Troll and I

Troll and I

Vi dro langt inn i de nordiske skoger på jakt etter eventyr, men i motsetning til Asbjørnsen og Moe endte vi kun opp med å bli trollet...

Jeg hoppet gladelig på sjansen til å anmelde Troll and I, eventyrspillet fra den britiske utvikleren Spiral House og den amerikanske utgiveren Maximum Games. Endelig et spill som kunne fylle tomrommet etter Brothers: A Tale of Two Sons, tenkte jeg og kastet meg inn i rollen som Otto, spillets menneskelige hovedfigur. Jeg gledet meg sykt til å bli revet med av et vakkert landskap og en nydelig historie. Så feil kunne man altså ta. Etter noen timers spilling var hodebunnen sår etter å ha revet meg så mye i håret, og jeg næret et intenst hat for troll.

Man starter spillet i rollen som Otto, en guttunge som bor i et slags hippie-kollektiv i etterkrigstiden på en udefinert plass et eller annet sted i Skandinavia. Jeg mistenker Sverige, fordi vi blir med Otto ut på jakt etter villsvin. Villsvin antas å ha blitt utryddet fra den norske fauna rundt 500 år før Kristus, og har kun tilbakevendt nå i nyere tid. Siden 2008 har det blitt observert en økning i villsvinbestanden i Halden, hvor de trolig har krysset over grensen fra Sverige. I Sverige, derimot, har villsvinbestanden opplevd en eksplosiv økning etter at svenskene bestemte seg for å drive oppdrett på beistene på 1940-tallet, og er nå helt ute av kontroll. Det anslås at det skytes rundt 25 000 dyr... årlig! Så, ja, Sverige. Otto har også et tonefall som kan minne om den særegne måten The Swedish Chef snakker på i The Muppet Show.

Troll and I

Otto bruker litt tid på å dasse rundt i skogen, herje litt med speiderkniven han helt sikkert fikk i barnehagen og spikke seg noe som kan ligne på et spyd, før han finner sitt første villsvin. Og her er første tegn på at dette spillet kanskje ikke er så himla gjennomtenkt - en liten spjæling på kanskje 50 kilo skal ut å jakte på villsvin, beistene som er kjent for å ha tatt livet av Robert Baratheon og den franske kongen Phillip IV (han døde riktignok som følge av å ha falt av hesten etter at et villsvin angrep den, men men). Altså, dette er dyr som kan veie opptil flere hundre kilo, og som har en toppfart på omtrent 50 km i timen. Og Otto skal drepe dem, aleine, med noen stakkarslige spyd mekket av seljetrær?? Men nok om det.

Det tar ikke lang tid før noen slemminger kommer til kollektivet og Otto må flykte for livet gjennom flammer og fallende trær. Han støter på noen særdeles stygge skapninger som har lyst til å mose trynet hans, og han ser seg nødt til å mose trynene deres først. Men til slutt blir det for mange av dem, og ting ser mørkt ut. Heldigvis dukker redningen opp i form av et vesen som kun kan beskrives som en hybrid mellom en gremlin, bigfoot og rapperen Riff Raff, og som Spiral House prøver å overbevise oss om at faktisk er et troll. Vel, jeg er ikke overbevist. Overhodet!

Det som følger er noen ekstremt frustrerende timer med knot, rot og pølsevev. Kontrollene er trege og lite responsive, det tar altfor lang tid fra jeg trykker på knappene til at det faktisk skjer noe på skjermen. Dette har så klart en negativ påvirkning på kampsystemet i spillet, som til tider bare føles sååå Resident Evil 5, spesielt når man spiller som Troll. Kjempen har to angrep til å begynne med, sveipe og mose, og han kan ikke bevege seg fremover under noen av dem. Hvilket gjør det ekstremt gøy å slåss mot små, raske fiender. Poenget er jo da at man skal bytte til Otto, men fyren bruker unaturlig lang tid på å beundre ofrene sine etter at han har tatt dem av dage. Greit nok at de er onde og stygge, men dude... kom igjen.

Troll and I
Troll and I