Klokken 18.47 - Jeg behøver neppe å fortelle at ranet ikke går som forventet.
Klokken 18.55 - Jeg har sett en katt.
Klokken 19.01 - Jeg har stjålet min første bil sammen med kompisen min.
Klokken 19.50 - Jeg kjeder med litt.
Klokken 20.03 - Nikki er ganske flink til å danse, men jeg mistenker at hun liker meg for pengenes skyld. Vårt vennskap varer ikke lenger enn enten pengene eller utkasterens tålmodighet.
Klokken 20.12 - Nå er jeg den stolte eier av en kniv.
Klokken 20.25 - Jeg kommer til å lure på om Nikki kanskje hadde små, glinsende svedperler på huden, og i grundighetens navn vender jeg tilbake for å undersøke om karaktermodellene har blitt forbedret. Det har de.
Klokken 22.18 - Jeg får nok av storbyens støyende fristelser etter å ha blitt drept av en hissig rottweiler, og jeg søker tilflukt i fjellenes skjønne og fredelige natur.
Klokken 22.25 - Jeg stjeler en sykkel og sykler mot toppen av nærmeste fjell.
Klokken 22.29 - Jeg blir drept av en puma.
Klokken 23.33 - Fallskjermen min utløser seg ikke slik jeg hadde tenkt - hvordan er det man? ... splatt.
Klokken 23.55 - Jeg har funnet nye fisker og har druknet av begeistring. På tide med en pause.
Klokken 02.07 - Jeg spiller selvsagt fortsatt i førsteperson. Det er så fett.
Klokken 02.55 - Jeg erklærer dette til å være det beste GTA til dags dato.
Klokken 03.12 - Jeg slapper av på taket av et godstog mens jeg nyter synet av Davids Quartz, Grand Senora Desert, Taaviam Mountains og Murietta Heights før jeg endelig går av i gode, gamle East Vinewood.
Klokken 03.40 - Jeg får dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør annet enn å nyte omgivelsene og angripe tilfeldige mennensker. Kanskje det er sengetid? Det kommer jo en dag i morgen også.

Omtrent sånn gikk mine første timer av Grand Theft Auto V på Playstation 4. Det blir lovet mange fantastiske opplevelser på den nye generasjonen i Rockstars sandkasse, og selv om jeg er veldig skeptisk i begynnelsen skal det snart vise seg at dette er en utvikler som holder det de lover.

Grand Theft Auto V
Alle bildene i denne anmeldelsen er tatt med PS4-konsollens Share-funksjon og er derfor ikke i full oppløsning.
Grand Theft Auto V

Jeg forsto ikke helt begeistringen for GTA V på de gamle konsollene. Jeg synes det hakket altfor mye og var fullt av tekniske mangler selv om det var det flotteste GTA-spillet da det ble sluppet. Jeg ble irritert over at man ikke kunne gjøre annet enn å være slem mot alle man møtte (noe som fortsatt er tilfellet), jeg brydde meg ikke om bilkjøringen, figuranimasjonene eller historien, og jeg synes omgivelsene var fine men kjedelige. Jeg likte derimot ideen om den åpne verdenen og alt det rare man kunne finne på. Assassin's Creed har med unntak av GTA-seriens San Andreas og Chinatown Wars vært min foretrukne lekegrind i mange år. Da AC: Unity skuffet meg med haltende bildeoppdatering og pop-in, ble forventningene til eventyr på den nye generasjonen senket betraktelig - særlig da Rockstar lovet enda flere figurer på skjermen, 1080p og masse annet.

Men, i motsetning til Ubisoft behersker de altså begrensningenes kuns. Flere figurer på skjermen er kanskje riktig når vi snakker om Grand Theft Auto V, og det er øyeblikk hvor man legger merke til det. I forhold til Assassin's Creed: Unity er det imidlertid ingenting. Mens Ubisoft fylte skjermen med hundrevis av figurer, så er det sjelden man ser flere enn 20 her. Men, og dette er et veldig viktig men, Rockstar har tydeligvis fortstått maskinvarens egenskaper, og de har hatt tiden på sin side. Beviset ligger i et Grand Theft Auto V som kjører som en drøm.

Endelig får vi et GTA-spill som ikke dropper i bildeoppdateringen, men heller kjører i stabile 30 bilder i sekundet. Jeg har kun fått oppdateringen til å falle én gang i løpet mine første seks timer med spillet. Kort fortalt holder Rockstar det de lover. Det er vakkert. Veldig vakkert.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Men det som kanskje er enda lekrere er den nye førstepersonsvinkelen. Som jeg sa i begynnelsen liker jeg ikke denne i noe annet en skytespill, men her er det så gjennomarbeidet at jeg ikke kan huske å ha sett noe lignende. Armer og ben dukker opp i bildet enten man er ute og går, kryper eller kjører bil. Med hjelm på hodet kan man også se kantene av denne. Telefonen holdes nå i hånden slik at den ikke bryter illusjonen ved å dukke opp kunstig på skjermen. Dette skjer naturligvis i forskjellige vinkler avhengig av om du kjører eller går - selv om du aldri skal sjekke mobilen mens du sitter bak rattet.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Det er ytterst tilfredsstillende å bruke våpen, og byttet mellom første- og tredjeperson går flytende og raskt - selv i de scenene hvor du bytter mellom ulike figurer. Et hav av innstillingsmuligheter gir deg dessuten innflytelse på hvor mye av den opprinnelige tredjepersonsfølelsen du vil bevare. Det er også mulig å legge inn hvilken synsvinkel du foretrekker i forkjellige settinger, så det skifter eksempelvis automatisk hvis du går fra å kjøre bil til å løpe rundt med et våpen. Foretrekker du å spille GTA Online fra en bestemt synsvinkel (og du vil kanskje at det samme skal gjelde for de du inviterer)? Hva med aim assist i tre forskjellige grader - eller helt uten? Dette velger du bare i menyen, og så blir det gjort automatisk. Bravo.

For meg ligger kanskje den aller største forandringen i bilkjøringen. Jeg synes endelig at det er gøy å kjøre i GTA. Jeg føler at jeg har mer kontroll over rattet og bilens plassering, jeg morer meg med interiøret i de ulike bilmodellene, og jeg skvetter til når frontruta knuses av en kræsj eller fordi jeg traff en stakkar på to hjul. Dashboardet i de forskjellige bilene er designet med en hengiven hånd. Noen har moderne instrumenter og bilstereo, mens andre skranglekasser bare har et hull der disse tingene burde være. Bilene har også bedre skademodeller, og du kan virkelig se en bil gå fra å være strøken til å bli et vrak. Det er kort fortalt fantastisk hva de har gjort med detaljene og den nye førstepersonsvinkelen - den eneste reelle konkurrenten til sistnevnte akkurat nå er Far Cry 4.

Og jeg kan fint si det samme om omgivelsene. Første gangen jeg ser en regnfylt gate merker jeg at jeg blir glad. Jeg blir også litt forbauset av å tråkke i vannpyttene, for det er flott. Det er dessuten mye enklere å se om været er godt eller dårlig i denne versjonen av Los Santos. De samme forbedringene gjelder lyseffektene, detaljer på planter og trær, røyk og bygninger.

Omgivelsene er kort sagt veldig vakre. Dette er som å reise gjennom en bunke med amerikanske byer. Ingen tekniske problemer, og ingen synlige pop-ins av hverken figurer eller teksturer. Dette er ren spilleglede og en opplevelse.

Grand Theft Auto V

Nå har det seg slik at bedre grafikk ikke er det eneste Rockstar har skrytt av i forkant av denne lanseringen. De har også lovet oss flere collectibles, mer musikk, nye biler og flere dyrearter, og det siste har jeg sett flere eksempler på. Tar du en svømmetur i havet vil du se flere slag fisk enn før, og ved siden av flere hunderaser enn tidligere ser man altså en og annen katt denne gangen. Alle er dessuten nydelig gjengitt med flere detaljer og bedre animasjoner, og det gjelder naturligvis også dyrene vi husker fra originalspillet.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Spillet har i det hele tatt en detaljrikdom man kunne se langt etter forrige gang, men ingen roser uten torner som det heter. En ting som overrasket meg på en skuffende måte, er side- og bakspeilene til bilene når man spiller i førsteperson. Disse reflekterer nemlig ikke virkeligheten, men nøyer seg med å gjengi noenlunde de fargene som er bak deg mens du kjører. Dette fører i realiteten til at speilene er nokså ubrukelige, i stedet for å potensielt ha vært et nyttig verktøy eksempelvis under biljakter. Når det er sagt er jeg tilbøyelig til å se gjennom fingrene med dette, da Rockstar som nevnt har innsett konsollenes begrensninger. De har heller satset på en stabil bildeoppdatering, og det setter jeg større pris på enn at hver minste lille krik og krok er fylt opp med detaljer man uansett ikke ville lagt merke til.

Som du skjønner har jeg lite å utsette på denne nyversjonen, som attpåtil er krydret med en rekke nye ideer. Ta bare en titt på bruken av Dual Shock 4-kontrolleren i PS4-versjonen. I denne versjonen hører man lyden fra mobilsamtaler direkte fra kontrollere, og det samme gjelder meldinger over politiradioen. Det har en større effekt enn jeg hadde regnet med, og bidrar faktisk til å trekke deg dypere inn i opplevelsen.

At LED-lyset på fremsiden skifter farge etter hvilken figur du spiller med har jeg derimot ikke lagt noe særlig merke til (er ikke dér man har blikket) og i GTA Online er det få nyheter å spore før de beryktede Heist-oppdragene kommer med den første oppdateringen. Verdt å nevne er det likevel at man kan spille med opptil 29 andre nå (pluss to tilskuere) og at man har mulighet til å spille på tvers av plattformene.

Som jeg var inne på tidligere ble ikke jeg personlig like bergtatt av GTA V til den forrige generasjonen som de fleste andre. Jeg ble ikke forelsket i den rå og overdrevent maskuline mentaliteten som preget (og fortsatt preger) spillet, de tidvis stive animasjonene og de delvis karikerte figurene. Mest plaget ble jeg likevel av den lave bildeoppdateringen, og det faktum at denne er kraftig forbedret her gjorde opplevelsen mye mer gripende for meg. Jeg får ikke den samme følelsen av å spille et spill denne gangen, men heller følelsen av at jeg ser på en bra animert B-film. Dessuten er omgivelsene så mye vakrere at jeg kjenner lysten til å dra på oppdagelsesferd mye sterkere på kroppen.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Alt i alt byr dette på next gen-opplevelsen vi har drømt om så lenge uten å ha helt blitt servert den. Før dette var The Last of Us til PS4 den beste remaken jeg hadde vært borti, da den pyntet opp det som allerede var en gripende og fantastisk historie med et bedre teknisk grunnlag. Grand Theft Auto V til de nye konsollene topper imidlertid dette, ettersom denne remaken også byr på mer innhold, nye gameplay-detaljer og diverse tilskudd, ved siden av de tekniske forbedringene. Dette er en nyversjon jeg kan anbefale til absolutt alle. De som hadde de samme problemene med originalversjonen som meg vil fryde seg over denne utgaven, og det samme gjelder de som digget grunnspillet. Los Santos er enda et hakk mer levende nå. Det er penere og flyter bedre, og vi har fått nye måter å oppleve spillet på. Rockstars barske verden er i det hele tatt enda mer gripende og forlokkende. Hva mer kan man be om?

Grand Theft Auto V
10 Gamereactor Norge
10 / 10