Lego Worlds

Lego Worlds

Vi har kastet oss ut i TT Games sin Minecraft-utfordrer for å finne ut om de digital plastklossene underholder like mye som de ekte...

Det er egentlig rart at det har tatt så lang tid. Minecraft er jo i bunn og grunn digital Lego, men Lego-spillene har i stedet blitt synonymt med lettfordøyelige famillieeventyr. Først nå kommer Lego Worlds, et spill der vi i likhet med i Minecraft skal gjøre det det danske leketøyet ble kjent for opprinnelig - bygge ting med klosser.

Vær klar over at dette er noe helt annet enn spill som Lego Star Wars eller Lego Dimensions, for dette er et Lego-spill i ordets rette forstand. Dere som har fulgt med på dette en stund vet sikkert at spillet også har vært tilgjengelig som en Early Access-tittel i snart to år, men for dere andre er det enklest å sammenligne med tidligere nevnte Minecraft.

Lego Worlds

Spillet har fått vokse frem i ro og mak, og nå som det er offisielt lansert er det tydelig at dette skal være noe TT Games skal bygge videre på. Vi regner med at det kommer en haug med ulike utvidelser, samt at spillernes tilbakemeldinger vil føre til nye verktøy og andre endringer.

Jeg har utfordringer når det kommer til kreativitet, og dette kan bli et problem i spill der jeg skal skape noe på egenhånd. Heldigvis tar Lego Worlds vare på meg fra start, og byr på det som best kan sammenlignes med de anvisningene vi kjenner fra ekte Lego. Det føles litt som om jeg spiller et tradisjonelt Lego-spill, og underveis får jeg vite stadig mer om hvordan jeg kan bygge ting fra bunnen av.

Lego Worlds

Her er det ingen skikkelig historie, og det handler mest om å prøve seg frem og utforske hva man kan gjøre. Etter hvert nærmer jeg meg å kunne kalle meg selv en Master Builder, og deretter kan byggingen begynne for alvor. For å komme dit må jeg samle 100 gylne klosser, og hvis jeg vil kjøpe noe kan jeg benytte Lego-mynter som vi kjenner fra tidligere spill. Opplegget er bra, og det er enkelt å sette seg inn i Lego Worlds enten du er en fersk eller rutinert spiller.

Lego Worlds
Lego Worlds