Herald

Herald - Book 1 & 2

Jeg tok på meg rollen som en halvt indisk tjener ombord et «britisk» handelsskip og la ut på en seilas som viste seg å ha større problemer enn en storm eller to...

Herald er et interaktiv periodedrama satt til 1800-tallet i en alternativ verden hvor hele Vesten er samlet under ett styre: The Protectorate, og tar for seg konfliktene som oppstår i kjølvannet av kolonialisme. Spillet er utviklet av nederlandske Wispfire, som har jobbet med å utvikle spillet siden 2014. Bok 1 og 2 ble utgitt i februar, og bok 3 og 4 er under produksjon.

Spillet er delvis en visuell roman, delvis et pek-og-klikk eventyrspill. Man tar på seg rollen som Devan Rensburg, en ung mann av blandet opprinnelse, som tar seg hyre ombord på HLV Herald for å finne tilbake til røttene sine i De Østre Koloniene. Man begynner som helt vanlig løpegutt, men får etter hvert jobben som oppvarter og lugartjener, under noe suspekte omstendigheter. Etter hvert som man blir kjent med flere og flere av sjømennene og passasjerene ombord på skipet, skjønner man at noe er råttent i staten Herald. Jeg skal ikke si så mye mer enn det om selve historien i spillet, slik at jeg ikke påvirker valgene du må ta, skulle du ha lyst til å spille det.

Herald

For valg er en stor greie i Herald, og tas gjerne i form av dialog. Man må holde tunga rett i munnen når man snakker med folk ombord, for alle dialogvalg fører historien i en ny retning. Sier man feil ting til feil person kan det få alvorlige konsekvenser. Kanskje noe du sier fører til at noen andre dør?

Det er et himla spennende konsept, men foreløpig er det litt for tidlig å si om det faktisk fungerer eller ikke. Bok 2 avsluttes nemlig med en del løse tråder og noen interessante avsløringer som blir spennende å følge opp i neste bok. Det er også veldig kult at Wispfire har valgt å fokusere på en historisk epoke som gjerne blir litt oversett i historietimene, spesielt i britiske skoler. Temaene spillet tar for seg er heller ikke spesielt vanlige i spillindustrien. Wispfire tar opp spørsmål om identitet, rase, religion, klasseskiller, maktmisbruk, menneskeverd, menneskerettigheter, frihet og rettferdighet.

Visuelt er spillet helt nydelig. I likhet med The Frostrune kombinerer Herald 2D og 3D, i dette tilfellet håndmalte, animerte portretter og bakgrunner i 2D, og omgivelser i 3D som man kan vandre rundt i og utforske. Det er tydelig at dette er en del av spillet det er blitt brukt mye tid på. Portrettene er fantastiske og ekstremt detaljerte, klærne de har på seg virker tidsriktige og bakgrunnene gir det hele en veldig malerisk følelse. Fargepaletten de har valgt appellerer til min estetiske sans; mye lilla, rosa og gull. Det hviler en slags eventyraktig glød over hele skipet, og jeg digger det.

Herald
Herald
HeraldHerald