Fast RMX

Fast RMX

Switch-eiere må vente til april på Mario Kart 8 Deluxe, men i mellomtiden kan de få mye racing-glede for pengene i Fast RMX...

Fans av futuristiske bilspill med svevende kjøretøy som fyker av gårde i mange hundre kilometer i timen av typen F-Zero og Wipeout har ikke hatt mye å se frem til de siste årene. F-Zero har ikke fått et nytt spill i serien siden 2004, og det var til gjengjeld et Japan-eksklusivt Gameboy Advance-spill. Fansen må nok fortsatt vente i spenning, for seriens produsent Shigeru Miyamoto uttalte i et intervju for et par år siden at Nintendo kommer nok ikke med et nytt spill i serien med mindre de føler de har noe nytt å bidra med. Skal vi ta fjorårets Star Fox Zero i betraktning er det kanskje like greit. Wipeout-fansen kan på sin side se frem til lanseringen av Wipeout: Omega Collection senere i år, men dette er kun en samlepakke med 4K-restaureringer av Wipeout HD og Wipeout 2048, hvor sistnevnte var det siste spillet i serien utviklerne i Sony Studio Liverpool ga ut for fem år siden før studioet ble nedlagt.

Som et svar på tørken har Nintendo-eksklusive Shin'en Multimedia klargjort Fast RMX til Switch-lanseringen. Nå skal det riktignok presiseres at heller ikke dette er et flunkende nytt spill. Fast RMX er en videreutvikling av 2015-spillet Fast Racing Neo til Wii U, og kan derfor sees på som en Enhanced Edition av sistnevnte.

Fast RMX
Solide 1080p/60fps hele veien gjennom.

Mengden av nytt innhold er likevel noe begrenset. Der Fast Racing Neo hadde 24 baner fordelt på seks cuper (når man teller med DLC-materialet), har Fast RMX 30 baner, altså bare seks helt nye. Antallet kjøretøy begrenser seg til 15, hvilket heller ikke er det helt store tilskuddet. Det nye innholdet skiller seg heller ikke særlig ut, og er med på å understreke et av hovedproblemene med det originale spillet, nemlig at flere av kjøretøyene og banene blir for like hverandre og har for lite særpreg. På dette området har studioet spart på kruttet også denne gangen, og dersom det originale spillet ikke falt i smak er det derfor lite som tilsier at Fast RMX vil oppleves annerledes.

Til tross for mangelen på mye nytt innhold, kan det likevel være grunn til å vurdere dette spillet selv for dem som eier Wii U-utgaven. For selv om det skorter på nytt innhold, er restruktureringen og oppussingen av det eksisterende innholdet meget godt gjennomført.

Premisset i Fast RMX er relativt enkelt. Du kjører svevende farkoster i kappløp som går susende fort gjennom futuristiske landskap av alle slag. Gimmicket til Fast-spillene som gjør at det skiller seg mest ut fra sine konkurrenter ligger i hvordan man må skifte mellom to motorfarger, blå og oransje. I seg selv gjør fargene ingenting, men kjører du på en oransje fartsstripe med blå farge vil maskinen din sakke farten, mens oransje farge på oransje fartsstripe gjør at du en real farts-boost. Evnen til å lese omgivelsene og skifte raskt mellom de to fargene er fullstendig avgjørende for å kunne vinne løpene.

Fast RMX
Det går fortsatt forrykende fort unna i Fast RMX. Det liker vi.

Det hele går meget fort unna, hvilket krever at spillet bør gjøre alt det kan for å hjelpe deg å lese terrenget. Her har Shin'en alltid vært gode på å presse Nintendos maskiner til det ytterste, og det gjelder også for Fast RMX. I TV-modus går det hele i full HD, og det er merkbart at teksturene har fått en liten oppskalering sammenlignet med tidligere. Her er det ingen fall i billedoppdatering eller kvalitet å spore underveis, selv på de mest intense og krevende banene. Full HD fikk man også i enspillerdelen av Fast Racing Neo, mens den ble skalert ned når man spilte med flere på samme skjerm. Dette er ikke tilfelle i Fast RMX, og opptil fire spillere kan nå konkurrere uten at det går på bekostning av grafikken. Ute av dokkingen holder spillet fortsatt 60 bilder per sekund, mens skjermen ikke er i stand til å vise mer enn 720p.

Fast RMX
Fast RMX