Ghostbusters

Ghostbusters

If there's something strange, in your neighborhood. Who ya gonna call? I hvert fall ikke denne gjengen!

Den velkjente kjenningsmelodien til Ghostbusters-serien er en alle kan nynne til, og den trakk frem smilebåndet idet spillet startet opp og menyen kom til syne. Det skulle bli den siste gangen jeg hadde et positivt ansiktsuttrykk før jeg var ferdig med denne prøvelsen. Heldigvis varte ikke spillet så lenge, men det var likevel mer enn langt nok. I en tid der spill knyttet til filmer (det vi gjerne kaller lisensspill) har begynt å komme seg og gjøre bot for årevis med misbruk, er det trist å se noe som åpenbart er skviset ut for å tjene noen enkle kroner på et kjent navn. Design, struktur og underholdningsverdi havner totalt i skyggen i det nye Ghostbusters-spillet, det skal være helt sikkert.

Når kjenningsmelodien er over står man nemlig igjen med fire glade, men totalt identitetsløse spøkelsesjegere. Ingen av skuespillerne fra den nye filmen er med her. Dette hadde ikke nødvendigvis behøvd å være negativt, men da måtte utviklerne hos FireForge Games ha gjort en langt bedre jobb med erstatterne. I stedet har de gått for fire personer der ingen har så mye som et snev av personlighet. De har ingen bakgrunnshistorier heller, og fremstår som bleke malerier som aldri får tilsatt farge.

Samtidig er det ikke mye til en historie å spore her. Du bare går rundt, sikter på diverse spøkelse og fyrer av. Det er det hele. Faktum er at spillet koker ned til en introsekvens på fire minutter med svada, etterfulgt av seks timer med spøkelsesjakt uten mål, mening eller definerte rammer. At et spill dropper historien for kun å fokusere på gameplay er ikke uhørt, men da må man i hvert fall gjøre dette gameplayet underholdende. Det er ikke tilfellet her. Det er ikke i nærheten engang.

Ghostbusters

Når man tenker på Ghostbusters tenker man også på humor. Det kan du også stryke. De fire heltene gjør noen begredelige forsøk på å presse ut noen tamme vitser, som vil gi Bill Murray mareritt hvis han noen gang får høre dem. De fleste vitsene dreier seg om hvor utrolig flinke firkløveret er til å fange spøkelse, formidlet totalt uten innlevelse fra stemmeskuespillernes side. Dette kan umulig være proffe skuespillere eller folk som jobber med dette til vanlig. Dialogene er gjennomgående latterlige, og ikke på den gode måte, samtidig som alt er forvirrende og ute av kontekst. Det eneste som fungerer lydmessig er derfor musikken, som faktisk passer nokså godt til den ellers så tamme spøkelsesjakten.

Spillmekanisk er det derimot særdeles lite å juble over. Spillet fungerer som en såkalt "twin stick"-shooter, altså et spill der du beveger deg rundt med den ene analogspaken, og styrer retningen du skyter i med den andre. Små spøkelser klarer du fint på egenhånd, mens større monstre krever det kraftigere Proton-våpenet og helst litt samarbeid med de tre andre. Det finnes også noen samlerobjekter og sope opp på ferden, og av og til aktiveres meningsløse "quick time"-sekvenser der man må hamre løs på én av knappene.

Slik foregår spillingen på alle de ti banene, som har til felles å være forvirrende store og så anonyme at det blir håpløst å navigere seg rundt. Gud bedre så frustrerende det var å spille dette! Den tegneserieaktive grafikkstilen oppleves dessuten som svært generisk, og jeg kan bare huske et par ganger underveis der jeg faktisk tenkte at omgivelsene så brukbare ut. Ordet variasjon blir åpenbart sjelden ytret hos FireForge Games.

GhostbustersGhostbusters

Hvis du har venner du ikke liker kan du by dem opp til samarbeidsspilling i Ghostbuster, slik at dere kan ha det fælt i fellesskap. Den største grunnen til å gjøre dette er ikke følelsen av samhold og spillglede, for det får ingen her, men heller at erfaringspoengene på denne måten ikke går til spille. Spiller du med datastyrte lagspillere forsvinner nemlig alle poengene utover dine egne ut av vinduet etter hver runde. Med andre ord er det bare du som kjøper oppgraderinger utover i spillet, og når de større fiendene kommer mot slutten er det derfor bare du som har noe å bidra med. De andre tre fungerer på dette tidspunktet bedre som lokkeduer og spøkelsesmat enn jegere. Du er altså avhengig av å ha tre venner å spille med, men det skal godt gjøres å finne noen om er villige til å bli med på dette mer enn én gang.

Nå ble det mye negativt her, så la oss avslutte med det Ghostbusters gjør riktig. Kjenningsmelodien er super. Det er alt. Det er ingenting annet her som reelt fungerer. Ghostbuster er et fryktelig lisensprodukt myntet på folk uten noen form for kvalitetssikring. Det har spillmekaniske svakheter på størrelse med USAs statsgjeld, og hvis du ikke liker den nye kinofilmen kommer du i hvert fall ikke til å like dette makkverket. Styr unna og ring noen andre. Disse fire er ikke egnet til å rydde opp i nabolaget ditt!

03 Gamereactor Norge
3 / 10
+