Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
anmeldelse

Shiness: The Lightning Kingdom

Utvikler Enigami serverer et supersjarmerende rollespill, og vi håper at dette kan være starten på en underholdende spillserie...

Alle reiser begynner med et veldig viktig første skritt. Hendelser som iscenesetter hele eventyr. Shiness: The Lightning Kingdom begynner med en flystyrt på fremmed grunn, og spillet fylles med det som i grunn er alle elementer som hører med i et klassisk eventyr. Et magisk, fremmed land, heltemodige figurer, en ond og mørk kraft som må beseires (kalt Dark Shi), samt gode og onde skapninger i massevis. Til tross for en sterk åpning fomler spillet det likevel til på et par viktige områder underveis.

Dette er en annonse:

Det aller første problemet jeg har er kvaliteten på stemmeskuespillerne ...eller mangelen på den. Etter at introduksjonsscenen er ferdig får jeg kontroll over figuren min, men jeg går veldig fort inn i menyene for å bytte språk. Det er riktig nok ikke det verste jeg har hørt, men dagens standard er mye høyere enn dette. Mange av replikkene leveres med en så feil intensitet at det bryter innlevelsen, men heldigvis formidles det meste av spillets dialog i tekstform. Det er nemlig kun de viktigste hendelsene som får en mellomsekvens med tale. Komisk nok er heller ikke teksten uten sine feil, for her finnes det nok av uflidd grammatikk og andre problemer som trekker ned helhetsinntrykket. Figurene er i det minste veldig søte å se på, og det er jo alltids noe...

Shiness: The Lightning Kingdom
Figurene er virkelig fornøyelige, og de har massevis av personlighet.

I likhet med figurene er også spillverdenen herlig å se på. De ulike delene av verdenen har et eget tema, og dette påvirker både designet og gameplay. De første områdene er grønne og fulle av liv, og i løpet av reisen vil du passere mørke grotter, lilla skoger, grå slott og alt som måtte finnes av mellomting. Den varierte fargepaletten bidrar også til at spillopplevelsen føles frisk, men det er alle de små, finurlige og skjulte veiene som gjør verden fantastisk. I Shiness: The Lightning Kingdom må du (nesten) gå tilbake til steder du har vært før like ofte som nye steder, for med nye egenskaper kan du finne ting du ikke hadde tilgang på tidligere. Det gjelder derfor å ha hodet med seg slik at du husker hvilke områder du kan vende tilbake til senere.

Alle figurene du styrer gjennom eventyret har sine egne egenskaper og ferdigheter. Chado kan eksempelvis skape en stor sten som du kan kaste på fiendene. Poky kan styre ulike elementer som vind, vann og ild, mens Kayenne kan flytte ting med tankekraft. Disse er dessuten egenskaper du kan ha nytte av også utenfor kamp, altså til å løse ulike oppgaver. Etter hvert som spillet utfolder seg må du kombinere flere av disse egenskapene, og det er i det hele tatt veldig godt løst.

Shiness: The Lightning Kingdom bryter dessverre med en veldig viktig regel innen puzzel-design, og det er å lære spilleren hvordan man gjør noe før det skal brukes i en oppgave. Det finnes puzzles her som må løses for at du skal komme deg videre, men uten et eneste hint om hva jeg skal gjøre blir jeg utsatt for en god del unødvendig frustrasjon. I tillegg til dette finnes det også plattformelementer som føles som om de er hentet fra et Playstation 2-spill, og som du allerede har gjettet fører de til mer frustrasjon.

Shiness: The Lightning Kingdom
Selv spillverdenen er smart utformet og interessant.

Kampsystemet er imidlertid et stort lyspunkt, i hvert fall ofte nok. Uansett hvor mange fiender du står overfor, vil kampene alltid foregå én mot én. Du velger deg ut den du vil slåss mot, og deretter blir vedkommende sendt mot deg. Det er et bra system som føles velbalansert, selv om det kanskje er litt plankekjøring i begynnelsen. Jeg skulle gjerne hatt et mer innovativt system for bytte av lagkamerater, men det fungerer slik det er nå også. Det som derimot ikke fungerer, er spillets kamera. Dette har festet seg i busker, stolper og trær ved langt flere anledninger enn det som er akseptabelt.

Hvis dette er utviklerens første skritt inn i en ny spillserie, så har det utvilsomt mye potensial. De trenger bare å fikse noen av problemene og fortsette å bygge ut konseptet. Spillet har absolutt sine irritasjonsmomenter, men dette er et gjennomført eventyr som vi gjerne vil se mer av.

Shiness: The Lightning Kingdom
Shiness: The Lightning Kingdom
Shiness: The Lightning Kingdom
Shiness: The Lightning Kingdom
Shiness: The Lightning Kingdom
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Fargerik verden, massevis av hemmeligheter, stabilt kampsystem og mange gode puzzles.
-
Dårlig kamera, elendig stemmeskuespill og frustrerende plattformelementer.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene
Dette er en annonse: