Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
anmeldelse

Deformers

Studioet bak The Order: 1886 er klare med noe helt annet enn forrige gang, men er det bra nok? Vi har testet Deformers...

I 2014 markerte utvikler Ready at Dawn seg med lanseringen av The Order: 1886. De har brukt mye tid på å designe grafikkmotoren som sto for spillets nydelige grafikk, og detaljene var virkelig vakre. Det var imidlertid andre ting som skuffet undertegnede (og mange andre) ved det spillet, og teknologien sto i fare for å gå i glemmeboken.

Nå er de dog tilbake med et annerledes spill. De har nemlig akkurat sluppet Deformers, et arenaspill med søte, kulelignende vesener som skal dytte hverandre av plattformer, skyte og generelt gjøre livet vanskelig for hverandre. Spillet er laget med samme teknologi som The Order: 1886, og viser hvor allsidig motoren egentlig er. Men, hvordan er spillet som skjuler seg bak det fargerike designet? Det skulle jeg finne ut av.

Dette er en annonse:

Jeg sier det like gjerne først som sist: Derformers kan ikke spilles offline, for det finnes ingen modus med delt skjerm. Det fremstår som et uklokt valg av Ready at Dawn, da dette er et spill som passer til sofaspilling i likhet med eksempelvis Rocket League. Du som ikke plages av å måtte gå online for å finne motstandere kan naturligvis se bort fra dette, men det føles som en viktig brikke mangler.

Deformers
DeformersDeformersDeformers

Til en lavere pris enn mange andre spill (350 kroner) kan Deformers by på en håndfull moduser, og de fleste baserer seg på at du skal dytte eller mose motstanderen. Når du gjør dette vil de legge igjen slim som du kan rulle over, og resultatet er at figuren din vokser og blir sterkere. Det er også mulig å gjøre seg selv firkantet, som et slags defensivt trekk, eller plukke opp power-ups som i beste Mario Kart-stil gir deg en midlertidig fordel. Det høres kanskje ut som en flerspiller med rom for strategiske valg, men en rekke fundamentale feil gjør sitt kjedelige inntog etter altfor kort tid.

Det er nemlig slik at kartene i Deformers er ganske store, og figuren din er ganske liten. Du kan riktig nok bli større, men for å kunne krasje inn i motstanderen er du nødt til å lade opp ved å holde inne en knapp, og deretter sende slimklumpen som et prosjektil i håp om å treffe noen. I 95 prosent av tilfellene skjer ikke det, og i stedet ser vi bare en haug med fargerike klumper som flyr på kryss og tvers uten å treffe noe. I tillegg kommer muligheten for å skyte, men dette føles lite responsivt, og det er vanskelig å treffe noen ettersom de beveger seg for fort. Det eneste effektive verktøyet er de nevnte power-upsene, men de gir kun en kortvarig fordel.

Deformers
DeformersDeformers

Og det er slik Deformers er. Her finnes Deathmatch og Team Deathmatch, og hvis du i likhet med meg ikke forstår ideen bak designet kan du prøve Form Ball. Dette er en skamløs kopi av Rocket League, og det handler om å få en stor ball inn i målet til motstanderen. Det er ikke spesielt nyskapende, og det er heller ikke noe gøy.

Vi ender opp ved spillets Workshop, og det er her Deformers skinner mest - nemlig på grunn av sitt utseende. Her kan du kjøpe nytt design til slimklatten din, og heldigvis har Ready at Dawn fylt opp med en haug av rare kostymer som gjør at jeg får lyst til å fortsette. Selv forelsket jeg meg i min lille pelskledde hamsterball som jeg utstyrte med et par Harry Potter-briller ...Hamster Potter. Bedre blir det dessverre ikke. Du tjener spillvaluta for å kjøpe nye antrekk og nytt tilbehør, men det er ikke spesielt dypt. Selvfølgelig er det morsomt med en vannmelon med åpen munn, men det stopper også der.

Alt i alt byr ikke Deformers på så mye, og det spillet byr på er ikke så veldig bra. Det har en fantastisk bruk av farger, detaljer og skaperglede, men det tjener ingen annen hensikt enn at spillet skiller seg ut. Lager man en flerspiller som dette må den ha strategisk dybde, og den finnes ikke i Deformers. Beklager igjen, Ready at Dawn.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Fortsatt en fantastisk grafikkmotor, fargerikt, morsomme figurer, og gøyal flerspiller.
-
Ingen lokal flerspiller, ingen taktikk eller strategi, manglende dybde, og Form Ball bommer på målet.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene
Dette er en annonse: