anmeldelse

For Honor

Eirik har lekt ridder, samurai, og viking i Ubisoft sitt brutale nærkampspill. Nå vet han ikke helt om han har lyst til å komme tilbake på jobb.

Allerede fra første stund var Ubisoft klare på at kampsystemet er hovedfokus i For Honor. Det er derfor godt å se at systemet virkelig bringer noe nytt og interessant til spillindustrien. Uheldigvis mangler det andre engasjerende aspekter.

La oss starte med historiedelen. Dette er et klassisk eksempel på en modus som hovedsakelig føles som en opplæring til flerspillerdelen av spillet. Gjennom historien blir man tatt fra område til område for å slakte en haug med soldater, samtidig som man med jevne mellomrom må kjempe mot tøffere krigere. I motsetning til de vanlige soldatene bør man da bruke spillets fremragende kampsystem. Ved å låse deg inn på fienden kan du veksle mellom tre ulike stillinger å ha våpenet ditt i. Dette bestemmer ikke bare hvilken retning angrepet ditt kommer fra, men også hvilke angrep du kan blokkere. Et slags "stein, saks, papir"-system om du vil. Om fienden har våpenet sitt over hodet, må du for eksempel angripe fra enten venstre eller høyre for å gjøre nevneverdig skade. Angriper du ovenfra vil angrepet bare blokkeres, og tømme litt av utholdenheten til vedkommende. I alle fall i utgangspunktet.

Kampsystemet er nemlig mye dypere enn det. Ved å time bestemte handlinger vil du kunne utføre angrepskombinasjoner, kontre fiendens angrep, bryte gjennom forsvaret deres, kaste dem, og mye mer. Til å starte med vil du nok i stor grad holde deg til svake og sterke angrep, men etter hvert som du lærer hvordan de ulike krigerne fungerer blir det åpenbart hvor mye Ubisoft har fått til med et såpass enkelt system. Problemet er bare at man ikke får så mye nytte for dette i historiedelen. Fiendene blir rett og slett for like og forutsigbare. Å komme seg gjennom de tre delene (ridder, viking og samurai) ble derfor raskt ganske kjedelig, og fungerte bare som en måte å lære seg ulike figurer på.

For HonorFor Honor

For du må virkelig lære deg hva de tolv ulike figurene kan gjøre. Hver av dem har ulike våpen, styrker, svakheter, angrepskombinasjoner, og mer. Velger du en lynrask figur med to sverd vil du lett kunne komme deg unna angrep fra de tyngre figurene, men treffer angrepene deres er du nærmest død fra første stund. Går du i stedet for en figur med spyd vil angrepene dine selvsagt ha større rekkevidde, men samtidig enten gjøre mindre skade eller være tregere. Jeg råder deg derfor til å prøve ut alle figurene før du virkelig bestemmer hvilken som passer best for deg.

Lærer du deg ikke dette vil du raskt få det vanskelig når du møter andre spillere. Vet du ikke hvordan ulike figurer beveger seg like før de utfører et bestemt angrep vil sjansen for å unngå skade med påfølgende død være veldig liten. Selv om kampsystemet ser tregt ut krever det faktisk en god del reflekser og rask tankegang. Noen av mine favorittøyeblikk har vært de gangene jeg har klart å lese motstanderen min, og forutse hva vedkommende har tenkt å gjøre. Å kontre det kommende angrepet med et godt timet knappetrykk, for så å slakte vedkommende med noen skikkelig hugg eller slag er en fantastisk følelse. For Honor føles rett og slett som om man er i rustningen. Hver kamp vil kunne vare en stund, så man føler stemningen og pulsen bygges opp for hvert sekund man ser på motstanderen. Den minste feil vil kunne avgjøre hele situasjonen, så man blir ofte bare stående å se på den andre. En av partene gjør en bevegelse, så er alt i gang. Kontringer, sterke angrep, svake angrep, blokkeringer, og "guard breaks" går begge veier i forsøk på å bryte gjennom den andre sitt forsvar. For hvert angrep du blokkerer vil du bygge opp en "Revenge"-måler. Når denne er full kan du aktivere en egenskap som virkelig kan snu enhver kamp. Da vil du gjøre mye mer skade, samtidig som du tåler mye mer. Dette er ekstremt viktig når du kommer i situasjoner mot to andre spillere.

For Honor
For HonorFor Honor