Farpoint

Farpoint

Sony har gitt oppgaven med å revitalisere Playstation VR som spillplattform til Farpoint. Vi har sjekket hvor godt de har lyktes...

Til tross for at Sony solgte nesten en million enheter av deres Playstation VR i lanseringsvinduet, vil nok mange mene at teknologien kom og gikk uten at det ble noe særlig mer enn et skuldertrekk. De parkerte riktig nok HTC Vive og Oculus Rift når det kom til salget, men det virker som om de fleste av oss nå er tilbake for TV-en eller PC-skjermen. Mangelen på ekte spillopplevelser har sørget for at VR ble en dille, og egentlig et håp om den ultimate spillopplevelsen som endte på samme måte som Kinect.

Sony har imidlertid et ess i ermet, og det heter Farpoint. Det er et science fiction-skytespill som først og fremst er et skikkelig spill, og samtidig en opplevelse som skal overgå trenden med glorifiserte tech-demoer som har preget samtlige VR-plattformer. Farpoint skal være for Playstation VR det Killzone: Mercenary var for Playstation Vita, en påminnelse om at Sony kan levere fullverdige spillopplevelser til et format preget av gimmicker. Spillet skal normalisere virtual reality, og det skal bevise at plattformen har en fremtid hos et bredt publikum. Det er mye som står på spill, og for å sørge for at forholdene ligger til rette har Sony valgt å lage et eget VR-gevær basert på Move-kontrolleren.

Farpoint
FarpointFarpoint

Vi kan bare anta at nervene har vært i helspenn hos det lille studioet Impulse Gear, for plutselig ble oppmerksomheten rundt spillet deres skyhøy. Plutselig er det deres produkt som skal revitalisere VR-plattformen som konsept, og det er opp til dem å få folk til å finne frem VR-brillene fra skapet.

Farpoint er i bunnen et skytespill hvor du som spiller blir strandet på Mars etter en eksplosjon som ødelegger den nærliggende observasjonsstasjonen. Derfra skal du finne dine kollegaer, og eventuelt en ny energikilde til menneskeheten. Mellom deg og målet ditt finnes det en haug av insektlignende fiender (tenk Starship Troopers) som ønsker å rive deg i fillebiter.

Sony slipper altså spillet i en pakke som også inneholder en såkalt Playstation VR Aim, som er en Move-kontroller designet som et gevær, og den er fullt utstyrt med de knappene man vanligvis finner på en håndkontroller. Designet er enkelt, men det fungerer. Bak avtrekkeren finner vi de fire vanlige knappene, og de to analogspakene er plassert der det er naturlig å ha hendene. Geværet føles robust til tross for at det er plast, og inne i spillet reagerer geværet på de minste bevegelser. Aim fungerer riktig nok kun med dette spillet akkurat nå, men det er varslet oppdateringer til både The Brookhaven Experiment og Dick Wilde. Forhåpentligvis blir det en fast tilføyelse i kommende spill til plattformen.

Farpoint
FarpointFarpoint