Evolve

Evolve

Fire mot én er ikke feigt når den ene er et fryktinngytende, utenomjordisk monster. Evolve er strategisk, annerledes og rett og slett skikkelig gøy!

De fikk aldri noen varm velkomst, kolonistene på planeten Shear. Både floraen og faunaen krevde livet til stadig flere, men til å begynne med kom i hvert fall de fleste hjem igjen etter endt oppdrag ute i det ukjente. Den tiden er over nå. Shear er ikke lenger levelig, takket være gigantiske monstre som har dukket opp den siste tiden. Enorme beist som utvikler seg skremmende raskt og som har utviklet en smak for menneskekjøtt.

Den eneste løsningen er evakuering, og derfor sendes den rutinerte jegeren Cabot og hans team av råtasser inn. Deres oppgave er å jakte på de fryktinngytende beistene slik at de sivile får tid til å samle sammen de største verdiene sine og komme seg vekk.

Evolve

Jegerne jakter i grupper på fire, som alle har sine spesialområder. Man har The Trapper som er ekspert på å spore opp monsteret, Assault-krigeren som bærer mektige våpen, og Medic og Support-klassen som bistår når ting ikke helt går etter planen. Det gjør de forholdsvis ofte, ettersom monsteret man jakter på er enormt, har hud tykk som metall og blant annet puster ild! Ettersom monsteret spilles fra tredjeperson har man dessuten bedre oversikt over alt som foregår rundt seg enn man har som jeger i førsteperson.

Det stemmer, i Evolve handler det ikke bare om å jakte på et digert monster, man får også sjansen til å faktisk være monsteret! Oppdragene kan derfor minne om Raids i diverse online-spill, med ett viktig unntak. Den krevende bossen styres altså av en ekte person. Det høres kanskje urettferdig ut, men balansen er faktisk til stede ettersom monsteret er veldig mektig. Det er tross alt i undertall og trenger mer styrke for å hevde seg. Til å begynne med i matchene gjør det likevel lurt i å gjemme seg. Før man kan angripe burde man nemlig forsyne seg av dyrelivet og spise seg større, til man når det andre eller helst tredje nivået på evolusjonsskalaen.

EvolveEvolve

Det er her Evolve-navnet kommer fra. Til å begynne med i kampene er monsteret relativt svakt, og det er ikke så vrient for jegerne å ta livet av det. Dette endrer seg imidlertid når man har spist nok til å mutere til nivå to. Da vokser monsteret seg større og sterkere, det får flere spesialegenskaper og tykkere hud. Å angripe jegeren er plutselig en mulighet, men man kan også fortsette å spise for å nå nivå tre. Klarer man det er resultatet et ekstremt kraftig og farlig monster, som jegerne kun kan beseire med stram koordinasjon og samarbeid.

Det er et veldig spennende konsept, som sørger for dynamiske og intense kamper. I starten av runden ligger presset på jegerne. Det gjelder å spore opp monsteret mens det fortsatt er forholdvis svakt. Det er en katt om-mus-jakt der musa er et digert beist. Hvis man klarer å spore opp monsteret vil en koordinert gruppe med jegere klare å ta livet av det nokså greit, men det gjelder altså bare så lenge beistet er i fase én. I fase to, og ikke minst tre, endrer dynamikken seg, og musa har plutselig blitt katten. Det er fremdeles mulig å ta knekken på monsteret i fase tre, men det er veldig mye vanskeligere. Dette gjør seg ekstra gjeldene hvis monsteret styres av en spiller som vet hva han driver med. En som vet å utnytte de ulike egenskapene udyret besitter.

Evolve

Vår største bekymring i forkant av Evolve-lanseringen har vært at levetiden til spillet skulle være for lav. Vi var redde for at en ren flerspillertittel (det finnes datastyrte bots men det blir ikke helt det samme) ville lide av å kun ha støtte for fem spillere. Ville det være nok med kun tre monstere og en liten håndfull moduser ved lanseringen? Svaret er ja, takket være variasjon innad i hver eneste runde.

Utviklerne hos Turtle Rock Studios har åpenbart jobbet veldig mye med gi spillerne utallige valgmuligheter, uten at det går på bekostning av balansen. Dette gjelder uansett om du spiller som jeger eller monster. Kartene er store og god designede, og gir rom for en rekke ulike strategier. Våpenutvalget er overraskende bredt, og bevegeligheten er god både som monster og jeger. Monsteret kan nemlig klatre opp vegger og hoppe flere titalls meter, mens jegerne er utstyrt med jetpacks. Dessuten har monsteret en masse kule spesialegenskper (flere og flere for hvert nivå på evolusjonsskalaen) mens jegerne har varierte våpen. Man har også perks og bonuser, ja alt man kan ønsker seg. På denne måten tar det faktisk lang tid å utforske alle mulighetene før man finner favorittene sine. Som sagt, vi var redde for at dette kom til å bli ensformig etter hvert, men foreløpig ser vi ingen tegn til det.

EvolveEvolve

Evolve er definitivt ikke et spill for alle, men fans av innovativ, strategisk action vil aldri bli skuffet her. Evolve er nytt, friskt og har fått den etterlengtede overhalingen et spill i den nokså stagnerte FPS-sjangeren trenger for å være interessant. På tross av de enorme mengdene med valgmuligheter har Turtle Rock klart å holde spillet balansert, og det er i seg selv en bragd. Vi vet fortsatt ikke om vi foretrekker å være monsteret eller en av jegerne, men vi kommer uansett til å spille dette mye fremover. Evolve er et ekstremt underholdende multiplayer-spill. Det er taktisk, innovativt og annerledes på en god måte. La jakten begynne!

EvolveEvolveEvolve
9 / 10
+