Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch

anmeldelse

Fire Emblem Heroes

Nintendos neste satsing på mobilplattformen er strategispillserien Fire Emblem, men med Fire Emblem Heroes er det mange av kjerneelementene fra serien som mangler...

Lenge var Fire Emblem-serien en av Nintendos mer skjulte skatter. Til å begynne med var årsaken rett og slett at serien ikke kom ut utenfor Japan. Med Gameboy Advance-spillet Fire Emblem: Rekka no Ken (i Vesten kun kjent som Fire Emblem) ble vestlige spillere også introdusert for serien. Likevel var det de heller mer interesserte som fiklet med den strategiske rollespillserien, hvilket førte til at serien ble vurdert avsluttet.

Slik er det ikke i dag. Fire Emblem: Awakening til Nintendo 3DS ble en suksess både kommersielt og publikumsmessig. Spillet som kunne blitt seriens siste, ble i stedet spillet som gjenopplivet serien og brakte den frem i lyset for et langt større publikum. Super Smash Bros. for Wii U og 3DS har fått mange Fire Emblem-figurer å rutte med. I fjor fikk vi Fire Emblem Fates, som i praksis besto av tre spill i ett. Og som om ikke det var nok skal vi i løpet av det neste halvannet året få hele tre nye Fire Emblem-spill: Nyversjonen Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia i mai, spin off-spillet Fire Emblem Warriors til høsten og ikke minst et Fire Emblem-spill til Switch i løpet av 2018.

Spillene har variert med tanke på kvalitet, presentasjon og tekniske muligheter, men i kjernen av alle Fire Emblem-spill finner man turbaserte kamper, et mangfold av klasser og enheter, og ikke minst soldater som alle har sin utpregede personlighet og identitet. Med et slikt grunnlag er det mye som ligger til rette for at Fire Emblem Heroes, Nintendos nye gratisspill til mobiltelefoner, kan underholde. Dessverre er det en særdeles nedkokt versjon av Fire Emblem vi nå får servert til iOS og Android.

Fire Emblem HeroesFire Emblem Heroes

Fire Emblem Heroes er et gratisspill, noe som kan være både positivt og negativt. Det positive er at terskelen for å prøve ut spillet blir adskillig lavere når det ikke koster deg noe. Ulempen er at du vet at det ikke finnes noe som heter gratis lunsj her i verden, og at det følger med noen konsekvenser. I dette tilfellet snakker vi om den klassiske «Free to play»-modellen, som betyr at det er gratis å spille spillet og komme i gang, men at spillutviklerne har sneket inn elementer som koster penger og som de på kløktig vis får deg til å investere i.

Førsteinntrykket er riktignok ikke så aller verst. Du inntar rollen som en strateg fra en annen verden som skal hjelpe Anna, Alfonse og Sharena fra kongeriket Askr i kampen mot imperiet Emblia. Begge rikene har adgang til å reise mellom forskjellige verdener, og Emblia-imperiet benytter nå muligheten til å binde helter fra forskjellige Fire Emblem-verdener til sin tjeneste gjennom magiske kontrakter. Ved å kjempe mot heltene og overvinne dem brytes kontraktene, heltene får sin frihet tilbake og Emblia-imperiets makt svekkes.

Det hele er pakket inn i vakker grafikk, skjønt anime-fremstillingen av enkelte rollefigurer kan føles litt vel glasert og overdrevet, særlig dersom man sammenligner dem med hvordan de så ut i de originale spillene. I kamp ser det hele derimot veldig fint ut, og ikke minst flyter det hele både raskt og effektivt med korte lastetider. Mobiltelefoner i dag har mye datakraft å jobbe med, noe som tjener til spillets fordel. Det lille en får av musikk i spillet er også verdt å nevne, selv om flere av tonene er hentet fra tidligere spill i serien og dermed ikke er originale for spillet.

Det er også herlig tilfredsstillende hvor tilpasset mobilskjermer Fire Emblem-spillmekanikken faktisk er. Tradisjonen tro får du et oversiktsbilde over enhetene dine på en slagmark, som i dette tilfelle består av et lite rutenett på 8x6 felter. Det hele lar seg lett styre ved hjelp av enkle trykkbevegelser, og man kan bare leke med tanken på hvordan det ville vært med et fullverdig spill med like fint visuelt uttrykk, korte lastetider og enkle mekanikker som dette.

Kampmekanikken følger den klassiske Fire Emblem-formelen med våpen-trekantsystemet. Sverd slår øks, øks slår lanse, og lanse slår sverd. Trekanten er kodet med farger nederst på skjermen til enhver tid, og en tilsvarende våpen-trekant finnes for magiske angrep. Kampene er turbaserte, og enhetene dine går opp i nivå etter hvert som du avanserer. Har man aldri spilt Fire Emblem før, skal det ikke så mye til før systemet likevel sitter.

Fire Emblem HeroesFire Emblem Heroes
Fire Emblem HeroesFire Emblem Heroes