Puyo Puyo Tetris

Puyo Puyo Tetris

To puzzle-konsepter slår hodene sammen i ett spill, men Puyo Puyo Tetris skaper til tider med hodebry enn hjernetrim ...

Tetris trenger etter tretti år i spillbransjen knapt noen nærmere introduksjon, og selv de som spiller sjelden eller aldri kjenner til dette spillarvegodset fra Sovjetunionens dager. Puyo Puyo-serien til Sega er vi derimot mindre kjent med her til lands, men serien har faktisk vært i aksjon helt siden 1991 (for ordens skyld er «puyo-puyo» det japanske onomatopoetikonet for en skjelvende geléklump).

Spillene har sine likhetstrekk, men tilbyr likevel forskjellige måter å tenke og spille på. Tetris handler om å fjerne rader på et spillbrett ved å tette hull ved hjelp av tetromino-brikker, geometriske figurer bestående av fire sammenhengende kuber. I Puyo Puyo-spillene skal man derimot koble sammen fire geléklumper av samme farge, noe som også gjøres på kryss og tvers av rader så lenge klumpene er koblet sammen. Begge spillene er tapt når man ikke lenger har plass til nye brikker eller klumper, og vinne kan man strengt tatt bare gjøre hvis man spiller mot en annen spiller.

Puyo Puyo Tetris
Det er duket for hjernetrim for inntil fire spillere i Puyo Puyo Tetris, og hver spiller kan velge hvilken variant de ønsker å spille.

Med såpass mange likhetstrekk seg imellom var det bare et spørsmål om tid før vi fikk et crossover-spill. Puyo Puyo Tetris ble opprinnelig lansert i 2014 til alle nyere konsoller, men det er først nå vi utenfor Japan får prøve oss på puslespillet. Her til lands er det imidlertid bare eiere av PS4 og Switch som får prøve seg, så Xbox One-eiere må fremdeles ty til en japansk versjon dersom de er interesserte.

Det er selvfølgelig grenser for hvor mye man kan gjøre med Tetris for å innovere spillet, men kombinert med Puyo Puyo-serien åpner det seg noen muligheter. Her kan man spille opptil fire spillere samtidig, på lag eller alle-mot-alle, og spillet tilbyr flere modi. Man kan kjøre en klassisk vs.-modus hvor hver spiller velger mellom Tetris og Puyo Puyo, og hvor gode kombinasjoner skaper såkalte søppel-blokker/-klumper på motstandernes brett. Du kan med andre ord være så flink du bare vil til å rydde brettet ditt, men det hjelper fint lite hvis tre motstandere gjør det enda bedre enn deg og sender masse søppel til deg. I Fusion-modus får man både tetromino-brikker og puyo-klumper på ett og samme brett, noe som selvfølgelig er ganske krevende å holde orden på i lengden. Swap er en modus hvor brettet ditt etter et visst intervall skifter mellom Tetris og Puyo Puyo. Big Bang er sammen med Fusion den mest krevende modusen, hvor man skal rydde brettet sitt med et gitt utvalg av brikker. Party-modusen er derimot mest for moro skyld, hvor gjenstander som kan gi bonuseffekter droppes ned på spillebrettet og vinneren avgjøres ut ifra poengsum etter at tiden er ute.

Puyo Puyo Tetris
Puyo Puyo Tetris