Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Å krysse Total War-oppskriften med Warhammer-universet høres ut som en fantastisk idé, og jaggu fungerer det ikke supert i praksis også!

De siste årene har Games Workshop latt flere av deres klassiske brettspill bli adoptert inn i den digitale sfæren. Noen av dem har fungert, andre har feilet. Blood Bowl 2 er eksempelvis et utmerket spill, mens Space Hulk er noe vi helst vil glemme. Som regel foretrekker jeg at brettspill blir liggende på bordet, men samtidig ser jeg at mange GW-titler kan være vanskelige å få tak i. I lys av dette er muligheten til å spille dem i et lett tilgjengelig format en god ting.

Med introduksjonen av "The End Times" og "Age of Sigmar" til Warhammer-historien, ser det ut som Warhammer Fantasy Battle har samme kurs på vei vekk fra det analoge markedet. Heldigvis har Creative Assembly satt det neste Total War-spillet til Warhammer-universet, og hvis tiden virkelig er inne for et farvel med Fantasy Battle og "The Old World", er Total War: Warhammer en meget god avskjed.

Hvis det er to konsepter som på papiret fungerer perfekt sammen, må det nemlig være Total War og Warhammer. Det finnes få andre strategispill som kan håndtere slag i samme skala som i Total War-serien, og skal man først lage Warhammer-slag må de være så store og episke som overhode mulig. Ellers ville det vært bedre å la dem forbli i fantasien.

Heldigvis kan jeg allerede nå avsløre at kombinasjonen fungerer ypperlig også i praksis, akkurat som på papiret. Nesten hvert eneste slag i Total War: Warhammer føles viktig. Hver seier er et vendepunkt, mens hvert nederlag er blodig og ødeleggende. Ikke bare er de store slagene kule å se på, de er også belønnende å fullføre. Når man lykkes med å forsvare en liten havneby mot en gigantisk hær av barbarer som har seilt inn fra Norsca, klarer man ikke annet enn å strekke armene i været og juble av begeistring. Det samme gjelder når man får øye på hundrevis av zombier og skjelletter som kommer vaklende over slagmarken ledet av en vamyrgreve. Man vet at et heftig slag venter, og spillet leverer hver gang. I grunnen er det eneste problemet at variasjonen er litt i minste laget, da Total War: Warhammer ikke har nok raser foreløpig. Når det er sagt skal du holde på i mange timer før du legger merke til dette.

Total War: Warhammer

Hvis et spill som dette skal lykkes må det treffe på den visuelle fronten. Jeg var på forhånd litt nervøs for dette, og jeg tvilte på at grafikken kunne leve opp til bildene jeg hadde dannet meg i hodet mitt mens jeg spilte brettspillet. Jeg hadde ingen grunn til å være nervøs. Total War: Warhammer ser feiende flott ut, med en overveldende detaljrikdom helt ned til den enkelte soldat. Omgivelsene strekker seg samtidig fra frodige enger og skoger i hjertet av imperiet, til mørke, tåkete sumper i Sylvania. Man kan utkjempe slag i bitende kulde i nord, eller jakte på orker i tunnelene til gamle gruver fra dvergenes storhetstid. Uansett oppdager man stadig nye detaljer som gir ekstra liv til kampene. Man kan ikke annet enn å smile når en Orc Shaman fremkaller orkeguden Gork, som går nådeløst til angrep på fienden. Samtidig fly piler og ildkuler gjennom luften, mens fryktinngytende kjemper nærmer seg i horisonten. Hvor pent alt sammen er avhenger naturligvis av PCen din, men selv en maskin av den litt eldre sorten vil klare å kjøre spillet. Selv testet imidlertid spillet både på en topptrimmet PC og på en 3-4 år gammel, støvete sak, og opplevelsen var en helt annen når innstillingene kunne løftes fra det laveste til det høyeste. Dette er blant spillene som rettferdiggjør de dyre komponentene i maskinen din.

Total War: WarhammerTotal War: WarhammerTotal War: Warhammer
Total War: Warhammer

Samtidig er det ikke bare grafikken i seg selv om får dette til å se bra ut, men også animasjonene og måten dine enhetene dine (units) samhandler med hverandre. Når hærene braker sammen støter de mot hverandre med stor kraft, og når kavaleriet river en rekke overende velter soldatene bakover. Noen ganger oppdager man soldater som tilsynelatende slåss i løse luften, men i det store og det hele er synet spektakulært og troverdig. Dette gjelder spesielt når de store enhetene kommer på banen, og man får se kjemper og monstre som duellerer mot hverandre. Samtidig flyr soldatene veggimellom, mens de prøver å unngå de digre, blodtørstige ørnene som stuper ned mot dem fra oven. Jeg skal ikke påstå at alt fungerer feilfritt, men jevnt over har utviklerne fanget krigens kaos på en overbevisende måte.

Det grunnleggende kampsystemet er langt på vei det samme om i Total War-serien tidligere. Man starter med å stille opp soldatene i formasjon, før man angriper fienden. Det gjelder naturligvis å plassere ut de ulike enhetene dine strategisk, slik at de får brukt styrkene sine samtidig som svakhetene deres beskyttes. Man må se an situasjonen og se an hæren man står overfor.

De ulike hærene ser ut til å være godt balansert, og eksempelvis har ikke Vampire Counts-rasen noen bueskyttere Til gjengjeld har de mange flygende vesener som flaggermus, som kan uskadeliggjøre bueskyttere før de får gjort for mye skade.

Hvor ivrige soldatene dine er til angripe bestemmes av hvor mye "leadership" vedkommende har. Selv synes jeg moral vill vært et mer passende begrep, men det får så være. Mengden leadership bestemmes uansett av flere forhold. For det første bør du sikre flankene slik at du ikke kan angripes overraskende fra siden eller bakfra. For det andre bør du så ofte som mulig ha en lederskikkelse, en "lord" eller "hero", tilstede i slaget. Soldatene kriger bedre når de følger en leder, så sørg derfor å holde din utvalgte helt i live gjennom slaget. Hvis han faller blir det vrient å holde hæren din samlet.

Det skal dog nevnes at Vampire Counts ikke bruker leadership på samme måte, da flesteparten av enhetene allerede er levende døde. De er derfor ikke redd døden, men de følger fortsatt en leder. Faktisk begynner de å falle fra hverandre hvis de blir for presset, og hvis lederen dør risikerer man at resten av hæren rasler sammen i bunker av knokler.

Den kunstige intelligensen er et område der Total War-serien har slitt litt. Den fungerer rimelig bra i denne utgaven, men den er ikke feilfri. Det hender for eksempel at soldater beveger seg gjennom hverandre, og bevegelsene til datastyrte motstandere varierer fra briljante til regelrett dumme. Strukturen er i tillegg lagt opp slik at du har én time på deg til å angripe før du automatisk taper, og dette fører til litt rar adferd fra fiendens side. I håp om at du venter for lenge holder de ofte igjen styrkene sine til du angriper. Det gir mening, men de forholder seg ofte i ro selv hvis du kjører på med noen små langdistanseangrep. På denne måten kan du tynne ut hæren til motstanderen med minimal risiko, og dermed slå en hær som i utgangspunktet var langt større og mektigere enn din. At motstanderen er tilbaketrukken er greit nok, men hvis du provoserer dem burde de vært hissigere på angripe tilbake etter min mening.

Et annet problem der AI-en sliter er som angripende part i en "siege battle". Her skal fienden angripe borgen din, men hvis man forvirrer troppene med et par ryttere foran murene, kan man lede dem på tvers og dermed drepe store deler av fiendens hær fra distanse før de når frem til murene. Fiendene mister fokus rett og slett, og trekker mot rytterne fremfor å storme videre mot borgen. Dette fremstår som lite strategisk og hodeløst, men det skal nevnes at problemet er mindre tydelig her enn i tidligere Total War-spill.

Total War: Warhammer

For dette er jo et Total War-spill i kjernen, og den største forskjellen er fantasy-temaet og derunder inkluderingen av magi. Dette var et annet element jeg var skeptisk til på forhånd, og heldigvis har utviklerne holdt mengden magi på et fornuftig nivå. En godt timet og velplassert "spell" kan utgjøre forskjellen på seier og tap, men magien føles aldri overmektig. Årsaken er at all magi er regulert av "The Wind of Magic". Jo sterkere disse vindene er, desto oftere kan du bruke magiske evner. Vindstyrken varierer imidlertid gjennom slaget, slik at trikset blir å bruke magi på rett tidspunkt. På denne måten utgjør magi en forskjell uten at det blir for mye av det gode, og som ellers i Total War: Warhammer gjelder det å tenke strategisk. Hvis man ikke bruker en spell korrekt har den liten effekt.

Kampanjedelen i Total War Warhammer er løst strukturert rundt historier knyttet til hver av rasene. Jeg prøvde alle fire kampanjene, men fokuserte på The Empire. Her har Karl Franz blitt valgt som ny keiser, noe deler av befolkningen ikke er så begeistret for. Intriger og opprør bryter ut, og det er opp til Karl å samle imperiet igjen. Samtidig truer Chaos og The Everchosen verden, og vampyrene i Sylvania skaper også endel trøbbel.

Kampanjen er turbasert slik som i tidligere Total War-spill, og man flytter sine "lords" rundt på The Old World-kartet. I denne fantasy-settingen kan spillet dermed minne litt om Heroes of Might and Magic, bare med bedre kamper. Man erobrer byer og bygger langsomt opp et rike.

Total War: WarhammerTotal War: Warhammer

Alt handler imidlertid ikke om krig, men også om diplomati, og skal du overleve må du knytte sterke allianser. Denne delen av spillet er underholdende, men jeg skulle ønske at de hadde gjort mer ut av den. Man kan gjøre handel med andre fraksjoner og hjelpe dem i krig, og med tiden kan det hende de går med på å slutte seg til riket ditt. Med tanke på alle intrigene som preger spilluniverset burde det vært flere muligheter enn dette.

Total War: Warhammer har dessuten en bratt læringskurve, særlig hvis man ikke har spilt noen av forgjengerne. Når man har lært seg spillet å kjenne finner man veldig mye moro her, men jeg skulle gjerne sett at de ulike elementene ble forklart og presentert litt bedre. Hvis du er en nykommer må du regne med endel surring i menyene, og mange øyeblikk der du er usikker på hvordan du bør gå frem. Man kan si at dette er en del av moroa, men jeg hadde likevel ikke sagt nei til en mer dyptgående tutorial.

Total War: Warhammer

Jeg synes også historien er litt rotete lagt opp. Introfilmen er rå, men etter dét flyter mange av plottene for mye over i hverandre og ut i bakgrunnen. Man tilbys såkalte Quest Battles for drive historien fremover, men man trenger ikke engang spille dem for å fullføre kampanjedelen. Etter en stund mistet jeg faktisk litt oversikten over historien spillet prøvde å fortelle, men jeg merket i det minste at fortellingen av strukturert på en måte som gir mening i forhold til universet.

På mange måter er derfor historiene du skaper selv de beste i Total War: Warhammer. På egenhånd vil du stå for massevis av fantastiske øyeblikk, og gameplayet har nok dybde til å holde på interessen din lenge. Etter endel timer med spilling kommer imidlertid det største problemet til Total War: Warhammer frem i lyset, nemlig mangelen på raser. Det er fire raser å velge mellom, og det blir rett og slett litt for snaut. Man blir lei av å møte de samme fiendene om og om igjen, og det er veldig betryggende å vite at Creative Assembly planlegger å legge til flere raser i tiden etter lanseringen. Bedre sent enn aldri, heter det vel.

Ok, så historien er litt svak, og et par ekstra raser hadde gjort seg. Dette er likevel bare små riper i lakken til det som er et svært kapabelt og underholdende strategispill. Total War: Warhammer fanger essensen til Warhammer Fantasy Battle, og overfører den perfekt til den digitale sfæren. Universet er lekkert gjenskapt og kampene er akkurat så store og episke som vi hadde håpet på. Den kunstige intelligensen er dessuten jevn over god, så hvis du liker strategispill er det ingenting å lure på. Du trenger ikke være blodfan av hverken Total War eller Warhammer for å kose deg skikkelig med dette, og er du en av delene (eller begge) har du en real godbit i vente.

9 / 10
+
Flott grafikk. gode animasjoner, balansert kampsystem, episke kamper, fin sammensmelting av seriene.