Sniper Ghost Warrior 3

Sniper Ghost Warrior 3

Sniper Ghost Warrior-serien er tilbake med et tredje forsøk på å komme seg over grensen for middels, men dessverre lykkes ikke CI Games denne gangen heller...

Vi befant oss i en lignende situasjon for få måneder siden. I februar sto Rebellion klare med det fjerde kapitlet i deres Sniper Elite-serie, og jeg sto klar til å anmelde. Den gang skrev jeg om hvordan brettene var mer åpne, og hvordan spillet la til rette for mer frihet, taktikk og strategi. Jeg forklarte hvordan det hadde blitt mulig å spille mer actionpreget for de som liker den slags, men at det fortsatt var fokus på sniking og planlegging. Nå, to måneder senere står jeg i omtrent den samme situasjonen, men denne gangen er det med Sniper Ghost Warrior 3 fra CI Games.

Selv om Sniper Ghost Warrior benytter det mer intime førstepersonsperspektivet, er det påfallende mange likheter i forhold til hvordan de to spillseriene er bygget opp. Det er imidlertid slik at en av dem lykkes bedre med mange av sine eksperimenter og utbygginger av oppskriften, og jeg mistenker at du allerede kan gjette hvilken det er.

Sniper Ghost Warrior 3 starter med en lasteskjerm som varer i fem-seks minutter. Det sies at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves, men det spørs om dette er godt. Når spillet endelig er lastet inn, begynner historien om brødrene Jon og Robert. De er naturligvis glade i hverandre, men er også sterkt uenige på visse områder - som livet, militæret og kjærlighet. Vi lærer dem å kjenne fra de er barn, og gjennom en rekke mellomsekvenser og en opplæringsdel får vi se hvem disse figurene egentlig er. Det er aldri noen tvil (fordi CI Games er veldig tydelige) om at det er forholdet mellom brødrene som ligger til grunn for historien. Handlingen er lagt til Georgia, der en milits har tatt over og en borgerkrig truer. Hit blir Jon North sendt for å stoppe dem, og samtidig får han muligheten til å lete etter broren Robert som ble kidnappet av militsen under et tidligere oppdrag.

Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3

Det er en ganske fin tanke å legge spillet til denne delen av verden, for urolighetene her blir sjelden brukt som bakteppe i spillbransjen. Dessverre lykkes aldri historien med å skape noe engasjement. I likhet med eksempelvis Homefront: The Revolution er tanken god, konseptet fungerer, figurene snakker og du føler at du burde reagere følelsesmessig på det som skjer - likevel er du helt likegyldig. Jeg følte at jeg kunne fått en dypere historie hvis jeg bare ringte til et tilfeldig familiemedlem og spurte dem om dagen deres. Både brødrene og resten av figurgalleriet er vandrende stereotyper som aldri uttrykker noe interessant. De er ensidige, likegyldige og designet på en måte som aldri gjør dem menneskelige. Mye av dette gjelder også manuset, der ingen av forfatterne har hatt lyst til å fortelle om hvordan det kan oppleves å være en enslig soldat bak fiendens frontlinje. I en bransje hvor vi har spill som Spec Ops: The Line så vel som noen av Call of Duty-spillene, er det ingen unnskylding for å lage en historie som like gjerne kunne vært en episode av 80-tallets G.I. Joe.

Sniper Ghost Warrior 3