensene er ikke like fantastiske, og mange av figurene lider av døde blikk og stive munnbevegelser. Stemmeskuespillet er det aldri noe feil med, og selv om det som blir sagt er litt banalt leveres replikkene så godt at gåsehuden kommer snikende fra tid til annen. Dette gjelder spesielt når Spacey kjører på i beste Frank Underwood-stil, og det er ingen tvil om at Sledgehammer valgte riktig skuespiller til jobben.

Call of Duty: Advanced Warfare
Hades er en fæl fyr med en like fæl frisyre.

Jeg brukte litt under seks timer på å fullføre historiedelen i Advanced Warfare, og takket være latterlig vellagde mellomsekvenser og et godt balansert tempo hadde jeg det morsommere enn jeg har hatt med de fire siste Call of Duty-spillene.

Call of Duty: Advanced Warfare
Spillets enspiller tar deg med over hele verden i jakten på rettferdighet.

Det er superdrakten som står for de største forandringene i det grunnleggende gameplayet. Det at man kan hoppe umenneskelig høyt, bevege seg sidelengs i luften og slå hardt ned fra oven er helt nytt i serien, og det er ingen tvil om at de smugtittet på spill som Halo, Crysis og Titanfall.

Det å bruke boost-funksjonen for å bevege seg sidelengs i luften blir ofte et irritasjonsmoment ettersom denne er plassert i styrespaksknappen (man må altså trykke ned styrespaken). Er er vanskelig å få flyt i bevegelsen, og etter mange mislykkede forsøk endte jeg opp med å bruke den veldig sjelden i historiedelen. Dobbelhoppet sitter imidlertid som et skudd, og dette tilfører mer enn jeg hadde forventet til Call of Duty som spillkonsept. Slaget fra oven («Boost-Dash») er derimot ikke spesielt praktisk, og jeg mener at dette like gjerne kunne blitt sløyfet. Det er tregt, vanskelig å sikte, og som regel lander jeg rett ved siden av fienden uten å gjøre den minste skade. Den er i grunn forbeholdt folk som vil vise seg frem mot andre i flerspilleren - hvis man treffer, vel å merke.

Call of Duty: Advanced Warfare
Det er også noen unødvendig lange transportetapper. Å løpe usynlig rundt i skogen er en av dem.

Foruten det nye bevegelsermønsteret tilbyr Atlas-drakten ulike finesser som usynlighet, økt fart, et kraftfeltskjold og flere andre muligheter - akkurat som i Crysis, med andre ord. Disse funksjonene kan kun benyttes når du har nok batteri i drakten, hvilket tilfører en strategisk detalj til en eller velgjort spillmekanikk. Opplegget i Call of Duty har gått litt på tomgang i det siste, men dette tilfører noe nytt og friskt til flerspilleren spesielt.

Call of Duty: Advanced Warfare
Det er nærmest en underdrivelse å kalle flerspillerkampene intense. Advanced Warfare utfordrer sansene dine på en måte veldig få spill gjør.

De aller fleste som kjøper spill fra denne serien gjør det for å tilbringe tid i flerspilleren, og det finnes nok av grunner til å oppgradere til Call of Duty: Advanced Warfare. For å imøtekomme nye spillere og samtidig la deg utforske de nye evnene har Sledgehammer lagt til en ny modus kalt Combat Readiness Program. Her blir du kastet inn i en kamp med både andre spillere såvel som datastyrte motstandere, men her er det ingen statistikk eller Killcams som vekker konkurranseinnstinktet. Det er en hyggelig gest som jeg tror mange nye spiller vil ha nytte av.

Call of Duty: Advanced Warfare

Når du er klar for den «ekte» flerspilleren kan du velge mellom et godt utvalg av moduser. Klassikerne Team Deathmatch, Hardpoint og Capture the Flag er ålreite, men det er det underholdende tilskuddet Uplink (få tak i «ballen» og sleng den inn i motstanderens målsone) og et kjært gjensyn med Search and Destroy som kommer til å fenge de fleste spillerne rett ut av blokka. Og det er i flerspilleren som Atlas-draktens hoppe- og unnvikefunksjon gjør seg aller best.

Call of Duty: Advanced Warfare
Sledgehammer Games har jobbet med spillet i tre år, og det merkes.

Skillet mellom liv og død avgjøres ofte av at man kan ta en lynrask bevgelse sidelengs, og de høye dobbelhoppene gjør at du ikke føler deg trygg noe sted. Det er med andre ord ikke lenger bare å ligge uforstyrret i et hjørne av kartet med snikskytterriflen. Dessverre er visse av de nye kartene ganske uinspirerte, og ikke så underholdende som jeg hadde håpet.

Mange av kartene er utviklet med vertikalitet i fokus slik at vi skal få ta nytte av de nye bevegelsene, men det fører også til at det mangler en del kreativitet når det kommer til arkitekturen. Eksempelvis ble jeg skuffet og overrasket av det faktum at et kart som Defender (som har en tsunami som dukker opp midt i kampen) ikke forandres nevneverdig, og hadde det ikke vært for at det ropes at bølgen kommer er jeg ikke sikker på at jeg hadde lagt merke til den. De fleste andre kartene byr på god underholdning, og de har alle blitt designet med de nye funksjonene i bakhodet. Jeg håper imidlertid at Sledgehammer Games har noen godbiter i vente i form av nedlastbart innhold.

Call of Duty: Advanced Warfare

En annen ny spilllmodus er Exo-Survival, som går ut på å møte bølger av stadig sterkere fiender sammen med opptil tre andre spillere. Ved siden av å kvitte seg med motstanden får man også ulike oppgaver underveis, som å stanse en bombe før den sprenger eller å samle inn en gitt mengde dog tags. Målet med modusen er naturligvis å overleve så mange bølger som mulig, og til å begynne med er det nokså underholdende. Etterhvert som bølgene kommer og går blir man imidlertid litt lei av å gjøre det samme om og om igjen, ettersom det kun finnes et fåtall oppgaver for å friske opp slaktingen av endeløse mengder med fiender i de samme omgivelsene.

Call of Duty: Advanced Warfare

Når det er sagt er det tydelig at utviklerne har formet spillet for å gi folk noe mer å bryne seg på enn bare konkurransebasert flerspiller. Dette tydeliggjøres av at belønningssystemet strekker seg på tvers av alle modi. Alt du gjør blir belønnet med gaver (våpen, klesplagg og tilfeldige egenskaper som dobbel XP) uavhengig av om du spiller enspilleren, Exo-Survival eller vanlig multiplayer. Belønningene kan likevel bare tas ibruk i sistnevnte modus så det er fortsatt et tydelig fokus på å oppleve Call of Duty slik spillet er ment å være, i kamp mot andre spillere over nettet.

Som før er forskjellige varianter av våpnene bedre på noen områder og svakere på andre områder, og jeg liker at utviklerne har viet såpass mye fokus på spillbalansen. Man får aldri følelsen av å være helt overmektig, selv om man har skaffet seg "de beste" våpnene. Det gjelder heller å finne noe som passer nettopp din spillestil. På en annen side synes jeg det er kjipt å ta kontroll over en av de store mech-draktene som du blir belønnet etter en over gjennomsnittlig god innsats i kampens hete. I tidligere spill var slike bonuser kule, men her fører de til at du har mye mindre bevegelsesfrihet enn normalt. Derfor vil dyktige spillere sprette rundt mens de kvitter seg med både deg og drakten din på sekunder. Ikke mye til bonus å få en slik drakt med andre ord. Hvorfor kunne ikke også disse draktene hatt den samme smidigheten?

Samtidig er ikke dette et stort problem, da man kan velge seg andre bonuser for gode scorestreaks. Man kan selvsagt forme sine egne loadouts med våpen, uniformer, bonuser og perks, og det gamle systemet der man fikk velge ti ulike godsaker er blitt oppgradert til 13 i Call of Duty: Advanced Warfare. Jeg har allerede brukt pinlig mye tid på å sette sammen de perfekte loadoutsene til enhver tenkelig situasjon, slik at jeg alltid er beredt til å dominere på slagmarken.

Når det kommer til grafikk og lyd er Call of Duty: Advanced Warfare like imponerende som det er forutsigbart. Den nye grafikkmotoren byr på skikkelige new gen-kvaliteter. Det er ikke snakk om markedets vakre spill (på langt nær), men en klar og tydelig forbedring sammenlignet med tidligere utgaver, samt bedre og mer levende design. På lydsiden er våpnene fortsatt litt tamme og surround-miksen imponerer ikke nevneverdig, men stemmeskuespillet er bra og de store ekslosjonene låter heftig.

Call of Duty: Advanced Warfare
Fengselskartet "Riot" er et av de morsomste flerspillerkartene i Call of Duty noensinne. Veldig, veldig bra.

På en måte er Call of Duty: Advanced Warfare en forventet oppfølger med sin Hollywood-tone som handler mer om kule ødeleggelser enn å fortelle en gripende historie. Som vanlig får vi heftige flerspillerkamper med høy intensitet, og disse krever en del av spilleren. Likevel gjør dette spillet mer enn tidligere for å invitere inn så mange nye spillere som mulig med et friskt konsept.

Selv om det ikke nødvendigvis har spesielt vågale, innovative eller spennende nyheter, så er forandringene i spillserien et tydelig steg i en annen retning enn tidligere - et ønske om å komme seg litt bort fra det gamle formatet. Det er jo alltid gledelig å se at en serie ønsker å utvikle seg, og jeg har hatt, og kommer fortsatt til å ha det veldig gøy med Call of Duty: Advanced Warfare til tross for historiens mangler.

I spillverden sier noen at krig aldri forandrer seg. Call of Duty: Advanced Warfare er likevel en forandring. Det er ikke kvantesprang Sledgehammer Games har tatt her, men å hente inspirasjon fra både Halo og Crysis har vært helt riktig i mine øyne. Advanced Warfare er et friskt pust i en spillserie som jeg mener har stått stille i flere år.

8 / 10
+
Herlige endringer i spillmekanikken, underholdende flerspiller, fenomenalt stemmeskuespill, kule mellomsekvenser og pen grafikk.