Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Det tredje Fire Emblem-spillet til 3DS er en oppusset versjon av et spill fra 1992. Å gjenopplive en klassiker har sine fordeler, men også noe klare ulemper ...

Fire Emblem-fans har mye å glede seg over i disse dager. I fjor fikk man et Fire Emblem-spill som i praksis var tre spill i ett, og i år kan serien skimte med et mobilspill, en Dynasty Warriors-inspirert spill og en nyutgivelse av et av seriens eldste spill. Spørsmålet når det gjelder sistnevnte, som nå er ute i form av Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, er om anime-fantasy fra tidlig 90-tall fortsatt har sin underholdningsverdi.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia er en nyversjon av Fire Emblem Gaiden fra 1992, som var det andre spillet i serien. I likhet med alle Fire Emblem-spill på den tiden ble spillet kun lansert i Japan, og i likhet med en rekke andre oppfølgere på Famicom/NES som Zelda II og Castlevania II tok spillet noen uvanlige valg i et forsøk på å finne og definere seg selv. Med 3DS-utgaven får spillet endelig en overhaling og en internasjonal lansering, og med dette er 3DS den første plattformen siden Gameboy Advance som kan skimte med hele tre Fire Emblem-spill.

Fire Emblem Echoes: Shadows of ValentiaFire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Dersom man aldri har spilt et Fire Emblem-spill før, er det ingenting som stopper Echoes fra å bli ditt første møte med serien. Serien er en taktisk rollespillserie, hvor man flytter på troppene sine i tur og orden på en sjakkbrettlignende slagmark. Soldatene får erfaringspoeng, går opp i nivå og kan etter hvert oppgraderes til mer avanserte klasser. Den enkelte soldat har sine styrker, svakheter og sin egen personlighet, hvilket gjør at man kjemper ekstra for at alle soldatene dine overlever slaget. I klassisk Fire Emblem-tradisjon er det slik at mister man en soldat, er han eller hun tapt for alltid. Skulle dette bli for brutalt eller vanskelig inkluderer riktignok Echoes en casual-modus som kun uskadeliggjør den stakkars soldaten din for resten av kampen, men å vinne et Fire Emblem-slag uten å miste en eneste soldat er virkelig en triumferende følelse.

Hvis dette er ditt første Fire Emblem-spill, krever nok spillet at du leser deg litt opp i spillmekanikken på egen hånd i spillets oppslagsdel. Her er det nemlig lite opplæring å spore, men fordelen med dette er at man kastes ut i utfordringene umiddelbart.

Et overhengende faremoment når man lanserer flere spill i én serie til samme plattform, er at formelen fort blir for gjentakende eller at spillene blir for like hverandre til at man klarer å holde på interessen. Sånn sett er valget om en nyversjon av Fire Emblem Gaiden strategisk lurt fra Intelligent Systems og Nintendos side. Spillet skiller seg på mange måter ut fra andre spill i serien, og selv om noen nyvinninger i spillet ble med videre i seriens historie er det fortsatt mer enn nok særpreg igjen i Fire Emblem Echoes som gjør at det skiller seg tydelig ut fra både Fire Emblem: Awakening og Fire Emblem Fates.

Dessverre er det også slik at mange av seriens nyvinninger som ble introdusert i Fire Emblem: Awakening og Fire Emblem Fates er utelatt i Fire Emblem Echoes. Utviklerne i Intelligent Systems har etter alt å dømme gått for en nyversjon som er så tro mot originalens spillmekanikker som mulig. Dette betyr at strategiske elementer som å knytte to soldater sammen på slagmarken på samme rutefelt, eller at to soldater som står ved siden av hverandre kan kjempe sammen, ikke er å finne i Fire Emblem Echoes. Har man blitt vant til å benytte seg mye av disse strategiene fra de to siste spillene, må man nå omstille seg til en eldre Fire Emblem-strategi. Det er imidlertid ikke bare nye elementer som har forsvunnet i Fire Emblem Echoes, for enkle mekanikker som at ryttere kan plukke opp andre soldater og frakte dem over lengre avstander er også fjernet. Dette gjør at på tross av sin taktiske dybde føles Fire Emblem Echoes som et steg tilbake, særlig etter to svært gode forgjengere til samme plattform.

Flere andre elementer man har lært seg å forbinde med Fire Emblem-serien gjennom årenes løp er også borte eller tonet kraftig ned. Det mest oppsiktsvekkende er at seriens karakteristiske våpentriangel er borte. Kort forklart har de fleste Fire Emblem-spill et system hvor en type våpen er sterkt mot noe men svakt mot annet, og det hele danner et stein-saks-papirsystem. I Fire Emblem Echoes har man derimot gått bort fra systemet, og med det forsvinner en stor del av den taktiske dybden serien ellers er kjent for. Et annet aspekt som er tonet kraftig ned er relasjonsbyggingen mellom rollefigurene. For noen har kanskje de to siste spillene bikket litt i overkant av å bli waifu-generatorer på dette området, men personlig er dette noe jeg har funnet mye moro og humor i både i Awakening og Fates. Echoes fjerner ikke relasjonsbyggingen, men toner det hele kraftig ned til et nivå som minner mer om eldre Fire Emblem-spill.

I tillegg til dette har Echoes flere små og store punkt som trekker ned. Spillet gir det absolutt gode utfordringer underveis, men flere av kartene man kjemper på er rett og slett for like og trekker dermed ned underholdningsverdien. Musikken er godt forseggjort og er til tider imponerende, men mangler større variasjon til at den ikke blir for gjentakende i lengden. Persongalleriet og historien har sin sjarm og sine høydepunkter, men alt i alt er ikke dette den Fire Emblem-gjengen jeg kommer til å huske best i fremtiden eller spillet med den beste historien. Stemmeskuespillet er ganske godt gjennomført, og for første gang har man fullt stemmeskuespill i et Fire Emblem-spill, men jeg savner muligheten for å velge originalt japansk stemmeskuespill.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia