Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix

Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix

Square Enix tok Disney i hånden og inviterte oss med på en fortryllende reise for 15 år siden. Er den fortsatt like spennende på Playstation 4? Vi har testet...

Det er et par ting som virkelig definerer barndommen til undertegnede. Disney-filmer var en veldig stor del av livet, og Aladdin, Snehvit, Tarzan, Pinocchio, Askepott med flere ble ofte trykket inn i familiens VHS-spiller. Sammen med søsteren min satt jeg som klistret til TV-en, uansett hvor mange ganger vi hadde sett filmen før. Et annet element som definerte barndommen min var selvfølgelig spill. De første gangene jeg var borti Final Fantasy ble jeg verken spesielt grepet eller imponert, men da jeg la det syvende kapittelet i Playstation-konsollen min var det noe som skjedde; jeg ble solgt, salig og forelsket, og spilte Final Fantasy VII gjennom mange lange netter.

Seks år senere, det vil si i 2003, ga Square Enix ut et spill med Disney som het Kingdom Hearts, og det var noe så bemerkelsesverdig som en fusjon av de elskverdige Disney-figurene og figurer fra ulike Final Fantasy-spill. På den tiden gikk jeg på videregående og var opptatt The Legend of Zelda: The Wind Waker, Star Wars: Knights of the Old Republic, Need for Speed Underground, og Grand Theft Auto: Vice City. Jeg var nysgjerrig på Kingdom Hearts, men det skjedde aldri. To år senere kom oppfølgeren, og jeg hadde fortsatt ikke hatt tid til å starte spillserien. Litt stresset endte jeg opp med å notere det på min liste over viktige gjøremål. Jeg gikk glipp av den nye utgaven som kom til Playstation 3 for et par år siden, men nå har jeg altså lagt fra meg kontrolleren etter en lengre stund sammen med Sora, Donald Duck og Langbein, og det eneste jeg kan tenke på er at jeg burde ha spilt dette 14 år siden.

Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix
Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix

Bedre sent enn aldri, ikke sant? Historien om Sora og gjengen er ganske forutsigbar, men kan lett fange interessen til noen og enhver. Grunnpremisset er at det finnes millioner av forskjellige verdener i universet, og de aller fleste er uvitende om at det finnes andre fordi de aldri har sett hverandre. Onde krefter har noe på gang, og forskjellige verdener må besøkes og fikses av vår 14 år gamle helt Sora. Verdenene vi skal besøke er fra forskjellige Disney-klassikere og naturligvis inneholder de også ikoniske figurer som Timmy Gresshoppe, Mikke Mus og Donald Duck.

Final Fantasy-verdenen er også representert, og figurene Cloud Strife, Yuffie Kisaragi og Sephiroth er noen av dem. Tonen er i utgangspunktet alvorlig, men likevel lett presentert og interessant hele veien. Temaer som vennskap, oppdagerglede og evnen til å stå på egne ben blir behandlet fint, og det er underholdende hele veien gjennom. Figurgalleriet er stort, og gjennom de to hovedspillene blir jeg kjent med mange interessante typer, både hovedpersonene og de slemme.

Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix
Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix
Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix