World to the West

World to the West

Teslagrad-skaperene tilfører mer historie og sjarm i sitt nyeste spill, men glemmer samtidig å finpusse grunnleggende elementer...

Rain Games sitt forrige spill, Teslagrad, tok inspirasjon fra mange populære klassikere, men klarte i tillegg å tilføre noe særegent som gjorde at spillet er meget godt likt av folk verden over. Bergenserne følger den samme oppskriften med World to the West, men prøver seg denne gangen på å tilføre mer historie og sjarm.

Sammenligningen med de klassiske Zelda-spillene er nemlig ikke til å komme utenom. Her handler det i stor grad om å utforske en verden ved å bruke hjelpemidler man får underveis. Måten World to the West skiller seg ut på er å la oss spille som fire ulike figurer, hver med sin egen personlighet og ferdigheter. På dette området overrasket de meg meget positivt. Knaus, Lord Clonington, Lumina og Miss Teri oppfører seg alle forskjellig. Vesle Knaus er en uskyldig liten gutt som bare ønsker å hjelpe, Lord Clonington er så høy på seg selv at Johnny Bravo blir beskjeden i forhold, Lumina er en målrettet jente som bare ønsker å fullføre oppdraget sitt, mens Miss Teri er en eventyrlysten dame som er ute etter penger og spenning. Hver av disse personlighetene reflekteres ypperlig i de humoristiske kommentarene deres. Det er flere ganger jeg har måtte le høyt av de karismatiske replikkene til Lord Clonington og Knaus sin ekstreme naivitet. På dette området har Rain Games virkelig lyktes.

World to the WestWorld to the WestWorld to the WestWorld to the West

Gameplaymessig er spillet enkelt nok. Hver figur har ulike ferdigheter de må bruke for å komme seg videre i verden. Knaus er en dyktig liten graver, så han kan grave tunneler for å unngå fiender og krype gjennom små hull. Lord Clonington er rake motsetningen. Han kan løpe inn i eller slå fiender og objekter for å komme seg videre. Lumina kan teleportere seg gjennom gjerder eller stup, samtidig som hun kan skade fiender med strømstaven sin. Miss Teri bruker på sin side skjerfet sitt for alt det er verd. Dette lar henne komme seg til områder som er markert med spesielle fester, eller til å ta kontroll over fiender. De fleste av disse egenskapene må alle brukes for å løse gåtene man kommer over, og det er en del tilfeller hvor jeg virkelig følte meg smart etter å ha forstått hva jeg måtte gjøre. Problemet er bare at denne følelsen raskt forsvinner siden det blir en god del gjentakelser.

Man kan nemlig ikke veksle mellom de ulike figurene når man vil, men må i stedet komme seg til et lagringspunkt. Der kan man så veksle tilbake til en annen figur. En litt dum ting er bare at man da starter fra det lagringspunktet den figuren hadde kommet seg til, og derfor ofte må reise gjennom akkurat de samme områdene igjen. For all del, siden figuren har andre egenskaper tar man ofte andre veier, men disse er som regel like ved eller ganske like veiene du tok forrige gang. Når områdene i tillegg er ganske tomme blir det hele raskt meget repeterende.

World to the West
World to the WestWorld to the WestWorld to the West