Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Space Hulk: Deathwing

Space Hulk: Deathwing

Kjemperoboter, ekle romvesener, ekstreme våpen og et ugjestmildt verdensrom. Vi har satt karakter på Space Hulk: Deathwing...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Jeg drømmer daglig om å ha min egen "power armor". Jeg tenker at jeg skal fly inn på Coop, gjennom de altfor trege skyvedørene så glasset spruter og lander i permanenten til de gamle damene. Jeg ser meg selv albue meg frem til melken og plukke med meg hundre liter, før jeg deretter passerer kassa uten å betale. Til slutt bærer det ut på veien hvor jeg stopper bilene med bare hendene mine, og alt skjer mens jeg har death metal i ørene. Når jeg tenker meg og er det kanskje like greit at jeg ikke har en slik drakt.

Space Hulk: Deathwing

Jeg er ikke ekstremt kjent med Warhammer 40,000, men gjennom alle mine år med spill har jeg naturligvis vært innom det universet. Jeg kan heller ikke kalle meg selv fan eller ekspert på ulike hendelser, figurer eller historietråder. Dette skal nok egentlig ikke være nødvendig heller, men jeg klarer ikke å riste av meg følelsen av at Space Hulk: Deathwing faktisk er laget for fansen - noen ganger kun for fansen.

Dette er en annonse:

Det første jeg merker er at spillet føles gammelt, men på en god måte. Presentasjonen er retro, og det føles kjent. På samme måte som Doom føles Space Hulk: Deathwing som et gammelt spill med moderne utseende og spillbarhet. I opplæringsdelen fornemmer jeg begynnelsen på et voldelig og storslått romeventyr, akkompagnert av gigantiske våpen og ekle monstre. Allerede i første oppdrag innser jeg dog at det ikke er akkurat det som tilbys.

Premisset er forholdsvis enkelt, og selv om spillet faktisk har noen svulstige filmsekvenser er det knapt noen historie å snakke om. Kort og godt spiller jeg som en "Librarian", og jeg har kommandoen over en liten gjeng med Space Marines. Oppdraget vårt er å borde en såkalt Space Hulk, som egentlig er en klynge av romskip og skrot, og der finnes det hemmeligheter beskyttet av mange farlige fiender.

Space Hulk: Deathwing

Ombord på disse skal jeg og gjengen gjennom trange korridorer og utrydde all motstand på vår vei. Fiendene kommer i det som føles som endeløse bølger, og jeg ser direkte koblinger til Left 4 Dead. Strukturen ligner, fiendetypene fungerer i praksis på samme måte, og de minner i det hele tatt veldig om Valves zombiespill. Dessverre er ikke Space Hulk: Deathwing engang i nærheten av å være like engasjerende, spennende og underholdende en eneste gang. Jeg spiller imidlertid alene, og vet med meg selv at selv Left 4 Dead er morsommere jo flere vi er sammen.

Dette er en annonse:

Jeg hopper derfor inn i co-op med et par andre skyteglade spillere, og vi laster inn et oppdrag jeg ikke har testet ennå. Det meste er likt med trange korridorer og store slagmarker om hverandre, men siden jeg ikke er leder av gruppen kan jeg ikke se målet vårt på kartet. Jeg kan altså ikke navigerer på egenhånd, og er dermed prisgitt at lederen vår tar oss i riktig retning. Dette kan kanskje oppfattes som en bagatell, men jeg merker at det er irriterende.

Space Hulk: Deathwing

Man kan velge mellom et hav av ulike våpen for å ta knekken på fiendene. Alt fra store sverd til hissige maskingevær, og det finnes et ferdighetstre som gir deg tilgang til ulike egenskaper. Disse minner om ting vi har sett i spill tidligere, inkludert det obligatoriske elektroangrepet. Det er ingenting å si på selve gameplayet, for det er gøy å skyte romvesener i ansiktet sammen med andre på laget, men spillets oppdragsdesign gjør det vanskelig å motivere seg for ferden videre.

Både lyden og bildet i Space Hulk: Deathwing er godkjent. Grafikken imponerer aldri, men den er heller ikke stygg eller utdatert. Lyseffektene er stort sett pene, men uansett hvilken gjenstand eller figur du vil se nærmere på vil ha flate teksturer. Jeg er heller ikke spesielt glad i designet. Soldatene er for så vidt kule, men monstrene virker uinspirerte og miljøene er mørke og mangler identitet. Spillet lider av en del tekniske problemer, og skal jeg dømme ut fra Steams brukeranmeldelser er jeg ikke alene om å ha støtt på disse. Selv sitter jeg med en i7-prosessor med 16 GB ram og et GeForce GTX 1080, og har problemer med bildeoppdateringen og andre ugjevnheter i grafikken.

Lyden får også godkjent, men ikke stort mer enn som så. Ingenting stikker seg ut som nevneverdig, og i likhet med grafikken er lyden forglemmelig fremfor dårlig.

HQ

Du som vil ha noe enkelt, blodig og underholdende sammen med venner, kan meget vel finne dette i Space Hulk: Deathwing. Dette krever ikke mye tankevirksomhet, og i korte øyeblikk er det faktisk ganske så gøyalt. Warhammer 40 000-fans får dessuten mer kjøtt på beinet med tanke på bakgrunnshistorie og figurer. Dessverre blir den dårlige oppdragsstrukturen, de kjedelige miljøene og de tekniske feilene for mye for min del, og det finnes bedre spill i samme sjanger der ute.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Underholdende i korte perioder, mange kule våpen og samarbeidsdelen er morsom.
-
Kjedelig grafikk, brettdesign og oppdragsstruktur, og en del tekniske problemer.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Space Hulk: DeathwingScore

Space Hulk: Deathwing

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Orremark

Kjemperoboter, ekle romvesener, ekstreme våpen og et ugjestmildt verdensrom. Vi har satt karakter på Space Hulk: Deathwing...

0
Vi spiller Space Hulk: Deathwing

Vi spiller Space Hulk: Deathwing

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Helt mot slutten av fjoråret kom Space Hulk: Deathwing fra utvikler Streum On Studio, og etter en hektisk start på 2017 har Gamereactor Live endelig fått tid til å gi...

1
Space Hulk: Deathwing slippes 9. desember

Space Hulk: Deathwing slippes 9. desember

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Streum On Studio og Focus Home Interactive har endelig spikret en slippdato for deres kommende Space Hulk: Deathwing. Det skal slippes 9. desember, men innen den tid vil...



Loading next content