anmeldelse

Horizon: Zero Dawn

Guerrilla Games har lagt lineære skytespill bak seg til fordel for rollespill og en åpen verden, men har de fått det til? Vi har testet Horizon: Zero Dawn...

Jeg er hektet. Oppslukt og hektet. I rollen som en ung kvinne saumfarer jeg landet etter nyttige planter. Jeg jakter på kanin, rotte, villsvin og vaskebjørn, for deres skinn, kjøtt og knokler kan hjelpe meg med å utvide bærekapasiteten. Jeg jakter på robothester, robotelg og robotdinosaurer, og delen jeg plukker fra dem lar meg bygge ny ammunisjon. Jeg sniker meg gjennom det høye gresset, skyter ut tau for å binde fast byttet og danser rundt det mens jeg skyter i stykker dets mest særbare deler. Andre ganger stormer jeg frem og sklir på bakken mot byttet mens jeg fyrer av piler i sakte film. Denne verdenen er fengende, og jeg har ikke noe lyst til å forlate den.

Alle som eier en Playstation 4 har fått med seg det enormt ambisiøse prosjektet fra Killzone-utviklerne. Selv de som sitter med en annen konsoll eller en datamaskin har vært nødt til å gløtte bort på hva Sony-leiren har ventet på. Horizon: Zero Dawn tok pusten fra oss da det ble vist frem for første gang, og senere fyrt oppunder forventningene med hver eneste nye gameplay-trailer. Noe stort har vært på gang, og vi mistenker at det er snakk om enda et definerende spill for Playstation.

Horizon: Zero Dawn

Selv om Killzone kanskje var litt elsk eller hat, så hadde serien en rekke kvaliteter som gjorde den til en favoritt blant mange Playstation-spillere. Det siste spillet i serien, altså Killzone: Shadow Fall som ble sluppet til PS4 ved konsollens lansering, var imidlertid et litt halvslapt farvel. Nederlenderne i Guerrilla så ut til å ha mistet gnisten. Det kan også godt hende at de hadde det, men det var i så fall for Killzone spesielt, ikke spillutvikling generelt.

Horizon: Zero Dawn handler om Aloy (uttales Ejloj, og ikke æloj slik jeg skulle ønske), en ung kvinne som startet livet som utstøtt fra stammen. Vent litt, la oss ta en kort oppsummering av hva som har skjedd før hun kommer til verden: Spillet er satt til en fjern fremtid der noe har skjedd som har satt menneskeheten tilbake til middelalderen (med unntak av robotdyrene og noen fancy våpen), og folk lever i stammer og tilber den guden de mener er best. Det er fortsatt maktkamper og utnytting av de svake, så vi kan trygt anta at Guerrilla Games ser mørkt på fremtiden. Under disse forutsetningene skal altså den utstøtte ungjenta vokse opp.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Etter noen vonde episoder i barndommen topper det seg for lille Aloy, og hun bestemmer seg for å gjøre noe med statusen som utstøtt. Hun har nemlig muligheten til å vinne alles respekt i en prøvelse kalt The Proving, og mange år med knallhard trening begynner. Heldigvis for oss er dette oppsummert i en "montage" som ville gjort selveste Sylvester Stallone stolt. Deretter får vi kontrollere en voksen Aloy som både jakter og klatrer som en ekspert.

Dette er egenskaper du vil få god bruk for i den store verdenen Guerrilla har laget. Aloys reise består nemlig av mange deler. Hun skal finne ut hvor hun kommer fra, hva som har skjedd med kloden vår, og samtidig bistå de gode i kampen mot de onde. Dette innebærer mye jakting på robotdyr, klatring i fjellsidene og undersøking av eldgamle rariteter som armbåndsur og slike ting vi bruker i primitive 2017. Til å hjelpe seg har Aloy et teknisk hjelpemiddel kalt Focus. Med dette kan hun skanne omgivelsene etter planter, dyr, fornminner, fiender, spor og så videre, og siden hun er én av veldig få som har en Focus blir hennes tjenester ettertraktet hos massene. Aloy har også et spyd og en bue, i tillegg til en rekke andre våpen og feller hun kan kjøpe hos de utallige kjøpmennene.

Horizon: Zero Dawn

Alle disse våpnene vil også komme godt med, for du vil raskt erfare at du er underlegen. Stammene har vokst frem fordi folket har vært nødt til å beskytte seg mot robotdyrene, og i møte med mange av disse må du velge riktig våpen og feller for å overleve. Dette er en verden som ikke vil deg vel, og hvis du ikke er våken vil du møte skaperen din mange ganger (her representert ved en lasteskjerm). Hvis du derimot tar deg tid til å planlegge, kan du ha det veldig gøy - kanskje også føle deg overlegen.

Denne verdenen er ikke bare farlig, den er også veldig vakker. Områdene varierer fra snøkledde fjell til ørkenlandskap og frodige enger. Uansett hvor du befinner deg, er det alltid noe vakkert som får deg til å stoppe opp for å glane. Guerrilla Games har allerede bevist at de kan grafikk, men her har de overgått seg selv. Horizon: Zero Dawn er en enorm åpen verden med flotte detaljer, lekre partikkeleffekter og nydelig bruk av lys og skygge. Med alt dette er det nærmest et under at bildeoppdateringen (30 bilder i sekundet) holder seg såpass stabil som den gjør når du kjemper mot fire desperate robotdinoer samtidig.

Selv har jeg testet spillet på PS4 Pro tilkoblet en egnet 4K-TV, og det er ingen tvil om at dette spillet vil at du skal skaffe deg den nyeste versjonen av konsollen. Vi har imidlertid også testet spillet på vanlig PS4 med en HD-TV, og det er på ingen måte noen dårlig spillopplevelse det heller.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Selv om grafikken er av ypperste klasse, er det verdt å nevne at ikke alt er rosenrødt. Fra tid til annen har vi opplevd at lyset nærmest blir borte, at teksturene i nærområdet plutselig spretter frem (litt i seneste laget) og at ansiktsanimasjonene ikke alltid henger sammen med dialogen. Sistnevnte gjelder spesielt i alt av sideoppdrag, men det kan også bli fikset før lansering. Utvikleren har allerede lovet at de skal justere kvaliteten på noen av samtalene i en oppdatering før 1. mars, men det gjenstår å se hvor mye de rekker å fikse.

Det er ikke noe stort problem for undertegnede at leppene og lyden ikke alltid henger sammen, i hvert fall ikke hvis stemmeskuespillet holder god nok kvalitet. De nevnte sideoppdragene byr her på noen skikkelig grusomme eksempler, og det kan bli smertefullt pinlig å høre på dialogen. I hovedoppdragene er heldigvis saken en helt annen. Ashley Burch, som har stemmen til Aloy, gjør en veldig god jobb, og manuset hennes er solid. Dette gjelder også de hun møter på sin vei gjennom spillets hovedhistorie.

Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn