Injustice 2

Injustice 2

Netherrealm forsøker å videreføre de siste årenes suksess når de nå slipper Injustice 2, og vi har satt Magnus på saken med å finne ut om de lykkes...

Kampspillserier som Street Fighter, Tekken og King of Fighters (med flere) har riktig nok lyktes med å holde på publikummet gjennom årene, men det var en tid for ikke så lenge siden da fightingsjangeren var antatt død. Spill ble sluppet, kritikken haglet og de spede forsøkene på en gjenopplivning gikk raskt i glemmeboken. Blant seriene som for alvor lå nede for telling fant vi Mortal Kombat. Denne en gang så prominent del av spillbransjen hadde forsvunnet, og de færreste hadde troen på at den ville finne veien tilbake.

I 2011 kom den imidlertid tilbake med et brak og en fatalilty, og spillet Mortal Kombat ble en folkefavoritt blant spillerne. Netherrealm Studios hadde vekket serien til live, og to år senere klinte de til med en ny suksess i form av Injustice: Gods Among Us. Dette var langt fra like brutalt, men studioet ga oss en spennende tolkning av DC-heltene. Med lanseringen av Mortal Kombat X i 2015 har fightingspill nå blitt mer dagligdags enn de har vært på mange, mange år.

Nå skriver vi 2017, og Netherrealm har sluppet Injustice 2. Her skal de fortsette å dele ut juling samtidig som de beviser at man kan ha en storslått historiedel også i denne sjangeren. Historien i forløperen var både storslått og mørk, og spørsmålet er nå om den blir fulgt opp i denne utgivelsen. Ellers venter et system som påvirker strategi og utseende, mange helter, en haug med brett, det nye Multiverse og flere moduser i det som er en ganske så solid pakke.

Injustice 2
Injustice 2Injustice 2Injustice 2

La oss starte med historiedelen, for selv om mange gleder seg til å begynne slåssingen er det sannsynligvis enda flere som vil se fortsettelsen på den fantastiske historien fra Injustice: Gods Among Us. Fortellingen starter noen få år etter der vi ga oss sist. Superman er fortsatt overbevist om at løsningen er å drepe skurkene før de får begått kriminalitet, og han har forvandlet deler av Justice League til en dødsskvadron som deler ut dødsstraffer til høyre og venstre. Batman og en rekke andre helter stoppet dem, men så dukker Brainiac opp og blåser nytt liv i konflikten rundt det sentrale spørsmålet: bør superhelter ta liv?

Historieformidlingen er av ypperste klasse. Injustice 2 har en av de beste spillhistoriene som noen gang er skrevet om DC-heltene, og den kan lett sidestilles med Rocksteadys Arkham-historier. Netherrealm har tatt seg tid til å forstå hver av figurene på et fundamentalt nivå, og derfor er hver dialog fylt med referanser, dybde, følelse og storhet. Du bytter dessuten perspektiv en gang i blant, og dette sørger for at den mangefasetterte konflikten blir godt belyst. Det finnes ingen enkle svar i Injustice 2, og den omtrent ti timer lange historiedelen er utvilsomt pakkens beste kort.

Samtidig fungerer historiedelen som en god innføring i spillets strategimekanikker, en oppbygning som har blitt raffinert siden Mortal Kombat fra 2011. Hovedproblemet med forgjengeren var at balanseringen ikke var helt perfekt, og det kunne til tider føles litt for svevende til å gjøre samme inntrykk som det nevnte MK. Dessuten var balansen mellom figurene litt skjev online, så det tok ikke lang tid før det krydde av spillere med Superman. Dette har utviklerne jobbet med, og nå sitter både fysikken og balansen som et skudd.

I likhet med tidligere er fighterne delt inn i grupper basert på egenskaper, og disse er store, tunge figurer som Swamp Thing og Atrcious, tekniske fightere som Batman og Wonder Woman, og til slutt lynraske men skrøpelige figurer som Flash og Cheetah. Det er ikke snakk om et sten-saks-papir-system, men heller en strategisk grunnmur du kan bygge din egen kampstil på. Det er en fin måte for spillet til å hjelpe deg i riktig retning, og grupperingen føles aldri dominerende eller avgjørende for din prestasjon. Foruten å tilhøre en gruppe, har hver figur fire underdimensjoner og en rekke spesialangrep (komplett med statistikk) som du kan sjekke ut får å finne en som passer deg. Igjen, spillet bestemmer ingenting for deg, det bare gir deg et dytt i riktig retning.

Injustice 2
Injustice 2Injustice 2