Arms

Arms

Med Arms får vi ikke bare servert en helt ny Nintendo-serie, men også en tittel eksklusiv til Switch. Vi har testet det slagkraftige spillet.

Det er mye her i livet man ikke visste man trengte før man har fått smaken på det. Jeg hadde ikke trodd jeg hadde et behov for fotballspillende biler før Rocket League fortalt meg det motsatte. Jeg tenkte aldri at et lagbasert og fargerikt skytespill var noe jeg savnet her i livet, men Overwatch har vist meg at det trengte jeg absolutt. Mine umiddelbare tanker da Nintendo annonserte boksespillet Arms til Switch var at dette virket noe perifert og kanskje ikke helt rettet mot meg. Igjen har jeg blitt gjort til skamme.

Da Nintendo ga ut Splatoon for to år siden, var dette deres første nye IP (varemerke) siden Wii Sports innledet rekken med Wii-relaterte party- og sportsspill i 2006. Til tross for dette har Splatoon solgt nesten svimlende fem millioner eksemplar på verdensbasis, hvilket er temmelig imponerende med tanke på at antallet Wii U-konsoller ikke ligger stort over 13,5 millioner. Den freshe Nintendo-tilnærmingen til skytespillsjangeren viste verden to ting: Folk vil ha helt nye og ferske Nintendo-serier de aldri har sett før, og folk verdsetter den originale Nintendo-vrien på allerede etablerte sjangre.

Som et resultat av denne analysen får vi nå servert Arms, et boksespill fra Nintendo som skal få de som sitter på Switch-gjerdet til å hoppe ned og skaffe seg konsollen. Man skulle tro alle hadde gjort det allerede, men med tanke på at Switch-bestselgerne Mario Kart 8 Deluxe og The Legend of Zelda: Breath of the Wild egentlig er Wii U-spill er det klart at Switch trenger noe som er helt og holdent konsolleksklusivt, originalt og nyskapende. Arms kan unektelig bli en slik lokketittel.

Arms
"Gum-Gum Pistol! Nei, vent, dette er Arms, ikke One Piece!"

Det er ikke første gang Nintendo prøver seg på boksespillsjangeren, og man kan jo spørre seg hvorfor Nintendo ikke bare lager et nytt Punch-Out!!-spill i stedet. Til det er svaret todelt. Det første er at Arms har en helt annen stil, look og følelse over seg enn Punch-Out!!. Det andre er at Arms på ingen måter er et tradisjonelt boksespill, noe springfjær-armene til alle utøverne burde gjøre klinkende klart.

I Arms kjemper opptil fire spillere mot hverandre i bokseringen, men her møter vi ikke en tradisjonell boksering. Hver utøver i Arms har springfjær i stedet for armer, og de kan strekke seg bortover på samme måte som gummiarmene til Luffy i One Piece. Dermed er allerede en av de karakteristiske trekkene ved boksing brutt, nemlig at man bør komme seg nær motstanderen for å utgjøre noen fare. I Arms er ikke avstand et problem, og bare dette gjør at man må tenke annerledes enn man ville gjort i boksespill ellers.

Springfjær-armene kan ikke bare strekke seg langt, man kan også endre retning på dem og styre dem etter at et slag er satt i gang. På toppen av dette kan man før boksekampen begynner utstyre hver arm med en av tre forskjellige hansker. Noen av hanskene er tradisjonelle boksehansker, mens andre er av det mer kreative slaget. Noen av de sistnevnte hanskene kan for eksempel gå ut i en naturlig kurve på vei mot motstanderen, skyte energistråler eller prosjektillignende gjenstander.

Et tredje element som sørger for at Arms ikke er ditt tradisjonelle boksespill er muligheten for å hoppe. Det høres kanskje enkelt ut, men å lære seg kombinasjonen av hopp og unnamanøver er avgjørende dersom man skal sikre seg seieren.

De tre siste elementene i en Arms-kamp som man må lære seg er blokkering, gripe tak i motstanderen og bruken av ultimatangrep. Førstnevnte blokkerer ganske enkelt motstanderens angrep, med mindre motstanderen griper fatt i deg. Gripe-angrep gjør solid skade hvis de treffer, men gjør deg ganske sårbar hvis du bommer. Og er du først sårbar kan det godt hende motstanderen bombarderer deg med sitt ultimate angrep, som kan aktiveres når som helst når en måler er fylt opp.

Arms
Et velplassert ultimatangrep kan fort snu kampen.
Arms