GR STREAMING

Overwatch

Overwatch

Blizzard har nettopp utvidet en imponerende portefølje med enda et glimrende spill. Vi har satt karakter på mesterlige Overwatch...

Det kom som en overraskelse da Blizzard, etter å ha kansellert Titan, nå var igang med et førstepersonsskytespill. I stedet for å ta hele kanselleringen som et tap, valgte de å bruke det de hadde utviklet og omforme det til Overwatch. Siden annonseringen har forventningene steget til himmels i takt med hypetemperaturen. (Teksten fortsetter under annonsen)

Overwatch er Blizzards egen lille vri på skytespillsjangeren, med inspirasjon hentet fra MOBA og litt fra deres egne World of Warcrafts battleground. Mange vil nok også trekke sammenligninger med andre klassebaserte skytespill, som for eksempel Team Fortress 2. Ja, det er nok noen elementer som er ganske like, men det er likevel mye som skiller disse spillene fra hverandre. Blizzard er ikke kjent for å skape nye sjangere, men heller å ta en allerede etablert sjanger og gi sitt eget preg på den. Heve nivået litt. Dette er en formel som har gitt dem suksess gang etter gang, og Overwatch er intet unntak.

Overwatch

Blizzard har virkelig vist frem at de får til det visuelle. Selv om de er et spillstudio, er de mer enn i stand til å gi både Pixar og Disney grunn til bekymring. Overwatch ser nemlig ut som en ordentlig Pixar-film med tanke på både animasjonene og detaljnivået, uten at det nødvendigvis får spillet til å virke barnslig av den grunn. Områdene er nydelige og enestående. Faktisk er det litt synd at man ikke kan ta seg tid i kampens hete til å utforske og nyte disse omgivelsene. Alt flyter silkemykt i herlige 60 bilder i sekundet. Ja, det gjelder også PS4- og Xbox One-versjonene.

Overwatch byr på masse variasjon. Det er totalt 21 helter å velge mellom, som igjen betyr at det er noe for alle. Det mest interessante for min del er at de alle oser av personlighet. Det er nærmest umulig å ikke like dem. Det ligger så mye historie og detaljarbeid bak enhver av dem, at det er en sann fryd å rotere mellom dem. Enda bedre er at de lar personligheten sin komme frem gjennom kampene i form av kommentarer og animasjonene. Måten de løper og beveger seg på, hvordan de lader våpnene sine, til og med hvordan de kommenterer hverandre lar små glimt av dem slippe frem.

Overwatch

At jeg får sansen for alle heltene er meget viktig, i hvert fall for min del. Mange tenker kanskje at det gjelder å finne sin favoritt og holde seg til den, men spillet oppfordrer deg til å variere mellom heltene ut fra hvordan kampene utvikler seg. Det er klart og tydelig at det er et stein, saks, papir-forhold her, så føler du at du blir lett skutt til filler, så vil det kanskje være en lur idé å finne helten som er en god motpart til situasjonen.

Alle heltene er delt opp i de fire rollene Offense, Defense, Tank og Support, og de har sine egne unike stiler og ferdigheter. Disse ferdighetene kan være alt fra mer skade til mer defensive ferdigheter som hjelper lagkameratene dine. Alle heltene har også hver sin Ultimate Ability, eller Ult, som lades opp mens du kjemper, og det er ofte disse 'ultene' som avgjør kampene.

Kampene i Overwatch er raske og intense, og fokuset ligger på de store kampene som oppstår rundt basestasjonene og målene når begge lagene krasjer sammen. Timing på Ult og fokus er nøkkelen her. Det hele legger til rette for en spennende, profesjonell fremtid for Overwatch. Det betyr ikke at Overwatch kun fokusert på det proffe spillerne som kan sikte omtrent like godt som en aimbot. Er du en av dem som ikke er like stødig med siktet, så finnes det helter der din presisjon ikke trenger å være bedre enn at du klarer å se riktig vei.

Etter hver endte kamp får man erfaringspoeng som øker nivået ditt, og har du klart å få til noe imponerende under kampen vil du belønnes med Play of the Game, som gir deg en liten montage og litt bonuspoeng.

Nå i starten mangler Overwatch kanskje litt når det kommer til valg av moduser. Ranked Matches er dessverre ikke tilgjengelig for øyeblikket, ettersom Blizzard i løpet av betaen så at denne trenger mer finpuss. Noe som lar oss sitte igjen med Quick Match og Weekly Brawl. Sistnevnte er som Quick Match, bare med varierende regler. Eksempler på dette kan være at alle heltene har mer helse, eller at ferdighetene deres kan brukes igjen raskere.

Det er heller ikke store variasjonen av mål som skal fullføres for å vinne. Det står enten mellom å ta over baser eller eskortere en vogn fra A til B. Men dette gjør lite for å ødelegge moroa man har. Spillet er så intenst og det er så mye som skjer at man har det gøy uansett. Kampene har også en lengde på rundt 10 til 15 minutter. Det gjør det meget enkelt å bare hoppe innom for en rask kamp når det skulle passe deg.

Overwatch

Noe som selvsagt må nevnes er at Overwatch har mikrotransaksjoner. For noen kan dette høres negativt ut, spesielt i et spill man betaler fullpris for, men Blizzard har sørget for å ha sitt på det rene her. Når du kjøper spillet har du tilgang på alle heltene og spillmodusene. Fremtidige helter vil tilføyes spillet gjennom gratis oppdateringer. Det eneste som kan kjøpes via mikrotransaksjoner er såkalte Loot Boxes som inneholder kosmetiske goder til heltene. Dette gir ingen fordeler i spillet, så her er det definitivt ikke en pay-to-win-situasjon. Om du ikke ønsker å bruke penger på disse boksene så er det helt greit. Du belønnes nemlig med en Loot Box hver gang du går opp i nivå, så alt kan skaffes ved å spille mye.

Overwatch er utrolig velpolert, og kanskje det eneste multiplayer skytespillet jeg har fått sansen for. Jeg har moret meg en del med Team Fortress 2, og litt Counter-Strike i ny og ne, men aldri har jeg klart å spille mer enn en halv time av gangen. Kanskje én time med kompiser, men ellers har jeg aldri tatt det særlig seriøst eller gjort mye ut av det. Med Overwatch er det annerledes. Jeg er fullstendig oppslukt. For første gang tar jeg meg selv i å søke opp tips og råd om de forskjellige heltene, hva som er viktig å huske på og hvilke strategier som gjelder i det forskjellige områdene.

Jeg kan spille i time etter time, og det har mye å gjøre med hvordan kampene blir lagt opp. Relativt korte kamper der det hele tiden skjer noe. At det ikke bare er å finne sitt «camping spot» og bli der. Man må bevege seg, følge med og samarbeide for at det skal gå rundt. Blizzard har igjen vist at de kan kaste seg inn i en ny sjanger og fortsatt slå triumferende gjennom.

Overwatch

Overwatch er et spill som bare vil bli bedre med tiden, og jeg gleder meg til å følge med på dens fremtid. Dette føles ikke som et spill hvor spillerbasen forsvinner etter bare et par måneder på markedet. Det er et spill som har mye potensial, og jeg gleder meg til å se de første profesjonelle turneringene som garantert vil komme.

Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
9 / 10
+
Nydelig presentasjon, interessante helter, glimrende design, gode mekanikker, oppmuntrer til og belønner lagarbeid, variasjon i hver kamp og ekstremt vanedannende.
-
Mangler konkurransemodus foreløpig, og det er lite variasjon i 'objectives'.

En annens mening

Etter å ha spilt Playstation 4-utgaven vil jeg i stor grad si meg enig med David. Både karakterene og banene oser av personlighet og sjarm. Jeg "vet" at den intelligente gorillaen Winston hører på klassisk musikk og tar seg en perfekt temperert kopp te etter en kamp, mens Junkrat raser rundt som en gærning siden alle unngår han. Blizzard har alltid hatt øye for detaljer, og Overwatch er intet unntak. Hvem andre tar seg tid til å lage sofaputer som skrumper inn når du slår dem, og lar deg leke med basketballer i startområdet de få sekundene før kampene starter? Det visuelle sitter altså som smurt.

Særegenheten til karakterene er også over all forventning. Selv med opp til 6 ulike karakter av samme klasse føles hver av dem unik. Finner du ikke noe du liker her kan du like godt gi opp sjangeren, for mer variasjon skal du lete lenge etter. Det er ikke alle karakterer som kan hoppe opp bygninger, være effektive i nærkamper og så videre. Her må du finne karakteren som passer din spillestil og kampsituasjonen. Uheldigvis er det også her vi finner en av mine få ankepunkter.

De få banene vi får fra starten av er åpenbart skapt slik at bestemte karakterer er tiltenkt bestemte veier. Reinhardt er en stor type så du vet at han vil komme inn den store døra, mens Tracer tåler lite og kommer nok derfor snikende fra undergrunnen. Dette kan selvsagt være en konsekvens av at spillet bare har vært ute i noen dager. Spillerne har dermed ikke har funnet ulike måter å utnytte karakterene på enda, men foreløpig fører det til at enkelte kamper og situasjoner blir urovekkende like når folk bruker de samme karakterne. Når vi samtidig ikke har så mange kart å velge blant har jeg av og til merket en følelse av déjà vu. Heldigvis er dette en sjeldenhet siden karakterkombinasjonene som oftest er helt ulike så det er ikke et stort minus. Det hadde bare vært gøy å se Blizzard prøve ut et litt åpnere kartdesign i fremtiden. Jeg tror nemlig dette er en av grunnene til at både jeg og David allerede har merket oss at det er lite variasjon i oppdragene.

Overwatch er allikevel et utrolig artig spill, og ankepunktene over et bittesmå. Jeg forsto at jeg spilte noe spesielt da en av support-karakterne ble fremhevet i Play of the Game. Her ligger fokuset på å ha det gøy, og jeg har det utrolig gøy. Jeg får assosiasjoner til barndommen og Pokemon. Karakterene og Overwatch-universet kommer jeg til å huske lenge, kontrollene (etter å ha skrudd opp følsomheten til 100) føles glimrende og til tross for sinnsyke scener på skjermen flyter bildeoppdateringen som en badeball i Dødehavet. Leverer Blizzard det de har lovet i fremtiden tør jeg ikke engang tenke på hvor mange timer jeg vil legge i spillet.

9/10
Eirik Hyldbakk Furu