anmeldelse

The Surge

Utviklerne bak det overraskende Lords of the Fallen er tilbake med et nytt Souls-inspirert spill, men denne gangen er rammen en helt annen. Vi har testet...

I årene etter det originale at det første Doom-spillet ble sluppet, var det mange skytespill som ble anklaget for å være simple etterligninger eller kloner. Vi har heldigvis endre syn siden den gang, for skytespill i førsteperson med grusomme fiender og eksotiske våpen var ikke forbehold kun én spillserie. I stedet ble det grunnlaget for en undersjanger. Det samme gjelder for Souls-spillene og de avartene serien har inspirert i nyere tid.

Utvikler Deck13 skal derfor ikke få noe pes fra meg for at de benytter sjangerens elementer. Her er vanskelighetsgraden, brettdesignet og de intense tomannskampene i fokus, og det er helt fint for min del. Spørsmålet er ikke hvor utviklerne har hentet inspirasjon fra, men hva de bruker den til. Det skulle vise seg at The Surge ikke er en helt håpløs cocktail av kjente actionspill.

Denne gangen har oppskriften fått en ramme av science fiction. Fiendene er roboter, rustningen er en futuristisk maskindrakt, og våpenarsenalet består av groteske motorsager og forvokste skrutrekkere. Premisset er også ganske kjent; et vitenskapelig eksperiment har gått veldig galt, maskinene har fått nok, og nå vrimler det av aggressive robotzombier og annet rask.

Spilleren beveger seg gjennom mørke korridorer, skumle laboratorier og giftige lastestasjoner. Oppdraget er å løse mysteriet bak The Surge, det mystiske strømsjokket som ser ut til å ha startet det hele. Fortellingen blir levert hovedsakelig gjennom et hav av gjenglemte lydlogger og korte reklamefilmer. De er små brødsmuler som skal holde spilleren nysgjerrig, men det er få overraskelser å finne. Leveransen er heller ikke så veldig oppfinnsom.

The Surge
The SurgeThe SurgeThe Surge

Spillets sterkeste sider er imidlertid høy vanskelighetsgrad, et brutalt kampsystem og et sterkt brettdesign. Her leverer The Surge varene, og vel så det. Sjangerfans har lite å frykte fra vanskelighetsgraden, men jeg var passe utfordret gjennom de 25 timene jeg brukte på å fullføre spillet. Man kommer selvsagt langt ved å være forsiktig og ha gode reflekser, spesielt når man innser at fiendene ofte ligger på lur bak containere og i mørke kroker.

Like viktig, om ikke viktigere, er brettdesignet og dette er i absolutt toppklasse. Samtlige av spillets områder er full av rømningsveier i form av nødtunneler, sidekorridorer og enmansheiser. Utviklerne mestrer balansen mellom pisk og gulrot, altså å tvinge spilleren gjennom de vanskelige områdene før vi blir belønnet med en snarvei tilbake til basen. Jeg ble raskt lei av de generiske industrimiljøene, men måten de var koblet sammen på imponerte hele veien gjennom.

Kampsystemet er tilgjengelig, tilfredsstillende og med mange nyanser. Det finnes mange våpen å velge blant, men de kan kokes ned til en håndfull kategorier. Typisk for sjangeren er det angrepskombinasjonene som virkelig teller. I The Surge kommer slagene i to varianter, altså loddrette og horisontale. Man kan naturligvis kombinere dem, og resultatet er angrepskomboer som du garantert har sett tidligere. Spillet gir en god respons når man treffer noe, og dette er med på å gjøre kampene veldig tilfredsstillende.

The Surge
The SurgeThe SurgeThe SurgeThe Surge