Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch

anmeldelse

Gears of War 4

The Coalition er endelig klare med det fjerde kapitlet i den brutale sagaen, så vi la dyre sigarer og fin vin til side. I Gears of War 4 er det blod og eksos som gjelder...

Vi har oppdatert anmeldelsen med inntrykk fra flerspilleren. Klikk deg videre til side 2 for fasiten.

Har du noen gang spilt Gears of War og tenkt: 'Vet du hva? Det dette spillet trenger mer av er nakenhet. Spesielt flere nakne Locusts.' Da har du flaks, for det er akkurat det The Coalition gir deg i Gears of War 4! The Coalition er tidligere Black Tusk Studios, folka som fikk ansvaret for Gears of War-franchisen etter at Microsoft kjøpte rettighetene fra Epic Games. Med seg på laget har de fått Roddy Fergusson så det virker som om Microsoft kommer til å kjøre beinhardt på med Gears of War fremover.

Gears of War 4 er satt 25 år etter det tredje spillet, og ting står sånn halvveis greit til på Sera. Folk lever riktignok under et totalitært regime og planeten prøver konstant å utrydde alt liv med gjentatte crazy-ass elektriske stormer a la Mad Max: Fury Road. Men i det minste er det ingen underjordiske molboere som kravler ut av hull i jorda for å drepe dem...haha, jeg bare tuller. Så klart er det det!

Vi følger JD Fenix, Del og Kait ut på eventyr. Mora til Kait, sammen med en rekke andre, har blitt kidnappet av ukjente gjerningsmenn, eller gjerningsvesener, og det er opp til JD og gjengen å få dem tilbake. Det som følger er en storstilt redningsaksjon (Taken kan ta seg en bolle) som tar oss fra høyteknologiske landsbyer befolket av roboter, til gamle slott til fabrikkruiner og underjordiske huler. Vi møter nye venner, blant andre Oscar, det forfylla kjærlighetsbarnet til Gimli, sønn av Gloin og Danny Trejo, og gamle venner som selveste Marcus Fenix.

Gears of War 4Gears of War 4

Marcus Fenix er som en god vin og stinkende ost; han blir bare bedre og surere med alderen. Det er mulig det ble litt hoi-ing og høyfrekvent hvining når trynet hans dukket opp på skjermen. Det er forfriskende å få med Marcus på laget, han blir en fin motsetning til JD og Del (veldig skuffet over at de ikke kalte ham Turk), som fleiper og tuller hele tiden. JD er så sarkastisk og useriøs at jeg begynner å mistenke at det er Damon Baird som er faren hans, og ikke Marcus. Gutten er tross alt blond...

Uansett, jeg skal ikke si så mye mer om historien i spillet. Det føles litt som en eneste lang transportetappe, og slutten er en smule...rar. Den legger definitvt opp til at det skal komme flere Gears-spill og at dette spillet kun har skrapt litt i overflaten på den nye Gears-sagaen. Det The Coalition har laget her er Gears of War 1.5, det føles ut som både en remake og en oppfølger på samme tid. Det funker. Det er en bra start.

Spillet inneholder alle de tingene man kjenner fra de gamle spillene, som måten man går i dekning på, måten figurene og fiendene beveger seg på, hvordan våpnene funker, motorsagdueller og henrettelsesteknikker. The Coalition har dog oppgradert den kunstige intelligensen slik at lagkameratene dine er for en gangs skyld ikke helt ubrukelige, i tillegg til mye annet gøy. Nye fiender, nye våpen, muligheten til å bygge barrikader og turrets og muligheten til å bruke dozere og kjempesvære mechasuits. I tillegg til alt dette har de lagt til en windflare-funksjon, hvor selve naturen motarbeider deg, og alt blir mer utfordrende og stressende. Har jeg nevnt at omgivelsene er ødeleggbare? For det er de, og de scorer ganske høyt på Red Faction-skalaen.

Og det er her spillet virkelig briljerer! Jeg kan forårsake massive ødeleggelser i storstilt skala, og jeg storkoser meg. Det er så mange nye måter å knerte fiender på, at selv om historien ikke akkurat er stor litteratur, er det pokker så gøy likevel. De nye fiendene er kule og varierte, og blir progressivt større og vanskeligere. Tommelfingerregelen er riktignok den samme som alltid: Skyt det som lyser. Jeg vil ikke si så mye om de nye våpnene for halve moroa med Gears of War er jo å oppdage dem og så feile massivt mens man prøver å finne ut av hvordan de funker. Lanceren og Longshoten ligger like godt i hendene som før, men den nye favoritten er helt klart en liten sak som heter Buzzkill. Protip: Vær forsiktig med å bruke den i trange ganger og små rom. Det kan hende du halshugger deg selv og resten av laget ditt ved et uhell. Ikke at det skjedde med meg ...gjentatte ganger. Det hele føles litt som å spille det originale Gears-spillet for aller første gang. Jeg digger det!

Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4

Gears of War 4 er så klart ikke helt uten feil. De nye figurene, spesielt JD og Kait, er kanskje de mest generiske folka jeg noen gang har sett. Jeg kunne ikke ha pekt dem ut i en rekke på fire personer. De to figurene som faktisk skiller seg ut og har særpreg er ikke med i mesteparten av spillet. Det er veldig synd. Historien er forutsigbar og det føles ut som man konstant beveger seg fra A til B mens man skyter noen fiender på veien. Spillet har blitt veldig "automatisert", det er mye "trykk på knapp for å se en liten filmsnutt av at noen gjør X". Jeg savner litt det å fysisk kutte gjennom ting med motorsaga mi, eller hamre løs på A for å åpne en dør. Det virker også som om kanskje vanskelighetsgraden har blitt justert ned litt. Jeg gikk for eksempel aldri tom for ammo selv om jeg spilte på Hardcore.

Men fader heller, alt i alt var det 11,5 veldig underholdende timer! Jeg gleder meg noe sykt til å spille det om igjen, denne gangen sammen med en venn. For Gears of War 4 har så klart støtte for co-op på delt skjerm, som seg hør og bør. Hoorah!

Spillet har også en ganske bra flerspillerdel som består av Horde og Versus. Jeg fikk testet litt Horde 3.0 og syntes det var riktig så gøy. Poenget er som vanlig å overleve så mange puljer med fiender som mulig. Enkelt og greit. Bortsett fra at puljene så klart blir gradvis større og vanskeligere. Det er 50 puljer totalt, og en bosskamp hver tiende pulje. Jeg og fire andre, inkludert en av utviklerne, kom oss til pulje 29 før alle døde.

Det er som er nytt med Horde 3.0 er at man kan velge mellom fem nye klasser og oppgradere disse for å variere spillestilen sin, og man får en "fabricator", en avansert 3D-printer som lar deg bygge barrikader, turrets og diverse andre ting. Jeg spilte om Engineer og brukte stort sett tiden min på å bygge og reparere barrikader og turrets, og overlot skytingen til de andre. Det funket ganske fint, helt til alle sammen døde.

Gears of War 4 er definitivt et veldig bra tilskudd til franchisen, og det føles veldig tro mot de gamle spillene, samtidig som det introduserer noen nye ideer til Gears-verdenen. Jeg venter i spenning på femmeren!

Klikk deg videre til side 2 for karakter og inntrykk fra flerspilleren.